Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildreportage: Installation av Nvidia GTS 250 i Mac Pro

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-09 20:33

Som jag har beskrivit i ett tidigare inlägg gick mitt originalmonterade Nvidia 8800GT sönder i min Mac Pro 3,1. Så fort man laddade tunga 3D-objekt (spel m.m.) så frös hela datorn med fullt av färgade pixlar huller om buller på bildskärmen.

Suck och stön. Så vad gör man? Beställer ett bildskärmskort från Apple? Nja. Priset är ju helt sjukt om man jämför med ett vanligt "pc-kort" med motsvarande prestanda. Så efter an snabb analys över läget kom jag fram till följande: Jag använder inte datorn till Mac OS X. Detta är en dator som endast körs med Windows Vista.

Så va fan, jag chansar och köper ett vanligt "pc-kort". Jag beställde ett MSI GeForce GTS 250 1GB PhysX CUDA från Komplett.se. Ett mellanklasskort med riktigt bra prestanda. Ska vara bättre än mitt gamla 8800GT - eller i alla fall lika bra.

Kortet kommer efter två dagar och man undrar ju har det ska sluta. I sorg och bedrövelse eller i ett glädjetjut. Det senare visade sig vara rätt. Installationen var enkel. Jag avinstallerade det gamla kortet i Windows enhetshanteraren och stängde av datorn. Öppnade sidan på dator och skruvade bort kortet. Tog fram det nya och skruvade in det. Strömkontakten på det gamla kortet och det nya är av samma typ, så det var bara att klämma på den 6-poliga kontakten på det nya kortet. Tillbaka med sidoluckan och starta datorn. Efter omstart känner Windows av kortet som en standard VGA-enhet. Hämtade hem senaste drivrutinen för kortet och installerade den. Och se där! Det nya kortet fungerar perfekt. Spelen fungerar igen och jag till och med maxa spelen lite mer än med det gamla 8800GT-kortet.

Jag är nöjd!

Bildtexter
1) Klara färdiga...
2) Det följer med lite adaptrar och kablar med kortet. Bl.a. en 6-polig PCIe till Molex.
3) Det nya kortet är ett dubbelhöjdskort. Inget problem i en Mac Pro som har en dubbel PCIex16 och en enkel plats.
4) Både gamla och nya kortet har samma 6-poliga PCIe-kontakt för ström. Vilken tur!
5) Monterat och klart.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-18 17:59

Tyvärr är kortet helt dött i Mac OS X

Testade att starta datorn i Mac OS X men tyvärr är grafikkortet helt dött. När man håller ner alt-tangenten för att välja startskiva är det bara svart på skärmen.

Så en liten varning på plats är att INTE ställa startskivan till Mac OS X i Windows i denna conf. Då blir det riktigt svart i rutan...

1
Bevaka tråden