Bestämma med UPS

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inväntar en Cinema Display imorgon, men kommer inte att vara hemma förän vid kl. 15.00. Någon som vet om man kan lägga ett önskemål på tid till UPS? Eller om man åtminstone kan få reda på när dem kommer befinna sig i mitt område.

Eftersom jag gärna vill ha skärmen imorgon, finns det kanske någon UPS uppsamlingscentral?

• Medlem
  • International user
  • 2010-06-09 19:41
Ursprungligen av Starfruit:

Inväntar en Cinema Display imorgon, men kommer inte att vara hemma förän vid kl. 15.00. Någon som vet om man kan lägga ett önskemål på tid till UPS? Eller om man åtminstone kan få reda på när dem kommer befinna sig i mitt område.

Eftersom jag gärna vill ha skärmen imorgon, finns det kanske någon UPS uppsamlingscentral?

Testat att ringa dem?
020-788 799

Det går inte, de kommer att försöka leverera imorgon när de önskar. Är du inte hemma så försöker de nästa dag igen och sen en tredje gång på måndag blir det då.

Jag har försökt flera gånger att bestämma något med UPS just för att de ska slippa åka ut i onödan. Till och med ringt och sagt att jag inte är hemma en viss dag, det spelar ingen roll, de försöker ändå på den dagen. Väldigt märkligt.

Vore intressant att höra om någon annan haft någon annan upplevelse?

Någon som vet om UPS brukar ringa en liten stund innan dem kommer?

Yes (att chauffören brukar ringa alltså). Iaf de gånger jag beställt något då leverantören (för det mesta Apple) använt UPS så har chauffören ringt innan.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-09 20:00

De tre gånger UPS har levererat engelska skor till mig (av någon anledning går det inte köpa engelska skor i Sverige) har man INTE ringt innan utan man har bara vetat vilken dag de kommit.

Ett förslag är att sätta upp en lapp på dörren och hoppas att de kommer tillbaka efter angiven tidpunkt. Hade jag jobbat på UPS hade det varit till hjälp.

Ursprungligen av planB:

De tre gånger UPS har levererat engelska skor till mig (av någon anledning går det inte köpa engelska skor i Sverige) har man INTE ringt innan utan man har bara vetat vilken dag de kommit.

Alright, säkert olika på olika lokala chaufförer. Då de inte gjort det hos dig så skulle jag inte räkna med att de gör det någon annanstans heller som regel.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-09 20:12
Ursprungligen av keptang:

Alright, säkert olika på olika lokala chaufförer. Då de inte gjort det hos dig så skulle jag inte räkna med att de gör det någon annanstans heller som regel.

På många orter har inte UPS egen central utan anlitar lokala budfirmor. De kan ha andra rutiner.

Ursprungligen av planB:

På många orter har inte UPS egen central utan anlitar lokala budfirmor. De kan ha andra rutiner.

Sant, hos mig är det UPS egen personal med UPS-bilar som kör ut.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-09 20:17
Ursprungligen av keptang:

Sant, hos mig är det UPS egen personal med UPS-bilar som kör ut.

Lite förvånande. Det finns många trådar om UPS och en vanlig uppfattning har varit att just UPS själva har haft rigida regler kring chaufförernas telefonering.

Men det var intressant att du faktiskt fått avisering av UPS själva. Själv har jag inte fått det de två ggr UPS själva kört ut och den enda gången en annan firma kört ut (två olika orter).

Ursprungligen av planB:

Lite förvånande. Det finns många trådar om UPS och en vanlig uppfattning har varit att just UPS själva har haft rigida regler kring chaufförernas telefonering.

Men det var intressant att du faktiskt fått avisering av UPS själva. Själv har jag inte fått det de två ggr UPS själva kört ut och den enda gången en annan firma kört ut (två olika orter).

De använder säkert egna mobiltelefoner för att slippa köra en bomkörning.
3 av 4 gånger senaste året iallafall så har de ringt innan leverans.

Bor du i GBG så är UPS sämst av alla.

De går inte kontakta, chaufförerna ringer inte. Kundtjänst vet inget och du får stå och vänta i ett kyffe som påminner om ngt ur en Roy Andersson-film.
De envisas med att komma samma tid varje dag - då man är på jobbet.
Det betyder att det går tre dagar och sedan får man åka ner till deras hemska lokal i Tagene.

Rekordet var när min fru köpte en handväska från England som kom med UPS.
Det blev fel storlek, inga problem, returnera väskan med UPS så skickar vi rätt.
UPS ville ha 3600:- för att leverera den till England...

Gick till Posten och beställde deras utkörning med vita handskar osv - 350:-

Beställer ingenting från AppleStore tack vare UPS. Maken till skitbolag får man leta efter.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-09 20:22
Ursprungligen av Goflorp:

Beställer ingenting från AppleStore tack vare UPS. Maken till skitbolag får man leta efter.

De har alltid levererat klockrent till mig. - Någon gång under dagen...

• Medlem
  • Linköping
  • 2010-06-09 21:02
Ursprungligen av Goflorp:

Instämmer. En gång, aldrig mer...

Jag har bara goda erfarenheter av UPS, chaufförerna har inga mobiltelefoner, men vissa ringer på sina privata men det är inget du ska räkna med.

Dom gånger jag inte ha kunnat ta emot paketet har jag ringt dom och kollat att paketet finns hos dom och sen åkt och hämtat det hos dom. Snabb och smidigt och helt ok bemötande.

@ Goflorp UPS i Göteborg har flyttat ut till större och fräschare lokaler i Mölndal.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-09 20:39

UPS är det enda fraktbolaget jag varit i kontakt med som inte ringer upp innan de kommer eller om det blir något problem.

T.ex. Fedex försökte en gång på morgonen en gång, sedan en gång på eftermiddagen då jag sa att jag var på kontoret (i en annan stadsdel) då körde han dit på direkten.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-09 20:46

Enda fördelen att handla med AppleStore är att kunna använda sig av distansköpslagens ångerrätt. I övrigt är det bättre att gynna lokala Applebutiker.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-06-09 22:37

Jag tejpar alltid fast en lapp på dörren då jag väntar paket "Leverans till Eva? Öppna och läs"
När de öppnar lappen så finns där en fullmakt på att de får lov att lämna mitt paket på bron om ingen är hemma och en önskan att de ska ringa mig och meddela att de lämnat paketet. Funkar superbra!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-09 22:38

"bron" - ?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-06-09 22:42
Ursprungligen av planB:

"bron" - ?

Haha Säger man inte så? Är det norrländska?
Jag menar precis utanför ytterdörren, på "bron" alltså

• Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-09 22:52
Ursprungligen av Eva:

Haha Säger man inte så? Är det norrländska?
Jag menar precis utanför ytterdörren, på "bron" alltså

Nej det hade jag inte hört

Ett paket med hörlurar hade väl varit OK att lämna utanför dörren, men inte en hel dator eller?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-06-09 23:00
Ursprungligen av planB:

Ett paket med hörlurar hade väl varit OK att lämna utanför dörren, men inte en hel dator eller?

Nej, inte en hel dator. Det skulle jag inte våga.

Samma erfarenhet här.

Det går inte att ringa innan första leveransen och bestämma annan plats eller en senare tid, UPS måste först försöka leverera trots att man ringer deras kundtjänst och berättar att man inte kommer att vara på leveransadressen.

När väl leveransen inte har gått att genomföra så går det utmärkt att styra om leveransen till annan adress. Däremot är det upp till varje enskild chaufför att ringa innan, de använder sina privata mobiltelefoner, UPS skickar bara en kundönskan om att bli uppringd.

Kan meddela att UPS i morse ändrat lev. datum till på måndag. Riktigt och kollade med dem, och senaste dem kunde spåra den till Danmark.

Någon timma senare ringer en kille från UPS och säger att han är påväg. Missade såklart samtalet så ringde upp numret som visade sig vara killens privata.

Han leverde trots att jag ringde upp ca. 3 timmar efter det missade samtalet. Stod visserligen Flygrakt på bilen, men är väl troligen så att UPS anlitar någon samarbetspartner när man bor ltie ute på landet.

Så måste säga att UPS fungerade denna gången, men tror jag kan tacka killen på Flygfrakt mycket för det..

Ursprungligen av Starfruit:

Kan meddela att UPS i morse ändrat lev. datum till på måndag. Riktigt och kollade med dem, och senaste dem kunde spåra den till Danmark.

Någon timma senare ringer en kille från UPS och säger att han är påväg. Missade såklart samtalet så ringde upp numret som visade sig vara killens privata.

Han leverde trots att jag ringde upp ca. 3 timmar efter det missade samtalet. Stod visserligen Flygrakt på bilen, men är väl troligen så att UPS anlitar någon samarbetspartner när man bor ltie ute på landet.

Så måste säga att UPS fungerade denna gången, men tror jag kan tacka killen på Flygfrakt mycket för det..

Du ser, Danmark ena stunden (kommer om fyra dagar), på din bakgård nästa (hos dig om två timmar)... pricksäkert.
Sedan finns det en del chaufförer som antagligen räddar röven på sitt bolag på daglig basis.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-06-10 21:51

Hos mig så kommer ofta "riktiga" UPS. När jag fick leverans från Applestore så ringde chauffören mig och vi bestämde en plats där vi kunde mötas. Klockrent. En annan gång har paketet lämnats till min granne och lapp i lådan. För övrigt är UPS bra.. Beställning på måndag em från New York, ankommer min dörr onsdag lunch. UPS är riktigt bra på logistik, men de borde ha lite bättre kundservice när det gäller att höra av sig. För svaret man får av kundtjänst är: -Nej, våra chaufförer har inte mobiltelefoner. En del ringer ändå, andra inte. Det är helt beroende på chauffören.

1
Bevaka tråden