Mini som tappat bort ljudet, vad göra?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

jag har länge haft en liten Mac Mini (min första Mac köpt ca 2005) som TV-surfdator och DVD-spelare där ljudet gått till TVns inbyggda förstärkare (2 kanaler bara, inte 5-1).

Mini har alltid stått på och funkat bra. Nyligen började vi stänga av hela systemet med en strömbrytare vilket jag tror är orsaken till följande: att helt plötsligt fanns inte ljudet. Symptomen påminner om Fixing lost audio on an mac with os x - sevitzdotcom och efter många försök att fixa felet själv i hopp om att det var ett mjukvarufel så har jag gett upp. Vi har försökt göra olika typer av reset (PMU) och till slut en ominstallation av OSX och det är fortfarande inget ljud.

Jag ser tre alternativ:

1. Försöka laga Mini, vad tror ni oddsen är att man kan laga ljudet?
2. Skaffa ett externt ljudkort - t ex M-AUDIO - Transit - Hi-Resolution Mobile Audio Interface tipsat om i nån annan tråd
3. Köpa ny Mini och kanske försöka sälja min ljudlösa Mini!

Mvh

Vad skulle ni göra?!?

/Anders

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-09 09:09

Jag hade satsat på ett externt ljudkort. Då kan du dessutom få ut 5.1-ljud.
Se det som e investering. Skulle du sen välja att byta dator så kan du behålla ljudkortet och koppla in det på den nya datorn.

Eller så skaffar du en extern bluray-spelare och använde minin som enbart surfdator.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-09 10:25

Anders,

Ljudutgången på Minin är en kombinerad optisk/elektrisk kontakt, där kontakten mekaniskt "känner av" vilken typ av ljudkabel som är ansluten. Alternativen är en standard 3,5 mm "teleplugg", eller en 3,5 mm optisk kontakt.

Ibland "hänger sig" denna kontakt när man kopplat ur ljudkabeln…och då kan symptomen du beskriver uppstå!!

Du skriver inte med vilken kabel du anslutit din Mini till TV:n, men jag misstänker att du kört med en standard "teleplugg":

Har du testat med en optisk kontakt:

…undrar,

- Torkel

Tack för svaren.

Den kontakt jag har är en enkel "elektrisk" standard plug som ser ut som den översta svarta plugen (pedagogiska bilder). Jag har ingen optisk kontakt att testa.

Jag har läst att kontakten kan hänga sig och jag har provat ta ut o stoppa in olika plugar, men ingen förändring.

Angående ljudkort så har jag hittat ett billigt kort (2-kanaler bara, men jag har bara 2 högtalare ändå) för 199 kr så jag tror jag försöker köra med det: IceMat Siberia USB-ljudkort - Ljudkort - Ljudproduktion - Ljud, bild & media - Macoteket eller är det nån som har dålig erfarenhet av detta ljudkort? Det är ju ingen känt märke direkt, "IceMat Siberia"

Tack för stöd,
Anders

1
Bevaka tråden