Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Livebevakning av WWDC

Tråden skapades och har fått 201 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Videosamtal känns lite...2005 eller ?

Ursprungligen av lilledanne:

Videosamtal känns lite...2005 eller ?

Instämmer. Var coolt när jag fick min första 3-mobil, i 2 veckor...

Videosamtal funkar bara med WiFi... AT&T som sätter käppen i hjulet igen, garanterat.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-06-07 20:37
Ursprungligen av lilledanne:

Videosamtal känns lite...2005 eller ?

För mina döva vänner spelar det ingen roll om det känns 2005;)

Ursprungligen av ntg:

För mina döva vänner spelar det ingen roll om det känns 2005;)

Touché...

Wifi only?

Då blir alltså videosamtal gratis då?

Japp, absolut gör det det. Och hutlösa minutpriser som det var. 3 trodde stenhårt på det. Men det blev ingen succé.

Wifi only ! Wow...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-07 20:38

Hmm...videosamtal känns verkligen som en nyhet på samma nivå som att man kan ha en mp3-spelare i mobilen. Lite besviken där. För höga förväntningar kanske...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-07 20:39

förutom för folk som inte kan prata. Där är det stort.
Sedan, kvalitén har ju varit helt värdelöst. Kanske behövde man till nu för att det inte ska se ut som man pratar med någon byggd i lego?

$299 för 32GB
$199 för 16GB

Ingen 64GB?

Finns tillgänglig i USA, Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Japan 24:e Juni. Fler länder inklusive Sverige i Juli. Resten av världen får vänta till September.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-07 20:46
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Och i slutänden så presenterar inte Apple något som får mig att vilja gå från HTC Desire till iPhone 4.

Tvärtom, finns ingen anledning att köpa en Desire nu.

Reklamvideo rullar på skärmen. Väldigt lik iPad-reklamen.

Ursprungligen av zappee:

Vad är det du saknar?

Flash, en öppen utvecklingsmiljö, alternativa sätt att installera programvara utan att jailbreaka etc. FM-radio, mm. Sen är jag personligen svag för små telefoner, dvs. inte bara tunna, utan små på alla ledder

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-07 21:01
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Flash, en öppen utvecklingsmiljö, alternativa sätt att installera programvara utan att jailbreaka etc. FM-radio, mm. Sen är jag personligen svag för små telefoner, dvs. inte bara tunna, utan små på alla ledder

Tja allt är ju personligt.

Flash och FM-Radio är inget jag någonsin kommer sakna. Utvecklingsmiljön spelar mindre roll då jag inte utvecklar.

Vill du ha små telefoner bör du inte skaffa smartphones.

Ursprungligen av zappee:

Tja allt är ju personligt.

Flash och FM-Radio är inget jag någonsin kommer sakna. Utvecklingsmiljön spelar mindre roll då jag inte utvecklar.

Vill du ha små telefoner bör du inte skaffa smartphones.

Åh, ursäkta, jag förstod inte att din personliga smak också måste vara min...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-07 21:05
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Åh, ursäkta, jag förstod inte att din personliga smak också måste vara min...

Jag skrev ju att allt var personligt....

Ursprungligen av zappee:

Flash och FM-Radio är inget jag någonsin kommer sakna. Utvecklingsmiljön spelar mindre roll då jag inte utvecklar.

Visst, men du är väl intresserad av att det finns andra som utvecklar program? Nu är det i sig inget problem just nu, men långsiktigt tror jag att Apple har bränt en del av sina broar vilket i slutänden drabbar dig som användare.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Flash, en öppen utvecklingsmiljö, alternativa sätt att installera programvara utan att jailbreaka etc. FM-radio, mm. Sen är jag personligen svag för små telefoner, dvs. inte bara tunna, utan små på alla ledder

Ok, då är inte iPhone något för dig. Då har vi det ur världen och kan fortsätta diskutera keynoten och vad som presenterades där.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

<klipp>Sen är jag personligen svag för små telefoner, dvs. inte bara tunna, utan små på alla ledder

Svårt att se hur det ska gå ihop med konceptet. Den är redan så liten som den kan bli utan att bli ohanterlig.

Och efter att ha kört två veckor med iPaden så känns inte längre ipad som en stor iphone utan iphone som en liten ipad...;)

Ursprungligen av BlackSmp:

Svårt att se hur det ska gå ihop med konceptet. Den är redan så liten som den kan bli utan att bli ohanterlig.

Och efter att ha kört två veckor med iPaden så känns inte längre ipad som en stor iphone utan iphone som en liten ipad...;)

De två sakerna, liten, respektive lätthanterlig, hamnar ju lätt i motsatsställning, och var och en måste ju avgöra var på skalan h*n befinner sig när man väger de två sakerna mot varandra.

För mig är tunnheten iofs inte oviktig, men det blir lite som med en MacBook Air, den blir liksom liten på "fel" ledd för mig.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

De två sakerna, liten, respektive lätthanterlig, hamnar ju lätt i motsatsställning, och var och en måste ju avgöra var på skalan h*n befinner sig när man väger de två sakerna mot varandra.

För mig är tunnheten iofs inte oviktig, men det blir lite som med en MacBook Air, den blir liksom liten på "fel" ledd för mig.

Men skärmen behöver vara stor nog för att funka tillfredställande. Det blir en kompromiss, jag hade inte velat ha mindre skärm.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Flash, en öppen utvecklingsmiljö, alternativa sätt att installera programvara utan att jailbreaka etc. FM-radio, mm. Sen är jag personligen svag för små telefoner, dvs. inte bara tunna, utan små på alla ledder

Flash: visst, om det funkar utan att suga 80% av CPU som i OS X.

FM-radio: O ja, knepigt att det inte finns med redan från början. Beror det på att Apple vill gynna utvecklare som säljer diverse radio-appar via Appstore?

Kunna installera programvara själv (not the Apple way): Nja, det blir nog inte verklighet, Apple skulle inte släppa kontrollen över iPhone-OS på det sättet, det blir för stor risk för fulhack, icke signade appar, mm.

En öppen utvecklingsmiljö: Nu är jag inte utvecklare, men jag antar att du menar möjlighet att utveckla och distribuera på annat sätt än via iPhone SDK och Appstore? Samma sak där, kontroll från Apple sida. En stabil, enhetlig upplevelse av iPhone helt enkelt.

Ursprungligen av zappee:

Du skrev dina åsikter och jag skrev mina.

och då började du direkt med "Åh, ursäkta, jag förstod inte att din personliga smak också måste vara min..."

Nej. Du frågade specifikt om mina åsikter. Sen går du i direkt polemik mot var och en av mina punkter, utan att tillfoga en enda egen, och talar också för mig vad jag "bör" och inte bör köpa.

Jag har svårt att se det som något annat än att du är konfrontativ och vill munhuggas, och av det skälet får du ett svar där jag tydligt visar att jag inte tänker diskutera min personliga smak.

Nu deltar jag inte i denna diskussion primärt som moderator, utan som medlem, men den som läser mina moderatorsingripanden genom åren ser att de ofta handlar om att jag uppmanar medlemmarna att respektera varandras rätt till olika åsikter.

Samma rätt har till personlig åsikt har jag, även om jag råkas vara moderator.

Och då finns det två sätt: Antingen så går jag in och modererar bort ett sånt där konfrontativt inlägg som ditt, vilket jag tycker är att missbruka det faktum att jag också är moderator, eller så ger jag som vilken vanlig medlem som helst dig svar på tal, vilket jag tycker är bättre, på alla plan.

Med detta sagt: Jag tänker inte låta mer av denna tråd handla om detta sidospår, utan enbart koncentrera mig på inlägg i trådens ämne. Har ni andra synpunkter kan ni PM:a dem till mig.

Ursprungligen av Mattias A:

Kunna installera programvara själv (not the Apple way): Nja, det blir nog inte verklighet, Apple skulle inte släppa kontrollen över iPhone-OS på det sättet, det blir för stor risk för fulhack, icke signade appar, mm.

Jag har länge hävdat att det egentligen inte är något som Apple kan bestämma över, bara påverka i vissa riktningar. Det finns redan flera "fulhack" och osignerade program för iOS, kom inte och säg att det inte är de som använder jailbreak. Om Apple var mer tillåtande skulle de kunna mötas halvvägs och ge mer frihet utan att tappa kontrollen helt.

Ursprungligen av Mattias A:

En öppen utvecklingsmiljö: Nu är jag inte utvecklare, men jag antar att du menar möjlighet att utveckla och distribuera på annat sätt än via iPhone SDK och Appstore? Samma sak där, kontroll från Apple sida. En stabil, enhetlig upplevelse av iPhone helt enkelt.

Är en stabil och enhetlig upplevelse något som du tycker att vi har problem med på Macen, där utvecklingsmiljön är nära på så öppen som det kan bli?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-07 20:45
Ursprungligen av johannes.roth:

$299 för 32GB
$199 för 16GB

Ingen 64GB?

Nej, det sa dem ju innan

Upp till 32...

Kommer allt som nämns här vara det som introduceras under WWDC?
Isåfall bara iPad och iPhone...kul

Verkar coolt om man nu har polare med iPhone 4 och om det är gratis.

Lite tråkigt dock om det inte blir stöd för videosamtal via vanliga telefonnätet också till andra 3G-telefoner.

Sen hade det såklart varit roligt om det hade varit en riktig version av iChat istället. Chat och om man vill mellan iPhones och Macar hur som helst.
Helst också iChat till Windows med.
Men det kanske blir i framtiden.

Bevaka tråden