Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag koppla ihop min mac med en pc över nätet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag använder OS 10.2.6 och undrar om jag kan dela min dator med en pc användare som kör XP över nätet på så sätt att det motsvarar ett lokalt nätverk?
Någon som kan det här och är villig att dela med sig av sin kunskap?

har startat fjärrinloggning och skapat ett konto till min pc vän. frågan nu är var man ansluter?
"Innebär att Windows-användare kan komma åt din dator på \\cXXX-XXX-XX-XXX.swipnet.se\martinxxxxxx."
det låter ju bra men hur ansluter han?

några timmar till och vi löste det...
ftp via webbrowser funkar ju fint. hade ingen aning att man hade en ftp server i systemet. fantastiskt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-08-15 11:10

Skriv hur du gjorde.Den här frågan kommer upp med jämna mellanrum.

1) I systeminställningar/fildelning/tjänster får du se till att aktivera det "protokoll" du vill använda. Vi fick "FTP" samt "SSH" att fungera. tillåt FTP- åtkomst och/eller Fjärrinloggning(PC användaren får använda en SSH client).
2) skapa ett användarkonto i systeminställningar/konton och avgör om du vill att användaren ska kunna administrera din dator(kan ändra alla filer)
3) pc användaren kan med fördel använda en FTP client. annars går det att ansluta till macen genom att använda en webbrowser.
4) I systeminställningar/fildelning hittar du adressen som andra ska ansluta med. markera det protokoll som ska användas och kolla vilken adress det är.
FTP till mig är:
ftp://cXXX-XXX-XX-XXX.swipnet.se/
(visar inte mitt ip)
om man ska ansluta med webbbrowser måste man skriva in pass/logg i den adressen
tex:
ftp://kalle:kalle@cXXX-XXX-XX-
XXX.swipnet.se/
om pass/logg är kalle/kalle
5) om du har brandvägg aktiverad se till att den tillåter det protokoll som ni ska använda
6) have fun!

Citat:

Skrevs ursprungligen av buppen
har startat fjärrinloggning och skapat ett konto till min pc vän. frågan nu är var man ansluter?
"Innebär att Windows-användare kan komma åt din dator på \\cXXX-XXX-XX-XXX.swipnet.se\martinxxxxxx."
det låter ju bra men hur ansluter han?

Du slår på windowsdelning i OS X (under fildelning).
Anger vilka konton som skall kunna logga in via Win (under användare).
Från PCn i Win väljer du "anslut nätverks enhet" (heter så i XP tror jag)
Ange adressen till macen (alltså "\\cXXX-XXX-XX-XXX.swipnet.se\martinxxxxxx." som du nämnde).
Då får du upp en ruta där du skall ange användarnamn/lösenord.

Sedan är det hela igång, och du kan börja flytta filer fram o tillbaka mellan burkarna.

aha tack!
det låter ju som en smartare idé.
funkade med ftp också men detta blir förmodligen ännu trevligare!

1
Bevaka tråden