Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extra bokstav vid avstavning i InDesign CS5?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-06-04 00:23

Vid avstavning av "nyvunnen" i InDesign CS5 blir det ett extra "n" vid avstavningen ( se exempel nedan, bifogar även dumpar). Detta brukade ju dyka upp i gamla QuarkXpress 3 med någon version av svensk avstavning.

Någon annan som stött på detta?

........ ... ..nyvunn-
nen ..... .... .... ..

Det förekommer ibland. I vissa lägen ska InDesign peta in en extra bokstav, t.ex. "glass-strut", och ibland gör programmet fel.

Rapportera det på

https://www.adobe.com/cfusion/mmform/index.cfm?name=wishform

Ju tidigare desto bättre. I väntan på att det blir åtgärdat lägger du in det i ordlistan och anger egna avstavningspunkter (se hjälpen för en beskrivning av tillvägagångssättet)

Hmm ... mycket sånt här i tidiga versioner av InDesign men inget alls på slutet känns det som. Har Adobe lyckats koda tillbaka ett gammalt problem månne?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Hmm ... mycket sånt här i tidiga versioner av InDesign men inget alls på slutet känns det som. Har Adobe lyckats koda tillbaka ett gammalt problem månne?

Kan ju vara det, men jag tror snarare att det är att man då och då hittar nya såna här exempel. Jag vet inte exakt var och hur just de här specialorden hanteras, men att de hanteras med någon form av undantagslista är jag rätt säker på, och resultatet blir då så bra/dåligt som den listan är.

Jag är däremot säker på att Adobe faktiskt uppdaterar listan, så det är meningsfullt att rapportera in den sortens buggar, även om den som bugg betraktad är rätt lindrig. (i betydelsen att det finns en enkel lösning)

1
Bevaka tråden