Mac Pro - quad-core eller 8-core?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!
mitt läge:
har en typ 7 år gammal g5:a med 8gb ram, tror det är en 2.5 dual men jag sitter inte i studion nu. jag jobbar med musik och kör programmen pro tools le och reason 4.
pro tools äter en hel del processor-kraft och tyvärr pallar inte min gamla trotjänare med hela tiden. så vad gör man? jo, man cashar upp och köper en mac pro har jag kommit fram till.

nu är det så att jag är betydligt vassare på editera sång o dylikt än vad jag är på att förstå datorer (även om jag besitter viss kunskap) så jag tänkte höra mig för innan jag lossar på plånboken.
har tittat på två alternativ: två 2,26ghz quadcore och en 3,33ghz quadcore, båda två med 8gb ram. vilket alternativ är snabbast?
jag använder två skärmar, en via dvi och en via vga (med hjälp av adaptrar), kommer jag kunna fortsätta göra detta? alltså, vad har maskinen för bildutgångar i grundutförandet?

tacksam för tips och råd
stefan

och just det, någon som känner till om det är någon ny mac pro på gång? så man inte gör något förhastat..

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-03 23:01
Ursprungligen av godscent:

och just det, någon som känner till om det är någon ny mac pro på gång? så man inte gör något förhastat..

Avvakta. Det bör komma nya, mer prisvärda, Mac Pro-maskiner inom en snar framtid... nu när du ändå väntat i 7 år.

ok, så det verkar som jag kan köra skärmarna, en via dvi och en via minidisplay-port till vga adapter, coolt. men jag greppar fortfarande inte vilken processor-modell som är snabbast...

hehe, ja, jag har ju inte väntat i 7år, först sista halvåret som jag har känt att jag verkligen behöver uppgradera mig. men jag kan ju avvakta lite för att se, måste dock köpa innan året är slut.

tack för svaren!

...men jag greppar fortfarande inte vilken processor-modell som är snabbast....

Svårt att ge ett generellt svar på det.

Vilken som är snabbast beror bl.a. på hur bra programmet kan hantera flera kärnor.

Om programmet kan hantera alla 8 kärnorna så är ju 8 x 2,26 snabbare än 4 x 3,33.

Men om programmet bara hanterar en kärna åt gången så är ju 3,33 snabbare än 2,26.

ja, det låter ju logiskt. jag får börja i den ändan, kolla hur pro tools kan hantera processorer. tack för svaret, det uppskattas!

...vad har maskinen för bildutgångar i grundutförandet?

Apple - Mac Pro - Teknisk info

Mac Pro "Quad Core" 2.66 (2009/Nehalem) Specs

...någon som känner till om det är någon ny mac pro på gång? så man inte gör något förhastat..

Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone

1
Bevaka tråden