Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express - dropouts i ljudet

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kidnappar denna tråd lite. Är inte så hemma på nätverk och så men har sedan tidigare en router som både skickar ut trådbundet till min tv och min ps3a. Trådlösa biten går till min macbook pro. Styrde nyligen upp en airport express pga. kunna köra ut musik trådlöst, mycket trevligt. Dock får jag då och då dropouts på ljudet, både från itunes och spotify.

Jag börja med att koppla in AE:n på det existerande trådlösa nätet men eftersom dropouts dök upp direkt så tänkte jag att jag pröva att dra in en kabel i AEn från routern och köra så men jag får även här dropouts. Vet inte riktigt vad jag ska göra.

Har läst att man kan byta kanal på trådlösa nätet i routern pga många använder sig av standardinställningar som tydligen ska vara kanal 6, min låg på 11.
Testade program som skulle känna av om nån annans nät låg och störde men den plocka inte upp nått.

Som jag fattar det nu så går bara musiken och inget annat genom AE:n och surfen från min router. Kan det bli nån konflikt där?

EDIT
Hitta en inställning där jag kunde välja att AEn skulle matas med tråd (vilket jag trodde den redan gjorde) har dock inte hunnit utvärdera det. Återkommer

Mvh Andreas

Senast redigerat 2010-06-02 08:05
Ursprungligen av willhaven1980:

Kidnappar denna tråd lite...

Man ska inte kidnappa trådar som handlar om något helt annat. Den tråden handlar om hur man installerar och ställer in en Airport Express i Windows.

Därför har ditt inlägg nu fått en egen tråd.

/Mod

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-06-02 09:26

Hur ser det ut med övrig datatrafik när du får dessa dropouts? Ligger du och maxar Expressens eller nätverkets kapacitet får du dropouts direkt.

Min Express vill ha 100-200 KB/s för att spela musik felfritt, om jag samtidigt laddar hem något med hyfsad hastighet orkar inte Expressen med och ljudet får vänta då det har lägre prioritet.

Nu kan jag äntligen börja testa.
Starta adium och safari samtidigt som jag lyssnade på musik från iTunes, fick "en sekunds" dropout men just nu har jag spelat i 10min och fick min andra dropout. Safari igång i bakgrunden och sitter i texthanteraren och skriver lite. Om jag fattar rätt nu så hämtar jag surf från min router och skickar musik till AE:n, kan jag ha rätt?

Förlåt om jag kidnappa, det var dumt men tror det löste sig bra ändå

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-06-02 22:56

Det låter ju inte som att nätverket ligger på eller i närheten av sin maxgräns. Jag har inga som helst problem när jag surfar vanligt utan det är när jag tankar hem saker och hastigheten blir så hög att Expressens kapacitet nås.

Nu har jag en gammal variant med 11g så min maxgräns ligger långt under din (om du nu har en med 11n).

Och du har inget annat i bakgrunden som programuppdatering, torrents, ftp etc?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-03 13:55

Vad har du för router? Klarar den av 11g eller 11n?
Om det är en äldre router som bara klarar av 11b så sätter den hastigheten i nätet.
Och då kan du få dropouts p g a kapacitetsbrist när du gör lite annat samtidigt.

Om jag vore du så skulle jag koppla ur den befintliga routern tillfälligt och sätta upp ett nät med din AirPort Express. Om felet därmed försvinner så är det troligtvis din gamla router som är felkällan.

Det var ett bra tips. Min router har varit lite skum då och då så ska kolla upp vad som gäller. Återkommer.

Nu har jag kört med trådbundet till AE:n så verkar det funka riktigt bra. Jag tog en reboot på routern och tankat, surfat och streamat samtidigt utan dropouts. Hoppas det håller sig.

Nästa inköp: en redig DAC!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-06 16:53

Kör du optiskt ut från AE så använder du DA-omvandlaren i förstärkaren. Är den så dålig?

Kör du analog ut från AE så använder du DA-omvandlaren som är inbyggd i AE. Är den bättre än DA-omvandlaren i förstärkaren så kan det vara att föredra.

Jag är lite tveksam till nyttan med separata DAC:ar när moderna receivers/förstärkare ofta har riktigt bra DA-omvandlare nu för tiden.

Jo jag kör optisk dock är jag lite missnöjd med min receiver i 2kanal så försöker för fulla muggar förbättra stereo-ljudet så gott det går för "billiga" pengar. Ska självklart ta hem en omvandlare på prov innan jag går all out

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-08 08:42
Ursprungligen av willhaven1980:

Jo jag kör optisk dock är jag lite missnöjd med min receiver i 2kanal så försöker för fulla muggar förbättra stereo-ljudet så gott det går för "billiga" pengar. Ska självklart ta hem en omvandlare på prov innan jag går all out

Varför inte testa med en analog kabel ut från AE?
Det kan ju innebära en förbättring om DA-omvandlaren är bättre i AE än i receivern.

Och då har du sparat en slant som du istället kan lägga på en ny receiver längre fram.

1
Bevaka tråden