Var köpa reservdelar?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-05-31 18:27

För ett tag sedan började en fläkt i min MBP tjuta. Jag konstaterade att den hade gjort sitt och ringde till en serviceverkstad och frågade vad en ny kostar. Döm om min förvåning när jag får veta att dom får inte sälja en fläkt till en privatperson, datorn måste lämnas in och verkstaden byter. Det skulle kosta 2400 kr. Fläkten sitter fastsatt med tre skruvar och en stickkontakt.

Nu verkar det lösa sig genom att jag åberopar konsumentköplagen, men för framtiden - var kan man köpa delar till en mac? När garantin inte gäller har jag för mig att tillverkaren är skyldig tillhandahålla reservdelar under ett antal år?

Jag förstår om Apple säger att garantin upphör om jag själv byter fläkten (testade att ta loss och sätta tillbaka ena fläkten - 10 minuter), men att helt vägra sälja reservdelar, kan man verkligen göra så?

Någon som har tips på vart man skall vända sig?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-31 18:39

Jag har beställt en fläkt för något år sedan i samma ärende som du från PowerbookMedic. Enkelt och hyffsat billig frakt. Den finns faktiskt kvar. Undrar om du är rätt fläkt (vänster/höger) och att den passar i din...

• Medlem
  • Thailand
  • 2010-05-31 19:04

Tack för tipset om Powerbookmedic. Men visst är det märkligt att det inte finns att köpa över disk i Sverige, eller gör det?

Jag väntar på besked från Macoteket om det går som reklamation. Om inte återkommer jag till dig direkt, frazze.

5 år måste tillverkaren tillhandahålla reservdelar, det som är lite jobbigt är att tillverkaren får ta så mycket betalt som den vill göra för reservdelarna.

• Oregistrerad
  • 2010-05-31 21:21

Apple har sådana regler - Inte jag själv kunde köpa delar när jag jobbade på ett Apple Center - Fast jag bytte prylar dagarna i ända. Gick såklart att fuska lite men Apple är sådana. Volvo har ju faktiskt samma regler på vissa prylar.

Har själv kört lite grejjer på PowerbookMedic och det har fungerat helt utmärkt. Dom har även guides på hur man gör för att byta prylarna.

Jag brukar börja på eBay. Där finns det mesta, om än inte billigt så i alla fall till nån slags marknadspriser.

1
Bevaka tråden