Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem TCP/IP!?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker sätta upp en macmini med 10.6 server, men kommer ej ut på nätet.
Har provat airport och ethernet med DHCP inställt, precis som på mina Imac och
MacBook utan framgång. Har även provat att koppla förbi Airport Extreme dvs att
ta kabel från wan-port och koppla in direkt i Mini.
Jag vill köra från fiberswitch direkt till Mini och sedan vidare ut genom usb-ethernet
dongle till Extreme.

Vad händer om du kopplar routern till servern (+ ger servern static ip) och konfigurerar ip manuellt? Har du inget statiskt ip från din isp?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-31 12:57

Det är ju underligt att du har lyckats två (2) gånger tidigare med en iMac och en MacBook men inte en tredje gång med en Mac Mini... Du pratar om en fiberswitch men samtidigt så kopplar du ethernet(?) direkt till din Mac Mini. Lite oklart hur din topologi ser ut.

Skulle du kunna börja med att beskriva lite mer vilken operatör, abb, inställning på Airport Extreme etc som du har. Det som gör mig orolig just nu är att du inte kommer ihåg hur du gjorde första två gångerna. Och sedan förstår jag inte vad du menar med "Jag vill köra från fiberswitch direkt till Mini och sedan vidare ut genom usb-ethernet
dongle till Extreme"? Ska du köra din Mac Mini som router/brandvägg/etc mellan din operatör och dina övriga datorer? Varför?

1
Bevaka tråden