Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sluta säga padda - den heter iPad!

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ledsen, det är kört. Jag har missat denna diskussion och har på egen hand börjat kalla den för "paddan". Det är ett alldeles för passande namn, att säga "Älskling, var är iPaaaaden?" ligger inte rätt i munnen på samma sätt som "Var är paddan?".

Enligt Apple.is (Island)

tölva = dator
fartölvur = bärbar dator ...
Örgjörvi - processor

Þráðlaust íslenskt lyklaborð og þráðlaus Magic Mouse

Hardur diskur - hårddisk, apcoolt!

Minni - minne, underbart språk.

Ursprungligen av Goflorp:

Minni - minne, underbart språk.

När jag gick naturvetenskaplig hade jag en klasskamrat från Island, Svavar Mariuson tror jag han hette. Kort eldig kille, mycket trevlig men han orkade inte med att puckade svenskar inte kunde låta bli att kalla honom för Svarvar så han bytte till "Peter" efter att han slutat. Hm, originellt.

Själv är jag den enda i världen med mitt förnamn/efternamn kombination och fått många konstiga smeknamn, men det skiter jag i!

Minni=Minne, undrar om detta är orsaken till att många här i Sverige säljer datorer med [b]milli bit (mb)[/] istället för megabyte (MB) i sina datorer...

Sedan vad gäller deras Festplattor så verkar de ha någon slags vikt inräknad då deras storlek räknas i gram bit (gb)...

ICAs "Crunchy" såldes däremot i förpackningar om 725G (ser att det nya utseendet har 725g) och på Mörby Centrum kan man parkera gratis i 2H...

Nu ska jag ut i trädgården istället för att reta upp mej på sånt här...

LCR

Förr fanns godis, skumklickar dopade i choklad med kokos.
"Pricks", ändrades fort som fan till den internationella lanseringen.

Ursprungligen av Goflorp:

Förr fanns godis, skumklickar dopade i choklad med kokos.
"Pricks", ändrades fort som fan till den internationella lanseringen.

Förstår inte varför, vissa gillar sånna...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Förstår inte varför, vissa gillar sånna...

LCR

Jo, 5% + (50-5%) = 50% så det är ju faktiskt en på vippen till en majoritet majoritet av befolkningen.

Leker med "10% är homo"-regeln. 50% är kvinnor - men där försvinner ju 5% som lesbiska, så då blir det 50% då som skulle gilla läget

Våldsamt OT, men lite nördkul!

Senast redigerat 2010-06-09 21:20

Jag ska göra en kompromiss och börja kalla den för i-padda.

Det tog mig 2 minuter att greppa skämtet men då fattade jag:) Klurigt!

Sedan så har jag insett att jag tycker att vi ska följa språkreglerna och då blir det Ipad och Iphone oavsett pricks eller inte...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-06-09 16:11

Men man kan ju inte följa språkregler på ett varumärke... dessutom blir det i så fall ipad mitt i meningen och Ipad om man inleder meningen

Många har otroligt svårt med detta (inklusive mig själv) och sätter gärna stor begynnelsebokstav, även mitt i en mening.

Det är ju även ett produktnamn (egennamn). Inte skriver du väl volvo eller?

Jag har kamrater som envisas med att skriva ett mellanslag före ? och ! i meningar. Det är störande

Och att Ipaden (nu ska det väl vara ett inledandet gement i?) envisas med att stavas med versalt A;)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har kamrater som envisas med att skriva ett mellanslag före ? och ! i meningar. Det är störande

För att inte tala om dubbla mellanslag efter punkt.

Ursprungligen av Papperskatt:

För att inte tala om dubbla mellanslag efter punkt.

Men det hänger ju kvar från skrivmaskinstiden.

LCR

Jag tycker det är löjligt när tidningar skriver Ipad/Ipod/Imac osv bara för att följa svenska språkregler, men så är svenskan i artiklarna så otroligt dålig att det hela blir skrattretande.

Om hajp och liknande är en "utveckling" av språket så är det också en utveckling att använda namn så att folk känner igen vad det är man syftar på.

LCR

Bevaka tråden