Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostream iStream och iSight

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 12:05

ser du felet här:

Länk

det ska ju vara 20 öppna portar men...jag får det till 21...vilken ska bort?

Precis.

Du verkar dock ha missuppfattat en sak:

192.168.0.1 tilldelas inte från Bostream till din dator. Det är SpeedTouchen som ger din dator den adressen. Det är en så kallad privat adress som finns på alla möjliga ställen på internet, eller snarare bakom andra NAT-routrar och brandväggar. Pga detta måste de adressöversättas, vilket sker i SpeedTouchen.

SpeedTouchen adressöversätter din utgående trafik så att den ser ut som att den kommer från en adress som sin SpeedTouch fått från Bostream. Denna är dynamisk.

Vilken adress din SpeedTouch ger din dator kan du själv styra i SpeedTouch-konfigurationen. Det finns för visso en risk att du får en ny adress från den, och då slutar iChat AV fungera. För att försäkra dig mot detta (som dock inte är särskilt troligt) kan du tilldela 192.168.0.1 statiskt på din dator (istället för DHCP) och sedan stänga av DHCP-servern i SpeedTouch, alternativt ändra DHCP-adress-range för att kunna ge adresser till eventuella andra datorer som kopplas in på ditt interna nät.

Privata adresser är följande:
192.168.x.x
172.16-31.x.x
10.x.x.x

Alla andra adresser bör undvikas då det kan skapa problem för dig.
Det är dock en förutsättning att SpeedTouchen ligger på samma IP-nät som din dator, vilket idag är 192.168.0.x-nätet.

Nej, det ska vara 21. 20st i rangen, samt port 5060.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 12:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Precis.

Du verkar dock ha missuppfattat en sak:

192.168.0.1 tilldelas inte från Bostream till din dator. Det är SpeedTouchen som ger din dator den adressen. Det är en så kallad privat adress som finns på alla möjliga ställen på internet, eller snarare bakom andra NAT-routrar och brandväggar. Pga detta måste de adressöversättas, vilket sker i SpeedTouchen.

SpeedTouchen adressöversätter din utgående trafik så att den ser ut som att den kommer från en adress som sin SpeedTouch fått från Bostream. Denna är dynamisk.

Vilken adress din SpeedTouch ger din dator kan du själv styra i SpeedTouch-konfigurationen. Det finns för visso en risk att du får en ny adress från den, och då slutar iChat AV fungera. För att försäkra dig mot detta (som dock inte är särskilt troligt) kan du tilldela 192.168.0.1 statiskt på din dator (istället för DHCP) och sedan stänga av DHCP-servern i SpeedTouch, alternativt ändra DHCP-adress-range för att kunna ge adresser till eventuella andra datorer som kopplas in på ditt interna nät.

Privata adresser är följande:
192.168.x.x
172.16-31.x.x
10.x.x.x

Alla andra adresser bör undvikas då det kan skapa problem för dig.
Det är dock en förutsättning att SpeedTouchen ligger på samma IP-nät som din dator, vilket idag är 192.168.0.x-nätet.

oh. lite mer praktiskt hur jag går till väga. jag har ju tagit den ip-adressen jag ser här: länk

men då verkar väl allt vara korrket gjort eller? märkligt detta. bostream verkar inte ha någon support på modemet eller nåt heller. jäkla störigt.

Ja, allt ser rätt ut. Ingen ändring borde behövas. Fungerar det inte?

Jag ville med mitt förrförra inlägg bara förtydliga att adressen du få från Bostream inte är 192.168.0.1.

Vill du ha reda på vilken publikadress får (och som SpeedTouch använder för att "maskera" ditt nät) kan du antingen se det nånstans i SpeedTouch-gränssnittet, eller surfa till www.whatismyip.com

Over and out.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 12:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Ja, allt ser rätt ut. Ingen ändring borde behövas. Fungerar det inte?

Jag ville med mitt förrförra inlägg bara förtydliga att adressen du få från Bostream inte är 192.168.0.1.

Vill du ha reda på vilken publikadress får (och som SpeedTouch använder för att "maskera" ditt nät) kan du antingen se det nånstans i SpeedTouch-gränssnittet, eller surfa till www.whatismyip.com

Over and out.

hah. jäklar vilken tråd. du ska ha tack för ditt tålamod.

fast inget funkar än.

whatsmyip.com....den ip-adressen ska jag inte använda någon stans väl?

Citat:

Skrevs ursprungligen av carpark
hah. jäklar vilken tråd. du ska ha tack för ditt tålamod.

fast inget funkar än.

whatsmyip.com....den ip-adressen ska jag inte använda någon stans väl?

Det borde du inte behöva. Men om det inte fungerar, som du säger, skulle du naturligtvis kunna testa att använda denna IP som outside-IP och se om det fungerar. Gör det det får du kolla med Alcatel hur du gör NAPT med dynamisk extern IP-adress.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 13:42

sen är det icq-grejs.

såhär skriver dom:

länk

alltså ska man öppna port 1024-65535. så det måste finnas något sätt att öppna massa portar på en gång. man kan ju inte sitta och fixa detta port för port.....

Om jag vore du skulle jag försöka byta modemet till ett utan router/NAT/firewall.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 13:50

meh. det kommer nog inte på fråga. just lagt ut 2000 pix för detta. måste ju gå att stänga av brandväggen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-15 13:55

Du får aktivera port forwarding på alla berörda portar så att de pekar mot samma adress som din Mac har.
Sedan bör det fungera...

/J

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 13:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av jbong
Du får aktivera port forwarding på alla berörda portar så att de pekar mot samma adress som din Mac har.
Sedan bör det fungera...

/J

måste tillägga att jag aldrig förr i mitt liv haft med brandvägg, adsl eller ip-adresskrångel att göra förut....

Jag skulle nog ändå kolla om jag fick byta det mot ett annat.
Här hittade jag en howto om hur du stänger av firewallen i modemet. http://www.petri.co.il/disable_adsl_builtin_firewall.htm

Testa att använda default-sever-funktionen. Men då har du inte mycket till brandvägg kvar.

Notera också att de längre ner på ICQ-sidan säger att du kan specificera vilka portar den ska jobba på.

Dessutom är det nog bara vissa funktioner (filöverföring) i ICQ som blir lidande.

Att öppna 1024-65535 är istort sett som att öppna brandväggen helt (sånär som på de 1024 första portarna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jbong
Du får aktivera port forwarding på alla berörda portar så att de pekar mot samma adress som din Mac har.
Sedan bör det fungera...

/J

Det är ju typ det han har gjort, om du läser tråden ordentligt.

Du kanske måste starta om modemet när du lagt in reglerna för portforwardingen?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 14:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Här är nåt mer.
http://www.petri.co.il/adsl_firewall.htm

ah tack!

men det som står där är för pc. jag verkar bara kunna konfigurera modemet via webbläsaren (kolla bilder jag publicerade tidigare i tråden)...

hmm. ah. frågan är hur man öppnar ett stort antal portar också.

ska kolla igen. om det går att öppna några få och om icq funkar sen. det funkade ju inte med ichat.

Du kan ju börja med att sätta din dators ip-adress som Default Server för att kolla om det funkar då.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 14:21

ye ok. detta ska ta bort brandväggen alltså?

ip adressen är den jag hittar i systeminställningar-nätverk

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 14:22

någon med icq här som jag kan testa mot? har ingen online på listan...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 14:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Du kan ju börja med att sätta din dators ip-adress som Default Server för att kolla om det funkar då.

märkligt..skrev in den. sen försvann det efter omstart.

skrev in ip-adressen igen. nu ser det ut såhär:

länk

  • Medlem
  • 2003-08-15 14:35

Att iChat oväntat avslutas, har det verkligen med modemets brandvägg att göra? Du har inte en massa tredjehandstillägg installerade? 3ivx?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 14:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av eQ
Att iChat oväntat avslutas, har det verkligen med modemets brandvägg att göra? Du har inte en massa tredjehandstillägg installerade? 3ivx?

oooh. det har jag nog iof.

men. hade samma problem mot faderns dator förut..och han har garanterat inte dessa installerade.

men jag tar bort dom direkt...

nån med isight här som man kan testa mot?

Vitsen med Default Server-funktionen är att du ska kunna ha en server stående som är öppen mot omvärlden, samtidigt som du delar ut internet med firewall till flera vanliga datorer. Så det är inte att rekommendera att köra så egentligen, men sätter du på OS X´s inbyggda så borde du vara ganska bra skyddad ändå.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 14:41

ah ok så nu är min dator totalt öppen för världen. aj.

hat åt allt som har med brandvägg att göra. kunde dom inte gjort det en aning enklare?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 14:53

funkar fortfarande inte. noepp. ichat bara avslutas..

Frågar mig samma sak som nån gjorde nyss. Har brandväggen verkligen någonting med att iChat avslutas? Testa att göra en ny användare och kolla om iChat avslutas likadant där med.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 15:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Frågar mig samma sak som nån gjorde nyss. Har brandväggen verkligen någonting med att iChat avslutas? Testa att göra en ny användare och kolla om iChat avslutas likadant där med.

jepp det avslutades likadant där....

blir galeeeen.

men nästan säker på att det är något med modemet o portar där...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2003-08-15 15:19

baah. inte ens voice funkar...

Bevaka tråden