Macbook white unibody 5990:- på Media Markt Örebro

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Finspång
  • 2010-05-26 17:58

Imorgon öppnar Media Markt i Örebro. Och dom har en Macbook white unibody för 5990:- Det är 3000 under normalpriset

Gå in och se deras erbjudanden på:
http://www.mediamarkt.se/webapp/wcs/stores/servlet/MultiChannelSpecial?storeId=39201&special=orebro&WT.ac=Enspalt+-+Ny%C3%B6ppning

Senast redigerat 2010-05-26 18:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-26 19:46

Normalpris och normalpris. Det är gamla modellen.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-26 20:45

och ska man svära lite i kyrkan, så tar de 2000 kronor mindre än vad den redan "billiga" MacBooken kostar för en PC-burk med bättre processor (i3), dubbelt så mycket RAM (4GB) och större hårddisk, bättre grafikkort..... och större skärm. Undra vad svensson väljer

Sen lägger jag inga värderingar i det, utan bara konstaterar att det är så.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2010-05-26 23:08
Ursprungligen av Jeppe_E:

och ska man svära lite i kyrkan, så tar de 2000 kronor mindre än vad den redan "billiga" MacBooken kostar för en PC-burk med bättre processor (i3), dubbelt så mycket RAM (4GB) och större hårddisk, bättre grafikkort..... och större skärm. Undra vad svensson väljer

Sen lägger jag inga värderingar i det, utan bara konstaterar att det är så.

Äsch, den ser ju ut som stryk, surrar som en dammsugare, har värdelös batteritid, stor och klumpig AC-adapter med tillhörande ormbo av hårda sladdar och dessutom vet ju de flesta vid det här laget att MacOS X är enormt mycket trevligare att använda än Windows.

Eller, just det, det vet inte Svensson, så de köper PC:n som HP/Dell/vilken-pc-tillverkare-som-helst ändå knappt tjänar några pengar på alls. De kan endast konkurrera med pris, och får därmed inga intäkter eller incitament att erbjuda kunden något bättre än skräpet de säljer. Apple däremot tjänar stora pengar och har både pengar och incitament att utveckla för framtiden (iPhone/iPad) osv.

Win-win för oss medvetna kunder och Apple.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-27 00:02

Kunde inte sagt det bättre själv.

Ursprungligen av akesson:

Äsch, den ser ju ut som stryk, surrar som en dammsugare, har värdelös batteritid, stor och klumpig AC-adapter med tillhörande ormbo av hårda sladdar och dessutom vet ju de flesta vid det här laget att MacOS X är enormt mycket trevligare att använda än Windows.

Eller, just det, det vet inte Svensson, så de köper PC:n som HP/Dell/vilken-pc-tillverkare-som-helst ändå knappt tjänar några pengar på alls. De kan endast konkurrera med pris, och får därmed inga intäkter eller incitament att erbjuda kunden något bättre än skräpet de säljer. Apple däremot tjänar stora pengar och har både pengar och incitament att utveckla för framtiden (iPhone/iPad) osv.

• Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-27 09:40
Ursprungligen av akesson:

Precis, man får ju vad man betalar för. Att jämföra datorer sådär är som att jämföra bilar på längden, varför köpa en 4,5 meter lång Audi när man kan få en 4,5 meter lång Lada för en tiondel av priset?

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-27 10:20
Ursprungligen av Pilen:

Precis, man får ju vad man betalar för. Att jämföra datorer sådär är som att jämföra bilar på längden, varför köpa en 4,5 meter lång Audi när man kan få en 4,5 meter lång Lada för en tiondel av priset?

Fast det där är väl inte helt korrekt, eller hur?
Som sagt, så är detta som att svära i kyrkan. Jag gillar Apple och framförallt OSX, men deras prissättning lämnar utrymme för diskussioner. För just i det här fallet så betalar man för en Audi, men får en lada-motor. Till skillnad mot att du köper en Lada med Audi-motor

Jag förstår att alla ni fan-boys ser rött.. Men det kan kvitta. Jag hade heller inte köpt win-maskinen.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2010-05-27 10:30

Fast det där är väl inte helt korrekt, eller hur?
Som sagt, så är detta som att svära i kyrkan. Jag gillar Apple och framförallt OSX, men deras prissättning lämnar utrymme för diskussioner. För just i det här fallet så betalar man för en Audi, men får en lada-motor. Till skillnad mot att du köper en Lada med Audi-motor

Jag förstår att alla ni fan-boys ser rött.. Men det kan kvitta. Jag hade heller inte köpt win-maskinen.

Du förstår alltså inte att det kostar pengar att (?):

1. Utveckla operativsystemet själv & inkludera en stor mängd högkvalitativ programvara
2. Designa en snygg, kompakt & lätt dator utan en massa fula skarvar, skruvar, värdelös trackpad, högljudd fläkt, klumpig AC-adapter osv

Ovanstående har nämligen mycket större inverkan på hur stor behållning du har av datorn än vad det sitter för komponenter i den. Och kostar pengar. Mycket mer pengar än att skohorna in den senaste processormodellen från Intel under den surrande billiga fläkten.

Senast redigerat 2010-05-27 10:55
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-27 11:47

Som sagt.. det går inte att diskutera på detta forumet. Argumenten haltar och man far oftast med osanningar för att framhålla Macen's förträfflighet. Skulle kunna argumentera mot men.... det är inte rätt plats eller tillfälle. Har intressantare saker att göra.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2010-05-27 11:53

Som sagt.. det går inte att diskutera på detta forumet. Argumenten haltar och man far oftast med osanningar för att framhålla Macen's förträfflighet. Skulle kunna argumentera mot men.... det är inte rätt plats eller tillfälle. Har intressantare saker att göra.

Det där var ju inte särskilt konstruktivt. Skulle du kunna beskriva exakt hur våra argument haltar samt lista de osanningar du påstår vi far med ovan, samt underbygga dem med relevanta referenser?

Jag tycker det låter som du inte har några relevanta argument att bidra med och därför drar dig ur diskussionen, trots att det var du som startade den.

Som sagt.. det går inte att diskutera på detta forumet.

Jag rekommenderar kommentarerna på idg.se istället, där vet de verkligen hur man ska diskutera Mac vs. PC på ett sansat sätt!

Jag menar, visst är det jobbigt att diskutera på ett forum där man måste komma med relevanta argument och anstränga sig för att vara saklig?

Det är så mycket enklare när man bara kan avfärda alla andra som "fan-boys", slänga ur sig lite troll-liknande liknelser avsedd att provocera och sen strunta i argument helt.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-27 14:00

Nää.. IDG är ju som här.. fast tvärt om

Det finns liksom inget bra svar. Argumenten för Mac är oftast att Windows-burkar är tråkiga, fula, högljudda och nu då värdelös trackpad och skruvar?
Argumenten för Windows-burkar är då att de kostar betydligt mindre och att OS X är ett svårarbetat system. Men framförallt att det är billigare pris på likadana komponenter.

Allt är egentligen baserat på personliga reflektioner och inte gripbara skillnader. Jag menar..
Värdelös trackpad - enligt vem?
Skruvar? - Ja, MacPro har skruvar också
Fula skarvar? - Jo, men fula? enligt vem?
Högljudd fläkt? - Finns nog både och, går inte att dra alla över en kam. Dessutom börjar det tyvärr att poppa upp trådar med överhettade i5:or och i7:or. Med systemlåsningar som följd. Då kan man ju istället ställa frågan, bättre att kunna jobba med en lite bullrigare dator än att inte kunna jobba alls?
Klumpig AC-adapter? - Jo, Macens är mindre, men inte oklumpigare för det. Återigen en personlig reflektion utan egentlig faktisk anknytning till vare sig funktion eller prestanda.

Däremot är batteritiden en av de saker som jag uppskattar med Mac. Där ligger de långt framme.
Men fortfarande går det inte att argumentera emot att samma typ av hårdvara är billigare i en Windows-burk. Att sedan nämna skälet att det kostar mer och att man betalar OS X genom att betala ett högre pris på komponenterna är intressant. Absolut att man får med mycket bra program till sin mac. Men det får man då inte, man betalar för att få med dem, utnyttjar man då inte dem så blir det ju bara en dyr dator, eller hur?

Argumentet, it's not a bug, it's a feature är lika roligt varje gång som man upptäcker att windows faktiskt gör något bättre än OS X. Det är inte ofta, men ibland har Apple skumma lösningar som har gjorts bättre på andra maskiner.

Men som sagt, jag har själv 3 mac-datorer hemma och är väldigt nöjd över att jag bytte till OSX för 3 år sedan. Men jag har inga större problem med att arbeta i Windows. Men även nästa dator blir en mac...och nästa.

Nää.. IDG är ju som här.. fast tvärt om

Nu sårar du mig...

Argumentet, it's not a bug, it's a feature är lika roligt varje gång som man upptäcker att windows faktiskt gör något bättre än OS X. Det är inte ofta, men ibland har Apple skumma lösningar som har gjorts bättre på andra maskiner.

Jag förstår hur du menar, men har vi verkligen en sådan debatt här tycker du? Även om folk här rent allmänt gillar Apples produkter så tycker jag varenda nyhet möts med kritik och klagomål. Det är långt ifrån ett forum av ja-sägare.

Men när det gäller Apples produkter så finns det ofta en tanke bakom saker och ting, även om man inte håller med. Och ibland förklarar man hur Apple fungerar, snarare än att vara odelat positiv till det.

Som att Apple tjänar sina pengar på hårdvara och därmed inte kommer att licensiera ut Mac OS X till PC-tillverkare. Man kan ju tycka det är bra eller dåligt, men det är fullt förståeligt varför Apple som företag gör på det viset.

På det hela taget tycker jag det är en ovanligt hög nivå på debatterna, generellt sett. Men om du sticker ut hakan och säger att en Mac är som en Audi med Lada-motor så fiskar du efter konflikt, inte diskussion och då blir det därefter.

Problemet är ofta att vissa inte ser skogen för alla träd och radar man bara upp vilka komponenter man får för pengarna så missar man poängen, vilket lätt blir ett tröttsamt argument mot Mac.

Precis som argumentet att alla som köper Mac är lurade idioter som fallit för en hype, när det istället handlar om bra produkter som kunderna gillar. Så korkade är inte kunderna. Sen att det t.ex. inte är det absolut värsta grafikkortet spelar ingen som helst roll för merparten av kunderna.

Det finns en väldigt stor skepsis där ute mot allt Apple gör från folk som helt enkelt inte förstår vad kunder vill ha. Eller som blandar ihop de egna preferenserna med marknaden som helhet. Ta bara reaktionerna på när iPod/iPhone/iPad lanserades.

Och så har vi då priset. Apple har höga marginaler på sina produkter, men det är inte så att de säljer till extrema överpriser. Marginalerna finns redovisade i kvartalsrapporterna. Någon enstaka komponent kan vara klen, men totalt sett är det inte lågprisskit till överpris, det är bra grejer till premiumpriser. Och ibland är det inte ens premiumpriser, när det gäller iPod, iPhone och inte minst iPad så är priserna rätt konkurrenskraftiga, så pass att konkurrenterna har svårt att möta upp.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-27 16:19
Ursprungligen av Adrian B:

På det hela taget tycker jag det är en ovanligt hög nivå på debatterna, generellt sett. Men om du sticker ut hakan och säger att en Mac är som en Audi med Lada-motor så fiskar du efter konflikt, inte diskussion och då blir det därefter. .

Det var inte jag som drog upp den jämförelsen. Jag bara ifrågasatte argumentet och hur relevant det var.

"Precis, man får ju vad man betalar för. Att jämföra datorer sådär är som att jämföra bilar på längden, varför köpa en 4,5 meter lång Audi när man kan få en 4,5 meter lång Lada för en tiondel av priset? "

Argumentet är ju bara giltigt om båda bilarna har samma motor, vilket knappast var undermeningen här. Istället borde man i argumentet ha sagt; Varför köpa en Audi A4 med 2.0T när man kan få en Skoda RS 2.0T för mindre pengar.

Ps. Ska man ut i terrängen så vinner Ladan lätt över de flesta moderna SUVs idag

Det var inte jag som drog upp den jämförelsen. Jag bara ifrågasatte argumentet och hur relevant det var.

Fair enough.

Argumentet är ju bara giltigt om båda bilarna har samma motor, vilket knappast var undermeningen här. Istället borde man i argumentet ha sagt; Varför köpa en Audi A4 med 2.0T när man kan få en Skoda RS 2.0T för mindre pengar.

Det är en rätt bra jämförelse, uppenbarligen finns det något hos Audi som gör att de som har råd gärna lägger pengarna på Audi och de fortsätter göra det även nästa gång de köper bil.

Men ser man till helheten mjukvara + hårdvara + kvalité tycker jag inte det verkar finnas någon Skoda i PC-världen i dagsläget. Sony Vaio är inte direkt PC-världens Skoda och inte ens då får man Mac OS X.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-27 21:16

Äsch, jag tycker bara att Apple ger mervärde för pengarna och hårdvaran räcker längre än en PC hur mycket "motor" de än skryter med i jämförelse. Jag jämförde min 3 år gamla Acer Ferrari (där kan vi snacka överpris) med min nu 3 år gamla Macbook. Den ena spinner fortfarande som en katt. Den andra var jag tvungen att ha i kylskåpet när jag installerade XP på den. Need I say more?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-27 21:32

Förresten; http://www.99.se/mac-saeljes/277925-macbook-core-2-duo-2-26-ghz-13-3-tft.html

Inköpt på Media Markt idag kanske för 5990:-? Eller Elgiganten i samma stad som tog 5890:-.

• Medlem
  • Finspång
  • 2010-05-28 09:02
Ursprungligen av CEk:

Förresten; http://www.99.se/mac-saeljes/277925-macbook-core-2-duo-2-26-ghz-13-3-tft.html

Inköpt på Media Markt idag kanske för 5990:-? Eller Elgiganten i samma stad som tog 5890:-.

Om det står 5990:- på kvittot så undrar jag vem som vill köpa den för 8600:-

1
Bevaka tråden