Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nas eller inte?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nas eller inte?

Jag vill kunna komma åt data när jag är hemifrån.
Dela itunes och filmbibliotek (jag ska lägga in alla DVDfilmer, ca 200st och alla cdskivor, 300st ) mellan olika datorer. Detta borde kanske speglas på nått sätt då jag inte vill lägga in allt igen. Jag vill kunna strömma detta till TV,DVD, köksradio mm. Fungera med Time machine. När jag jobbar med foton och film lokalt kan jag komma åt detta genom TimeMachine, eller behöver jag lagra detta på enheten.

Vad jag har är en ny imac och macbook pro.

Vad jag ska köpa

1. Någon typ av lagringsenhet, t.ex. NAS. Jag har kollat på drobo fs den är dyr men jag gillar lösningen med diskbyte. Sedan även Qnap 219P. Båda verkar ha bra Mac program. Prisbilden är väl inte klar än men absolut max 10.000

2. Något att strömma filmen till tvn t.ex. appleTV, DVD med wifi eller nått liknande.

3. Köksradio med wifi och itunesstöd.

det är squeezebox du är ute efter! köp en nas/server o kör squeezeboxserver på.

jag har:
squeezebox boom i köket
squeezebox duet i vardagsrummet
squeezebox classic i sovrummet

om du behöver ett chassi med plats för många hotplug diskar så rekomenderar jag detta:
X-Case RM 420 Hotswap 4u, RPC-4220 Norco online at X-Case

kör med ett sånt själv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-25 06:28

Jag kör också Squeezebox för ljud, och Plex för film. Med en Drobo, mycket nöjd.

Ursprungligen av kenjon:

Jag kör också Squeezebox för ljud, och Plex för film. Med en Drobo, mycket nöjd.

Ligger plex på macen? Jag vill ju köra film och musik i vardagsrumment genom förstärkaren, då måste jag väl ha en grunka till det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-05-25 18:52
Ursprungligen av mdlarsson:

Ligger plex på macen? Jag vill ju köra film och musik i vardagsrumment genom förstärkaren, då måste jag väl ha en grunka till det?

Kör Plex på Macen, ja. Ljudet går ut i ett 7+2-system via Firewire (Miglia HarmonyAudio). Du kan koppla in din förstärkare via TosLink om du har det på förstärkaren.
Menar du ljudet på filmen, eller ska du köra hela filmen genom förstärkaren (HDMI)?

Ursprungligen av kenjon:

Kör Plex på Macen, ja. Ljudet går ut i ett 7+2-system via Firewire (Miglia HarmonyAudio). Du kan koppla in din förstärkare via TosLink om du har det på förstärkaren.
Menar du ljudet på filmen, eller ska du köra hela filmen genom förstärkaren (HDMI)?

Bara ljudet

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-05-26 09:10

Jag har en gammal Power Mac G5 med en 500 GB HD som mediaserver till min AppleTV. Jag kan streama både filmer och musik. Men musiken kopierad/synkad till AppleTV:n, så det räcker med att filmerna ligger i iTunes på G5:an. Det fina med att ha en dator som filmserver är att man kan rippa filmerna på datorn och låta dem ligga kvar där, utan att behöva kopiera dem vidare till en NAS. G5:an har jag placerat i ett rum på andra våningen. Den är för stor och bullrig för att stå framme i vardagsrummet.

Sen har jag en extern hårddisk till min AirPort Extreme. Den fungerar som NAS och Time Machine-enhet. Men jag kan inte lägga filmerna där för att sedan komma åt dem med AppleTV:n. Inte utan att ha en dator igång med iTunes i vart fall. Då kan de lika gärna ligga kvar på datorns interna hårddisk.

Som köksradio kan du väl skaffa någon radiohögtalare med dockningsenhet för iPod touch eller iPhone. Då får du även tillgång till wifi i köket om du vill lyssna på webbradio.

1
Bevaka tråden