Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kan jag använda ett foto från iPhoto som profilbild?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2010-05-21 11:22

finns det på något sätt man kan komma åt bilderna i iphoto?
ett exempel. jag skulle sätta en profilbild på ett messengerprogram. men det går ju inte att hitta bilderna någonstans på datorn? är det jag som är okunnig. bara haft apple i en vecka=)

kanske någon kan förklara lite hur det hela fungerar.

Det finns flera sätt.

Det enklaste är väl att bara dra fotot från iPhoto till Skrivbordet eller till lämplig mapp.

Du kan också välja "Exportera" i iPhoto.

Och sen kan du också gå direkt in i iPhotos bibliotek på hårddisken och hämta fotot, men detta är inte att rekommendera.

Tråden flyttad till rätt forum.

Trådens rubrik förtydligad. Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-05-21 11:30

Det finns ett alternativ till, titta under Medier i dialogrutan som kommer upp när du ska välja fil.

Ursprungligen av magsta:

finns det på något sätt man kan komma åt bilderna i iphoto?
ett exempel. jag skulle sätta en profilbild på ett messengerprogram. men det går ju inte att hitta bilderna någonstans på datorn? är det jag som är okunnig. bara haft apple i en vecka=)

kanske någon kan förklara lite hur det hela fungerar.

Det finns två sätt förhålla sig till data

1) The Windows Way. Filen är närmast Gud. man har sina filer i kataloger, sorterar och letar själv. Man flyttar filer, kopierar dem mellan enheter osv.

2) The Mac way. Dina foton ligger i en "svart låda" som heter iPhoto-bilder. Det här är en databas, den indexereras, man kan tagga bilder osv. Du kommer inte åt en enstaka bild som en fil utan får markera bilden inne i iphoto och exportera den.
Vid exporten väljer du format, storlek, vart den skall osv.

Man löser också "slarva bort"-problemet med en databas kontra filhantering.

Den filen man exporterar och mailar finns ju kvar i Iphoto, att dra iväg filer leder ofta (om man inte är försiktig) till att bilden slarvas bort.

1 brukar fungera bra om man har några hundra bilder och inte några större krav på ordning eller sortering.
2 fungerar bra även om man har 37 000 bilder (har en kund som har detta bildantal i sin iPhoto)

Många program använder variant 2; lightroom, iTunes, är väl de vanligaste. Men det är flitigt förekommande.

Det är inte omöjligt att be Lightroom;
Visa bilder tagna efter 2010-01-05, som är tagna med Nikkor 85mm/1,8, bländare mindre än 5.6 och som INTE är taggad med "inomhus". klick klart.

Så, "var är min bild?" - det givna svaret är "Skit samma VAR, men jag hittar den på 3 röda här i iPhoto"

Apple har en massa filmer på sin Site:

Apple - Läs mer - Bilder - iPhoto

(How do I find my photos)

Fortsätt sedan i den högra kolumnen. How do I share my photos?

1
Bevaka tråden