Köpråd önskas angående MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det börjar bli dags att pensionera min vita Macbook (2,4 GHz, 250 GB HD). Valet står mellan 13" eller 15". Egentligen vill jag nog ha 13" som formfaktor, men den finns ju inte med nya i5-processorn och stora grafikkortet...

Så, har ni några råd att ge gällande detta? Hur mycket mer prestanda får man ut av i5-processorn? Och hur stor skillnad är det eg mellan 2,4 och 2,66 GHz-varianterna av 13"-modellen? Känns som om "lilla" modellen är betydligt mer prisvärd, man kan ju hotta upp HD:n sen...

15"-modellen har ju modernare teknik, kanske känns fräsch längre? Tänker mig att den ska funka i åtminstone 3 år. Använder datorn till forskning primärt, så det blir mycket databassökning, skrivande, referenshantering, statistik mm. Och så en del foto och grafik (främst diagram). Behöver inte nån monsterdator med andra ord. MacBooken jag har funkar helt OK till dessa ändamål, men jag tycker att skärmen är väldigt ljussvag, det är mycket därför jag byter.

Som sagt, tacksam för råd och tips...:-)

Rubriken förtydligad. Tråden flyttad till rätt forum.

/Mod

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-21 14:37

Om du inte ska spela spel, bör instegsmodellen av MBP 13 räcka långt. Lite snabbare processor motiverar inte prisskillnaden för min del (2.4 vs 2.66 C2D). Spara pengarna, eller lägg mellanskillnaden på att maxa RAM-minnet eller större hårddisk.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-05-21 18:11

Som ibish skriver, så räcker nog instegsmodellen långt för det arbete som du gör med maskinen. Du skriver inte vilken årgång som du har av den gamla datorn, men troligen får du ett rejält lyft i batteritid och grafikkort även med instegsmodellen.

Det jag själv skulle titta på först vore att byta ut hårddisken mot en SSD-hårddisk. Det ger en märkbart mer responsiv dator över hela linjen, och skulle troligen märkas mer än i5-processorn och den kraftigare grafikkortet i 15-tummaren. Nackdelen är ju att de som finns till någorlunda rimligt pris har ganska begränsad kapacitet, men beroende på användning så behöver inte det vara ett problem.

Jag har tidigare länkat Geekbench för alla nya Macbookarna men här kommer det igen.

MBP 13" 2.4 - 3735
MBP 13" 2.66 - 4046
MBP 15" 2.4 i5 - 5637
MBP 15" 2.53 i5 - 5736
MBP 15" 2.66 i7 - 6265

Som synes, ska du göra riktigt hardcore beräkningar i program som kan hantera flera kärnor så är det antagligen den billigaste 15" att rekommendera. Själv körde jag dock på billigaste 13" eftersom den räcker till för det mesta och jag inte tycker prisskillnaden kan motiveras.

• Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-05-22 12:43

Jag kör på en 13 tummare, modellen innan nuvarande. Då jobbar jag mycket grafisk med Photoshop. Trotts att jag endast har 2.26 ghz så är maskinrn kvick till och med i tunga program som ps. Minnet sitter på 4 gig och drog även upp hårddisken till 320 GB. Jag är skitnöjd med den!
En annan faktor som spelar in en del är storleken. Så en 13 tummare med 2.4 tycker jag är värd eftersom det ju också är en stor priskskillnad!

Går ju utmärkt att spela COD4 på nya 13"

Jag har nya Mbp 13" 2,66, 4GB ram... Jag kör Wow med allt på högsta, Age of empires allt på hösta Riktigt nöjd!!!

Jag har precis skaffat en 15" Macbook Pro med SSD och 8 GB Ram. Oj, oj så snabb den är.

Vad sägs om att först starta OS X och sen manuellt starta Photoshop CS5, InDesign CS5, Illustrator CS5, Fireworks CS5 och Dreamweaver CS5 - allt på 1 minut blankt. Jag hade inte ens bråttom när jag startade programmen.

Jag gjorde en film med telefonen, ligger här:
http://dl.dropbox.com/u/231879/MacbookPro_1_minut.zip

• Medlem
  • International user
  • 2010-06-02 12:24
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har precis skaffat en 15" Macbook Pro med SSD och 8 GB Ram. Oj, oj så snabb den är.

Vad sägs om att först starta OS X och sen manuellt starta Photoshop CS5, InDesign CS5, Illustrator CS5, Fireworks CS5 och Dreamweaver CS5 - allt på 1 minut blankt. Jag hade inte ens bråttom när jag startade programmen.

Jag gjorde en film med telefonen, ligger här:
http://dl.dropbox.com/u/231879/MacbookPro_1_minut.zip

Fantastiskt!!
Väldigt imponerande, men samtidigt så blir knappt dagens laptoppar mer utrustad än det du satt i din burk!

• Medlem
  • International user
  • 2010-06-02 12:21

Personligen beställde jag 13" 2,4 Ghz och är mer än nöjd med den!

Vad gäller valet av dator så spelar dina behov in framförallt och dessutom vad du är van att köra för maskin. Jag kör inga spel och använder den mest till surf/film/dokument etc. Tidigare körde jag en gammal PC burk som var seg och hängig. Dessutom reser jag väldigt mycket i mitt yrke (behovet av en mobil dator blir då större) så valet för min del var enkelt.

Råder dig att fundera lite på vilket behov du har av datorn du vill skaffa dig men ser man till priset i förhållande med prestanda så skulle jag helt klart satsa på den billigaste av antingen 13" eller 15".

Oavsett vad du väljer är jag övertygad om att du kommer blir väldigt nöjd!

1
Bevaka tråden