Startskivan död efter hårdomstart

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem.

Jag laddade ner större filer till min startskiva utan att veta att den saknade tillräckligt utrymme. Plötsligt frös datorn och kunde endast startas om på det hårda sättet.

Då ville den inte starta upp alls.

Jag testade då att kolla den mot min bärbara som en firewire disk men startskivan ville inte komma upp utan påstods behöva repareras, jag testade detta men efter en natts körning så stod den fortfarande och snurrade i samma läge.

Vad är det bästa sättet för mig att göra nu?

Ska jag testa diskwarrior eller har ni något annat förslag?

All HJÄLP är uppskattad.

Tack!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-21 09:01

Det är nog bara att prova diskwarrior.

? Kan det vara så att om disken är full till 100% så får den problem i uppstarten? Men om du kan kicka igång den via diskwarrior kanske du kan radera några saker via fwkoppling?

Jag hoppas på det.

Nu har jag kört diskwarrior en gång och testade igen att starta den som fw disk men icke, disken dyker inte upp.

Vad kan man göra mer?

Jag har backup på min timemachine men dessvärre är den senaste tre-fyra månader gammal.

Kan man återställa från timemachine om jag gör en ny installation av Snow Leopard?

Gjorde nu ett sista försök med diskwarrior men nu verkar den fastnat vid step 9: recording any file or folder differences. Badbollen snurrar osv.

Hur lång tid ska man ge den på sig?

Är det inte döden att tvångsavsluta nu?

Behöver verkligen tips.

Prova att sätta in disken i ett externt kabinett. Det kan hända att det kickar igång den tillräckligt för att rädda vad som räddas kan. Har hjälpt mig en gång. Detta om hårddisken i sig själv är på väg att ge upp. Men om det istället är så att den blev knökfull och skadade register e.dyl. hjälper det nog inte...

iFixit.com har guider hur man skruvar i och ur diskar.

Inte helt enkelt att byta disk i en iMac alu.

Ursprungligen av draags:

Inte helt enkelt att byta disk i en iMac alu.

Du har ingen garanti kvar på maskinen antar jag?
Det är sist och slutligen inte så jobbigt som det ser ut att byta skivan. Det lönar sej dock att vara förberedd med sugkoppar, annars är det svårt att få lös glaset. När jag själv bytte skiva i min iMac alu 24" så tog jag inte lös panelen helt, utan endast kontakterna nertill. Har du någon som hjälper dig och kan lyfta panelen går det riktigt smidigt.

Om du har en extern skiva över så kan du installera OS X på den, starta från den och sen försöka kopiera över data ifall den interna skivan ännu inte är stendöd. Jag lyckades på detta sättet få ut det mesta ur min iMac (fast jag hade timemachine backupen uptodate så jag gjorde det mest för att testa).

Lycka till och i framtiden, se till att du har säkerhetskopior. Diskarna dör förr eller senare.

Tack för tipsen air, ska genast köpa sugkoppar.

Jag har kört timemachine men dessvärre var den senaste skapade i januari och eftersom jag är såpass kreativ så har det hänt en hel del, som tur är har jag även backup av det absolut viktigaste på .me med idisk.

Ursprungligen av draags:

Tack för tipsen air, ska genast köpa sugkoppar.

Själv använde jag den här: Clas Ohlson Internetbutik

Ursprungligen av draags:

Jag har kört timemachine men dessvärre var den senaste skapade i januari och eftersom jag är såpass kreativ så har det hänt en hel del, som tur är har jag även backup av det absolut viktigaste på .me med idisk.

Du har alltså inte haft ansluten backupskivan sedan i januari?

Jo fast det verkar som om den ändå inte gjort någon backup. Jag kör den mot min airport trådlöst. Jag har trott att den gjort backup på kvällarna men så verkar det inte blivit.

1
Bevaka tråden