Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högljudd HDD i MBP?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-05-21 04:00

Är det vedertaget att hårddisken i Macbook Pro (Unibody) konstant ger ifrån sig högre "motorljud" än vad hårddiskar i andra bärbara datorer gör? Hårddiskens motorljud hörs tydligt jämfört med andra bärbara datorer/netbooks där hårddisken knappt hörs alls om man inte trycker örat mot chassit.

Har det med designen av MBP att göra eller är det HDD:n i detta unika fall som låter ovanligt mycket (Seagate 320GB 5400RPM, ST9320325ASG, i 15" 2010-modellen)? Temperaturerna och fläktvarvtalen i datorn är låga, ingen felrapport på HDD:n i diagnostiska tester.

När jag tidigare läst folks beskrivningar av ljudnivån gällande MBP har de ofta beskrivit den som dödstyst, något jag verkligen inte kan hålla med om.

Låter era hårddiskar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-21 09:09

Min hårddisk låter också, det är den som låter numera, inte fläkten som i min gamla Macbook. Nu har jag i och för sig bytt till en WD 640 GB, på 5400 rpm, men enligt många andra så skulle den vara väldigt tyst... Man hör den när det är helt tyst i rummet t.ex.

Min låter ibland rätt högt. Den får för sig att spinna lite väl mycket ibland, som sagt inte ofta dock. Annars är den så tyst att man inte tänker på den om det inte är knäpptyst i rummet.

Dock också bytt ut min disk till en WD 640GB. Störde mig dock på att den parkerade huvudet ocfta om man inte använde den, vilket lät sjukt irriterande, plus att det sliter på disken. Så tweakade så man slipper det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-06-10 02:40

Archangel: Har du någon länk som berättar hur man kan tweaka disken? Vore intressant att prova.

Själv märker jag inte att disken spinner upp och ner, den låter konstant ganska mycket men något dovare då handflatan läggs på ovanpå chassit där hårddisken är monterad.

Är det någon som har en relativt ny MBP med en mekanisk hårddisk som låter väldigt lite (lika lite som andra bärbara datorer i allmänhet)?

Ursprungligen av Moffat:

Archangel: Har du någon länk som berättar hur man kan tweaka disken? Vore intressant att prova.

Själv märker jag inte att disken spinner upp och ner, den låter konstant ganska mycket men något dovare då handflatan läggs på ovanpå chassit där hårddisken är monterad.

Är det någon som har en relativt ny MBP med en mekanisk hårddisk som låter väldigt lite (lika lite som andra bärbara datorer i allmänhet)?

Här är det jag körde: HDD-tweak

1
Bevaka tråden