Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Mail, möjligt att ändra huvud/inledning vid svar?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har börjat använda Apple Mail och efter många år med Entourage är det inte helt lätt ... Det mesta har jag väl fått till/insett att jag får leva med men jag har kvar hur den visar meddelande man svarar på.

Nu står det
18 maj 2010 kl. 16.34 skrev XXX:
eller
18 maj 2010 kl. 16.34 skrev XXX@xxx.xx:

Jag skulle vilja ha det längre:
Från: "xxx" <[email protected]>
Datum: to 3 apr 2008 17.59.10 GMT+02:00
Till: xxx <[email protected]>
kopia:
Ämne: xxxx

Är det möjligt att ställa in någonstans?

PS När man ska söka efter lösningar inser man att namnet "Mail" på programmet inte är så smart - det blir vääääldigt många träffar om mail i allmänhet och för olika program. "Apple mail" använder en del men långt ifrån alla och inte Apple själva

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-20 12:40

Macwitty,

Google är din vän

Baserat på tipset på den här sidan…

…så finner du den text du vill ändra i filen:

Delayed.strings

...via sökvägen:

/System/Library/Frameworks/Message.Framework/Versions/B/Resources/sv.lproj/

%1$@ är variabeln för datum
%2$@ är variabeln för tiden
%3$@ är variabeln för namn

När du ändrat och sparat filen kan du behöva starta om maskinen för att det skall fungera!!

Lycka till…

- Torkel

Jo, Google är min vän
när jag vet vad jag ska googla på ...

Tack för tipset!

Jag som trodde att det skulle gå att fixa

Tyvärr verkar Hawking och andra bara var ute efter att ändra hur de tre variablerna avsändare, datum och tid placeras i förhållande till isättningspunkten. Via Google hittar jag i vart fall inte någon lösning

Jo, på ett ställe har man kommit en bit på vägen
"\n-----Original Message----\nFrom: %3$@ \nSent: %1$@, at %2$@\n"

dvs
From:
Date:
Time:
men sedan gått bet på
To:
Copy:
Subject:

Det märkliga är ju att man får det när man vidaresänder meddelande. Hur jag än letar i den utpekade och närliggande mappar i Systemmappen så hittar jag inte var detta finns.

Usch var irriterande det är. För varje dag som går känns det som ett inköp av ett nytt MS Office-paket kommer allt närmare. Taskigt språkstöd är nog det mest irriterande i Apples program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-20 19:54

macwitty,

Har du testat med nästkommande variabler, d.v.s.:

%4$@
%5$@
%6$@
%7$@
%8$@

…och sett vad de ger för resultat?

Kanske där finns vad du söker…

- Torkel

Nix
Fick till och med Mail att krasha ordentligt ...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-23 22:17
Ursprungligen av macwitty:

Nu står det
18 maj 2010 kl. 16.34 skrev XXX:
eller
18 maj 2010 kl. 16.34 skrev XXX@xxx.xx:

Vilket är precis vad Mac OS X Mail skriver. Och egentligen är det också den äldsta Internet-standarden som du nog kan finna. Skulle jag vilja påstå.

Ursprungligen av macwitty:

Jag skulle vilja ha det längre:
Från: "xxx" <[email protected]>
Datum: to 3 apr 2008 17.59.10 GMT+02:00
Till: xxx <[email protected]>
kopia:
Ämne: xxxx

Är ju en Microsoft Outlook-standard som du beskriver. Tittar man lite närmare på den så är den lite väl pratig. På klassiskt amerikamanér. Du har ju redan tex ärende-raden och Från-raden likaså. Dessutom är den inte RFC-koscher då raderna i brevhuvudet är specificerade (alla svenska, danska etc är alltså icke-standard). Så min rekommendation till dig som Mac OS X-användare är att använda sig av Mac OS X-standard.

Givetvis är ju tonen lite raljerande, men det är liksom det som är meningen. Varför inte köra med alla finesser fullt ut och låta sig hjälpas till nya stordåd?

Tja, jag föredrar nog valfrihet men inser att det inte är möjligt. Så jag får väl släppa det och inrikta mig på alla andra problem som Apple-sviten verkar har svårt att lösa. Kopplade utskrifter, visning av html-mail, språkstöd ...

1
Bevaka tråden