Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe släpper HTML5-tillägg till Dreamweaver

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många som följt de senaste tidens diskussioner om Flash vs HTML5 saknar förståelsen för hur Adobes affärsmodell fungerar –.att företaget tjänar pengar på de verktyg som kunder använder för att skapa innehåll (Photoshop, Dreamweaver, Illustrator, Flash Professional, Acrobat Professional etc ) men förlorar pengar på att behöva tillhandahålla gratis spelare (Adobe Reader, Flash Player etc.)

Så, även om Adobe har investerat en hel del i Flash-verktygen så är det för dem i grunden ointressant om leveransformatet är Flash eller HTML5.

En försmak av det blir nu tillgänglig utan extra kostnad för de som använder Dreamweaver CS5

Länkar om tillägget:
John Nack on Adobe: Dreamweaver adds HTML5 chops
Using the HTML5 Pack for Dreamweaver CS5 | Adobe Developer Connection

Hyfsat geekig video som visar en del av funktionaliteten:
ADC Presents - Introducing the Dreamweaver CS5 HTML5 Pack | Adobe TV

Tillägget laddas ner här:
Adobe Labs - Adobe Dreamweaver CS5 HTML5 Pack

  • Medlem
  • 2010-05-20 09:17

Fint, fint!

Men menar du att det inte skulle spela någon roll för Adobe om man använder Flash eller Html5? Underförstått, bara man använder CS5?

Om de inte kampanjerar för pengarna, som jag tror att du säger, vad gör de det då för? Önskan att kontrollera nätets format?

Nu kanske jag river upp en sårskorpa, ursäkta.

Ursprungligen av lufra:

Fint, fint!

Men menar du att det inte skulle spela någon roll för Adobe om man använder Flash eller Html5? Underförstått, bara man använder CS5?

Om de inte kampanjerar för pengarna, som jag tror att du säger, vad gör de det då för? Önskan att kontrollera nätets format?

Nu kanske jag river upp en sårskorpa, ursäkta.

Nu vet jag inte riktigt vad "kampanjerar" betyder, men jag kan svara på hur jag uppfattar Adobes position:

Och för kännedom: Jag har inget personligt intresse i Flash. Personligen skiter jag i vad tekniken heter –.så länge den funkar i praktiken, vilket idag betyder Flash, och kanske om ett par år HTML5.

Adobes intresse är, som alla publika aktiebolag, att tjäna pengar, och det de tjänar pengar på är att leverera verktyg som, i praktiken, fungerar för att skapa innehåll för olika medier, webb, tryck, och nu i ökande grad, andra enheter.

För bilder finns det en uppsjö av format (png, tiff, jpg, eps etc.) som möjliggör pålitlig leverans. För tryckta dokument finns postscript och PDF. För video och animation finns Flash.

Om man tittar historiskt på alla de tre innehållstyperna så har Adobe i allra högsta grad antingen själva skapat, eller intensivt bidragit till att utveckla leveransformaten.

Där det har behövts har de också utvecklat program och tekniker för att visa innehållet (Adobe Reader, SVG-plugins, Flash etc.)

Men, det är egentligen ett onödigt ont. Det Adobe tjänar pengar på är redskapen för att skapa innehåll, inte spelarna.

Däremot så är det naturligtvis så att då spelarna blir nära de facto-standard så gynnar det också den som tillverkar verktygen för innehållet, men i grunden har Adobe nått den positionen genom att vara bäst på att tillhandahålla verktygen.

Praktexemplet är naturligtvis Photoshop. Man brukar säga att 9 av 10 bilder som visas i media (tryckt eller webb) vid något tillfälle varit inne i Photoshop. Om siffran stämmer exakt vågar jag inte svära på, men det fångar i alla fall essensen.

Och, det har hänt helt och hållet utan behov av spelare, låsa marknaden osv, och i fri konkurrens med tjogtals uppstickare, som alla har fallerat, och det finns inga tecken på att situationen skulle förändras inom överskådlig tid – trots att alla förutsättningar finns för andra företag att konkurrera.

Jag tror att samma sak kommer att hända när det gäller animerat innehåll/vektorgrafik på nätet –.ingen aktör är ens i närheten av Adobes kompetens och verktyg på området –.även om spelaren blir en annan än Flash Player.

Seriöst, den dagen Adobe bestämmer att Flash Professional ska kunna exportera animationer som SVG/Canvas/CSS –.vilket realistiskt alternativ finns det? Inget vågar jag påstå.

Så, personligen menar jag att de som tror att Flash Player är en "vinna eller försvinna"-fråga för Adobe har verkligen inte förstått Adobes affärsmodell (och uppenbarligen heller aldrig läst en av deras årsredovisningar, för gör man det ser man att Flash står för en väldigt begränsad andel av intäkterna)

Kort och gott. I dagsläget gynnas Adobe av att prioritera Flash, dels för att de är i stort ensamma om det, men framförallt för att det är det enda alternativ som i praktiken fungerar, och därmed fungerar också Adobes verktyg.

Icke förty, så är jag säker på att vi om några år kommer att sitta med Adobes verktyg för att skapa HTML5-innehåll, precis som vi gör med deras andra verktyg idag.

Som konsument är jag rent principiellt väldigt tveksam till om det är bra att företag har en sån stark position, men jag är samtidigt väldigt glad att ha verktyg som funkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-20 09:30
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Så, även om Adobe har investerat en hel del i Flash-verktygen så är det för dem i grunden ointressant om leveransformatet är Flash eller HTML5.

Det låter strålande.

Jag trodde att Adobe hellre pushade för sitt egna slutna Flash-format eftersom de är ensamma om verktyg för kreatörer. Konkurrerande verktyg för innehålls-skapare är ju chanslösa mot Adobe vad gäller Flash-formatet, medan för HTML5-formatet så kan ju leverantörer konkurrera på lika villkor. Om det är som du säger är det lysande och jag tror att Adobe kommer att stå sig bra mot andra verktyg för HTML5.

Personligen är jag ganska övertygad om att Adobe kommer att vara absolut ledande när det gäller verktyg för HTML5. (vilket ju iofs inte är svårt, eftersom det bara finns skit i det avseendet idag) men det är väl en frågan om tidpunkt. I nuläget så är ju, oavsett vad någon tycker om saken, i praktiken allt rörligt på nätet Flash, och det är klart att det gynnar Adobe (de har ju skapat situationen genom att erbjuda den enda i praktiken fungerande lösningen)

Men, det är bara att konstatera att Adobe har varit historiskt sett kolossalt framgångsrika i att skapa verktyg för att producera innehåll, och i praktiken konkurrerat ut alla andra aktörer. Den samlade kunskapen som finns ger dem ett otroligt stort försprång –.även om/när HTML5 tar över betydande delar av det Flash möjliggör idag. (Flash och andra plugins kommer säkert att finnas kvar för specialbehoven)

Det är nog dock snarare i CS6 och 7 man kommer att se de verkligt massiva förändringarna i programmen för HTML5, vilket ju också avspeglar hur verkligheten ser ut, för än så länge är ju HTML5 bara på labstadiet och inget som används av webbsiter i praktiken.

Intressant som kuriosa är ju att Adobe redan har gjort just det folk vill att de ska göra idag, men för tidigt. De som har gott minne kommer kanske ihåg att Adobe hade programmet LiveMotion

Adobe LiveMotion - Wikipedia, the free encyclopedia

LiveMotion var intressant för att det dels var tänkt att utmana Flash (som då ägdes av Macromedia) men också för att LiveMotion kunde ta ut saker som SVG, där Adobe också släppte en Browser-plugg för att kompensera för att det då dåliga stödet för SVG. Det kan man läsa lite om här:

John Nack on Adobe: Sympathy for the Devil

Självklart kan de göra samma sak från Flash Professional i kommande versioner –.dvs ta ut saker som Canvas+CSS+SVG, om det är vad kunderna efterfrågar.

  • Medlem
  • 2010-05-20 13:00

Jo, Adobe äger den grafiska marknaden fullständigt. Och väldigt mycket gör de bra. Men deras totala dominans är också ett hinder: eftersom det inte existerar någon jämförbar konkurrent är det svårt att avgöra hur "bra" (effektiva/optimala/lättanvända) deras verktyg är. Och risken finns att de anstränger sig mindre än de skulle kunna.

Nej förresten, det är inte någon risk, det är ett faktum. Jag tycker ju att Creative Suite är så bra man kan tänka sig, men det är just bristen på konkurrenter som gör det.

Ja det är ju det som är risken med monopol.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-05-26 11:57

Ursäkta en okunnig och kanske har denna fråga inte med diskussionens rubrik att göra men jag ställer frågan ändå. Men vilket program ska man nu göra de jobb som man förut gjort med flash?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-26 17:02
Ursprungligen av KOL:

Ursäkta en okunnig och kanske har denna fråga inte med diskussionens rubrik att göra men jag ställer frågan ändå. Men vilket program ska man nu göra de jobb som man förut gjort med flash?

Fortsätta i Flash, Catalyst eller Builder.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-05-26 23:17

Ok, men handlade inte denna disskussion i mångt o mycket om att flash inte funkar på iPhone, iPod och iPad? Jag tolkar det som att dessa prylar har och kommer att ha större delen av marknaden de närmaste åren. Borde det i så fall inte finnas något som ersätter Flash och som funkar på ovanstående prylar?

Ursprungligen av KOL:

Borde det i så fall inte finnas något som ersätter Flash och som funkar på ovanstående prylar?

Jo, och i Apples värld så är det HTML5 som är den ersättaren. Och den här tråden handlar just om att Adobe har släppt ett tillägg till dreamweaver som gör det lättare att utveckla HTML5-kod.

Men HTML5 är ingen färdig standard ännu, och de olika webbläsarna har än så länge ett ganska begränsat stöd för HTML5.

Diskussioner kring "Flash vs. HTML5" förs på ett par ställen, t.ex här:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/219821-apple-saenka-flash-med-hjaelp-iphone.html

Se även här:
flash html5 site:99.se - Google-sökning
HTML5 - Wikipedia, the free encyclopedia

Som svar på frågan om vilket verktyg som man "ska" använda så man säga att när det gäller iPhone OS så använder man lämpligen Xcode, och för alla andra miljöer Flash, alternativt valfri HTML-redigerare.

Det finns i dagsläget inget program som kan göra det Flash/Flash Builder gör med samma lätthet. Om några år kommer det dock säkert att finnas lika kapabla HTML5-redigerare, bland annat (skulle jag tro) de programmen som nämnts i diskussionerna här.

  • Medlem
  • 2010-06-03 03:31

... Och nästa grej som får uppmärksamhet är att Wired skapar en magazine app med Adobes verktyg, och den är tydligen i lataste (ingen html eller text, bara 4000 bilder) och tjockaste (500 MB) laget. Hur bra blev det här då, Adobe?

AppleInsider | Adobe, Condé Nast scrambled to get Wired app on Apple's iPad

Själva programmet är bara ett par MB, det är bildfilerna, filmerna och ljuden som är stora.

Det är ju otroligt trist att behöva använda bilder, och kanske skulle de kunnat använda PDF-filer istället, men problemet att lösa (vilket HTML inte kan) är att behålla utseende och tidningens typografiska kvalitet, och bilder är (vid sidan om PDF och Flash) det enda som kan garantera det

Klart att det är ett panikjobb, gjort enbart för att få det på iPad. Övriga plattformar kommer att använda AIR, som hanterar vektorgrafik och text på riktigt sätt, med högre kvalitet, mindre resurser och bättre funktionalitet som följd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-04 10:54
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är ju otroligt trist att behöva använda bilder, och kanske skulle de kunnat använda PDF-filer istället, men problemet att lösa (vilket HTML inte kan) är att behålla utseende och tidningens typografiska kvalitet, och bilder är (vid sidan om PDF och Flash) det enda som kan garantera det

Jag kan verkligen inte mycket om typografi, men nog kan man göra en hel del i HTML5? iPad klarar ju att rendera modern HTML, och har javascript för "interaktiviteten".

Apple - HTML5 Showcase - Typography

Ursprungligen av pesc:

Jag kan verkligen inte mycket om typografi, men nog kan man göra en hel del i HTML5? iPad klarar ju att rendera modern HTML, och har javascript för "interaktiviteten".

Apple - HTML5 Showcase - Typography

Det beror på vad referenspunkten är. Jämfört med gammalt skräp,dvs HTML<5 så är det såklart bättre, jämfört med InDesign (eller för den delen Flash) är HTML5/CSS fortfarande fenomenalt uselt.

  • Medlem
  • 2010-06-03 09:02

Det är verkligen jättekonstigt att de inte bara gjorde pdf:er.

Ursprungligen av lufra:

Det är verkligen jättekonstigt att de inte bara gjorde pdf:er.

Kanske, kanske inte. Jag har inte kört appen själv så jag vet inte exakt vad de gör. Bilder tillåter helt andra typer av manipulation än vad PDF-filer gör och att bara slänga ut en helt vanlig PDF-fil ger ingen interaktivitet alls (såtillvida det inte innehåller javascript, vilket kräver en PDF-läsare med javascript-stöd)

Det är verkligen den sortens innehåll som gör sig bäst i Flash (möjligtvis SVG) men av kända skäl var de ju tvungna att välja ett annat spår.

Jag skulle dock gissa att det kommer att ske en utveckling, med t.ex. SVG-stöd framöver.

Ursprungligen av lufra:

Det är verkligen jättekonstigt att de inte bara gjorde pdf:er.

Nu har jag ingen iPad men, AFAIK så stödjer inte PDF-läsaren i iPad/iPhone interaktivitet på det sättet som används.

Nej det gör den inte, men rent teoretiskt så skulle man såklart kunna uppfinna en sån PDF-läsare, t.ex. med

Cocoa Drawing Guide: Overview of Cocoa Drawing

samt javascriptmotorn från webkit.

Sen är det "bara" att kroka ihop dem där. Ett nätt projekt på några manår...

Själv vill jag bara gråta, med tanke på att allt det där ju redan finns i AIR 2, så vem som helst kan ju ladda hem det och göra det på en kafferast (ok, rätt lång, men ändå) Tekniskt enkelt, men förbjudet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-04 13:43

Kan du ge ett enkelt exempel för mig som inte är insatt?

Ursprungligen av pesc:

Kan du ge ett enkelt exempel för mig som inte är insatt?

Avstavning, optisk kerning, optisk marginaljustering, flerradskomposition

Apple har lagt upp en "HTML5 Showcase". Typografidemonstrationen imponerar i allafall på en amatör som mig.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Avstavning, optisk kerning, optisk marginaljustering, flerradskomposition

Jag tror att en del av dessa funktioner kommer att implementeras i HTML5 vartefter. Men de kommer antagligen att krävas högre genomsnittlig kompetens hos designers/programmerare i jämförelse med dagens Flash-verktyg. Åtminstone i början innan motsvarande verktyg för HTML5 et al kommer. Till exempel från Adobe.

Eller kanske från Apple (iPhone OS 5 SDK licence agreement: software from other vendors than Apple is prohibited for creating web content for iPad, iPhone...:confused::confused:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-05 07:28
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Avstavning, optisk kerning, optisk marginaljustering, flerradskomposition

Nej, det gjorde mig inte klokare.

Ursprungligen av pesc:

Nej, det gjorde mig inte klokare.

Nåja!?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Avstavning, optisk kerning, optisk marginaljustering, flerradskomposition

Hur mycket av det är brister i HTML-standarden, och hur mycket är dåligt implementerad typografi i webbläsarna?

Ursprungligen av Hagelin:

Hur mycket av det är brister i HTML-standarden, och hur mycket är dåligt implementerad typografi i webbläsarna?

Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att 85% är brister i HTML-standarden och resten är browser-begränsningar.

1
Bevaka tråden