Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så här formatterar du din nyköpta hårddisk

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så står du där med din nyinköpta lilla söta USB/FireWiredisk.

Men hur får man den fungera optimalt med OSX ?

Först ett par varningens ord, markerar du FEL disk genom att du slarvar till det - så kan du säga goodbye till vad du hade på den disken!

Först får vi tänka till vad vi vill ha den till;

a) Lagringsyta för Macen
b) Fil-flyttardisk mellan flera datorer, PC och Mac blandat
c) Backupdisk för Time-Machine

Om vi börjar med
a) Lagringsyta för Macen så stoppar vi i disken
Den kommer upp som en symbol på skrivbordet (om det är inställt så)
Vi startar Skivverktyg som ligger i Verktygsprogrammappen inne i mappen Program.

Vi klickar på raden som motsvarar hårddisken ("250,06 GB Iomega" i mitt fall).
Nu får vi fler val i högra delen av programmet,
[ Skivkontroll, Radera, partitionera, RAID, Återskapa ]

Radera är Applespråk för Formattera, RAID har med att koppla ihop flera diskar till en, det är grymt överkurs.

Vad vi skall göra efter att ha markerat disken är att välja "partitionera", Under "volymsystem:" väljer vi "1 partition". Vi klickar på "Alternativ" en bit ner, här anger du vilket partitionssystem du vill ha; GUID är väl det vanligaste idag om du har en modern Mac.
Utför Partitionering. Det tar bara ett par sekunder.

Efter detta kan vi byta till fliken "Radera" och alltså formattera disken.

Nu väljer vi filsystem, eftersom disken bara skulle has till lagringsyta för Macen så kör vi med "Mac OS Extended (journalförd)". Vi hoppar över "skiftlägeskänslig"

[ Skiftlägeskänslig gör att det blir skillnad på filen Foo.bar och filen foo.bar och det används inte till vardags i OSX. Unix-människor vill dock ibland ha det så här. ]

Passa på att ge disken ett namn också "Namnlös" och "Macintosh HD" är ju lite fantasilöst...

Så till b) fil-flyttardisk mellan Mac och PC

Vi kan göra på flera sätt.

1) Ta en vanlig Macdisk (Mac OS Extended-formatterad) och sedan stoppa i programvara i PC'n som gör att den klarar läsa filformatet.

2) Tvärtom, formattera disken som NTFS-disk i en PC och sedan lägga in ett program i Macen som gör att den läser och skriver NTFS-disken
( PARAGON Software Group - NTFS for Mac, communication channel between Mac OS X and Windows )

3) Vi behöver bara läsa data från PC... Kör en NTFS-disk (formatteras på PC/Windows) och LÄSER den i Macen (OSX kan LÄSA NTFS) - vi kan dock inte SKRIVA ngt till disken!

[ NTFS är Microsofts filsystem, man får läsa det hur som helst, men skriver man till det skall det betalas licenspengar etc och Apple har ett eget filsystem ( Mac OS Extended eller HFS+ som det också kallas) ]

4) Vi formatterar disken som FAT-32. Då kan både Macen och PC'n läsa och skriva.
Filsystemet FAT har dock begränsningen att det inte klarar filer STÖRRE än 4GB.
(FAT-32 är ett äldre filsystem, man tyckte man tog i ...då)

[ USB-minnen, "minnepinnar", är bra ha formatterade i FAT32
- då funkar de i såväl Mac som PC ]

c) Backupdisk för Time-Machine

Vi gör som ovan, Partitionera, ser till att GUID är valt. Formatterar som Mac OS X Extended, journalförd, och vi struntar i skiftlägeskänslig.

Missar vi GUID kan det bli problem med att TM uppvisar konstigheter, men först efter ett tags backup....

Så det är inte så knepigt, vanligaste felet man gör är att man rör ihop den fysiska hårddisken (250,06 GB iomega) - det är bara den du kan partitionera - med de volymer som finns på den (Extern 250).

Senast redigerat 2010-05-20 21:05

Ovan är tänkt som en generell "How to" för de användare som inte är så vana vid OSX och har köpt en extern disk de vill ha ordning på.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-19 13:18

Trevlig guide!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-19 13:25

Bra guide *tummen upp*
Denna tråd bör klistras i toppen av tråden.

MS-DOS (FAT32) VS Mac OS Extended

Har skaffat en 2TB disk för att använda som lagringsplats för foton.
Tyvärr så "glömde jag att formatera den för Mac innan jag flyttade alla mina bilder till den.
Frågan är, vilken påverkan har det om jag använder FAT32 istället för Mac OS Extended?
Bör jag börja om från början igen eller duger FAT32?

Tacksam för svar.
Lasse

Ursprungligen av last0084:

Har skaffat en 2TB disk för att använda som lagringsplats för foton.
Tyvärr så "glömde jag att formatera den för Mac innan jag flyttade alla mina bilder till den.
Frågan är, vilken påverkan har det om jag använder FAT32 istället för Mac OS Extended?
Bör jag börja om från början igen eller duger FAT32?

Tacksam för svar.
Lasse

Det är ingen katastrof på ngt sätt, men när du får tid/lust/ork över kan du ju "justera detta". Jag hade kört en total "overhaul" på den med Skivverktyg. det ligger så mkt bråte på diskar från början.

Med FAT32 funkar den att koppla till en PC med.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-09-04 22:03
Ursprungligen av last0084:

Har skaffat en 2TB disk för att använda som lagringsplats för foton.
Tyvärr så "glömde jag att formatera den för Mac innan jag flyttade alla mina bilder till den.
Frågan är, vilken påverkan har det om jag använder FAT32 istället för Mac OS Extended?
Bör jag börja om från början igen eller duger FAT32?

Används den bara som lagringsplats så gör det inget. Ska däremot du arbeta direkt mot skivan med program som iPhoto eller Aperture (till exempel genom att lägga ett iPhoto-bibliotek på den) så ska den dock vara formaterad som Mac OS Extended.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-09-04 12:05

FAT 32 duger. Jag antar att dina bilder inte är större än 4 GB st.

Tusen tack för denna guide! Den var min räddning efter flera timmars oförstående frustation.

Ursprungligen av dendan73:

Tusen tack för denna guide! Den var min räddning efter flera timmars oförstående frustation.

"one is glad to be of service"
(BiCentennial Man)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-08 18:58

Jag tycker att Apples version av FAT är långsammare än HFS+. Jag skulle inte ha behållit FAT. En anledning är också att den inte går att reparera med Diskwarrior och den är formaterad i FAT.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-01-18 13:23

Tack för den!
Visst, den är basic, men har man brått och inte vill göra fel är det sånt här man behöver.

''Andrew, stop refering to yourself as one.''

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-12 17:21

Tack för en bra instruktion!!

  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-11-12 20:54

Varför inte välja filsystem vid partitionering? Den enda fliken man behöver är "Partitionera"

Ursprungligen av niclasc:

Varför inte välja filsystem vid partitionering? Den enda fliken man behöver är "Partitionera"

Går säkert bra det med.
Hela anledningen till att jag skrev guiden ovan var att många som köpte diskar med massa backupprogram och liknande på inte funkade som de skulle om man bara formatterade dem. Att först partitionera och därefter formattera funkar däremot kanon.
Då får man en enda partition och formatterat den med det filsystem man vill ha.

Ursprungligen av Goflorp:

Går säkert bra det med.
Hela anledningen till att jag skrev guiden ovan var att många som köpte diskar med massa backupprogram och liknande på inte funkade som de skulle om man bara formatterade dem. Att först partitionera och därefter formattera funkar däremot kanon.
Då får man en enda partition och formatterat den med det filsystem man vill ha.

En fråga. Finns det nackdelar med att köra en back-up med time-machine på min wd hdd 1TB samtidigt som jag använder samma disk till filmer och bilder? Vill alltså ta bort filmer och bilder från interndisken och bara ha dom på den externa.
Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-17 11:38
Ursprungligen av krilleb87:

En fråga. Finns det nackdelar med att köra en back-up med time-machine på min wd hdd 1TB samtidigt som jag använder samma disk till filmer och bilder? Vill alltså ta bort filmer och bilder från interndisken och bara ha dom på den externa.
Tack på förhand!

Funkar fint med undantag för det IngoX nämnde i inägget ovan. Jag gjorde samma sak med min WD Disk för något år sedan och det funkade problemfritt. Se dock till att ha disken i två (eller flera) partitioner så vet du med säkerhet att du inte förstör något i din TM skiva då du använder den för överföring av filmer etc.

Riktigt bra. Tack för hjälpen

Någon som vet om och i så fall var i Sverige man kan köpa NTFS for Mac OS X 9.5 över disk, det vill säga inte via Internet?
Macoteket och Digital Inn m. fl. svenska macåterförsäljare listar inte programmet i sitt utbud.

  • Avstängd
  • 2012-05-15 20:27
Ursprungligen av PixelHermit:

Någon som vet om och i så fall var i Sverige man kan köpa NTFS for Mac OS X 9.5 över disk, det vill säga inte via Internet?
Macoteket och Digital Inn m. fl. svenska macåterförsäljare listar inte programmet i sitt utbud.

Varför inte över internet? Enklare kan det väl inte bli?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-29 18:34

Enligt deras ÅF-lokator på deras hemsida säljer EÅ Data AB i Täby.

Tack för snabbt svar! Dessvärre tycks även EÅ Data AB bara sälja över Internet och inte över disk – och som grädde på moset så listar de inte NTFS for Mac OS X i sin webbutiks produktsortiment. Faktum är att de inte ens tar upp Paragon Software Group i sin leverantörsförteckning...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-16 15:48

Enda nackdelen är väl att du inte får backup på bilderna och filmerna du lägger på den externa, men det hade du kanske tänkt inte behövs.
Och naturligtvis lite mindre utrymme kvar för Time-Machine backupen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-17 13:33

Ser ingen anledning att partitionera en hårddisk man ska köra TimeMachine emot. Backuppfilerna samlas i mappen Backups.backupdb och där ska man naturligtvis inte gå in och röra något manuellt, men det är ingen risk att det påverkas av att man har annat på hårddisken. Det går ändå inte att ha en separat TimeMachine kopia som boot-disk. Däremot får du partitionera om du alltid vill ha en direkt bootbar säkerhetskopia av din startdisk med hjälp av tex Carbon Copy Cloner. Partitionering tar bara upp plats som inte går att utnyttja fullt ut, TimeMachine fyller tillgängligt utrymme så länge det finns, sedan raderas äldsta kopior.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-18 12:26
Ursprungligen av IngoX:

TimeMachine fyller tillgängligt utrymme så länge det finns, sedan raderas äldsta kopior.

Just därför är det bra att partitionera. Så att du alltid har plats på hårddisken till att flytta/lägga till nya filer manuellt. I annat fall kommer TimeMachine fylla upp hela disken och du kan därmed inte längre använda den som det var tänkt..

Att ha en disk för backup och samtidigt använda den före vanligheter är inte så smart.
När TM kickar in med ngt större jobb går det i sirap en bra stund.
Usb är dessutom rena skiten för flera samtidiga överföringar...

Det man lägger på den som vanliga filer riskerar ta upp utrymme som krockar med TM.

Dessutom blir det inte backupat, det som man lägger på disken.
Varför inte bara köpa två diskar? Externa disk kostar ju väldigt lite idag.

Tack för guiden!

Sitter här och ska formatera om min nya USB-disk (LaCie Rugged Mini 500GB).

Ska se om jag har uppfattat rätt (jag ska använda hårddisken för backup med TM).

  1. Jag ansluter hårddisken och går till Finder > Program > Skrivverktyg.

  2. Jag markerar externa hårddisken (ej Macintosh HD) och går till Partitionera.

  3. Under Partitionera väljer jag under Partitionslayout alternativ 1 partition.

  4. Jag väljer formatet Mac OS Extended (journalförd) och något passande namn (så den inte heter Namnlös).

  5. Sen trycker jag på Alternativ under Partitionslayout och väljer GUID-partitionstabell och trycker OK?

Sen är det bara att göra backup med TM till externa hårddisken?

Senast redigerat 2015-06-02 17:56
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-06-03 19:45

Japp

Ursprungligen av kenjon:

Japp

Tack. Jag ville bara få en liten bekräftelse. Alltid rädd att jag krånglar till det men det här gick smidigt. TM håller just nu på att säkerhetskopiera till hårddisken.

Bevaka tråden