Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knakande gångjärn MacBook Pro 2009

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • City
  • 2010-05-17 23:12

Gjort lite sökningar men inte funnit något liknande för aktuell modell (MacBook Pro mid 2009, 13").

Varje gång jag ska stänga skärmen/locket så knäcker det till i vänstra gångjärnet. Drar man ett par centimeter ner så knäcker det direkt, sedan om man dra lite till samma knakande och till sist om man har en halv till en centimeter längst ner så låter det som om grejorna ska knäckas av.

Lämnade in min idag då garantitiden börjar gå ut och problemet inte blir mindre, trots en del tips om att det är "självsmörjande" gångjärn, bull?!

Har googlat och det verkar finnas ett gäng med samma problem.

YouTube - MacBook Pro Hinge Problem "Snapping/Cracking" Noise
YouTube - 13" MacBook Pro Hinge Snap

Minns att jag hade problem med MacBook Air också, möjligt att Apple slängt i något budgetmaterial i gångjärnen?

Det hela löser sig säkert för min del men för er som har samma kan väl rapportera in? Några har även fått hela fästet att lossa till skärmen, detta efter garantitid så det kan vara värt att kolla upp.
En liten detalj jag noterat är att den svarta plasten som täcker merparten av gångjärnet, iaf mitten av skärmen längst ner, sitter lite mer till höger än vänster. Vet inte om det spelar någon roll men kan vara värt att nämna för er som vill jämföra problem.

Sitter och tjurar med en tacky netbook (dock av bättre rang) men jisses vad kasst windows är alltså. (Bara en personlig reflektion inget flamewar tack)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-18 00:53

Jag minns att någon hade samma problem på macworld.com. Kolla där.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2010-05-18 11:34

Jag har samma problem, tänker nog inte lämna in den dock. Har förra MacBook Pron 15" (första med hel botten). Knäpper till när jag stänger locket,
har dock ingen möjlighet att vara utan datorn nu så lämnar inte in den. Känns lite läskigt dock om det är nån sladd som ligger och skaver.

Jag har samma problem. Det smäller till vid fästet på höger sida när skärmen ändras, ofta ganska rejält. Återkom gärna med besked på hur problemet löstes.

Känns som att något sitter snett och skaver. Drar jag bak skärmen så mycket det går försvinner problemet tillfälligt.

Citat:

En liten detalj jag noterat är att den svarta plasten som täcker merparten av gångjärnet, iaf mitten av skärmen längst ner, sitter lite mer till höger än vänster.

På min ser det ut som att den högra delen av plasten sitter något närmre tangentbordet än den vänstra delen, d v s utrymmet i "springan" mellan plast och chassi är något mindre på höger sida jämfört med vänster. Frågan är om man inte ska öppna upp och se om man hittar vad felet kan vara?

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2010-05-20 12:06
Ursprungligen av Striberger:

På min ser det ut som att den högra delen av plasten sitter något närmre tangentbordet än den vänstra delen, d v s utrymmet i "springan" mellan plast och chassi är något mindre på höger sida jämfört med vänster. Frågan är om man inte ska öppna upp och se om man hittar vad felet kan vara?

Så är det på min med, mindre avstånd mellan plasten och metallen på höger sida.

Skönt iaf att man inte är ensam om detta.

1
Bevaka tråden