Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro synkat ljud och bild till LCD-TV

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-05-17 17:35

Hej!
Jag har en Macbook pro från i höstas så den har alltså inte stöd för ljud genom mini displayporten. Nu undrar jag hur jag ska göra för att för att få synkat ljud och bild med HDMI från min MBP.

Jag tänkte att jag skulle köpa en sån här för bild och sedan koppla mina Creative inspire p380-högtalare (som jag har som tv-ljud normalt) direkt till hörlursutgången på datorn, men jag förfarar att ljud och bild inte skulle bli synkat då.

Min tv har en 3.5mm port som hör ihop med HDMI-ingången. Måste jag köpa en aux 3.5mm sladd från datorn till den ingången för att ljud och bild ska synkas?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-05-19 11:27

Jag har googlat runt och sökt igenom forumet, och hittat liknande frågeställningar men inget konkret svar. Blir ljud och bild synkat om man kör en sladd till ljudanläggning direkt från datorn och en hdmi med bild till tvn?
Eller måste både ljud och bild gå igenom tv:n för att synkas?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-19 11:44

Beror lite på hur du har det anser jag. Har du TVn kopplad till ljudanläggningen så skulle jag nog säga att du ska ha en extra 3.5mm hörlurssladd mellan datorn och TVn. I och med att den hör ihop med HDMI porten så kommer du få både bild o ljud när du väljer att titta på den AV-kanalen så det blir ju ganska smidigt. Och synkning ska inte vara något problem tror jag. Adaptern för bild måste du ändå ha och sen en hörlurssladd är ju inte så dyr så det är väll bara att köpa o testa.

Ser inte heller någon nackdel att köra ljudet direkt till stereon. Dock måste du ju tyvärr då ändra på stereon när du ska ha ljud just när du tittar på den AV-kanalen.

Jag har kört båda sakerna och har inte märkt något synkproblem.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-05-19 11:47

Tack för ett utmärkt svar. Det jag stod emellan var att köpa en kanex-sladd så jag får ljud via hdmi också. men om det funkar för dig så borde det funka för mig med.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-19 11:51

Jaja du menar en sån som då typ har HDMI i ena änden och MDP och hörlurskontakt i andra änden?

Det är ju ett alternativ också för att slippa 2 olika kablar. Men en MDP - HDMI plus då en hörlurssladd mellan TV och datorn och sen ljudet vidare från TV till stereo. Ska inte vara några problem iallafall.

1
Bevaka tråden