Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blocketbedrägerier

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-10-06 18:57

Han verkar inte så sugen på att kontakta apple med serienumret av någon anledning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-06 19:06
Ursprungligen av Iphone77:

Han verkar inte så sugen på att kontakta apple med serienumret av någon anledning

Här luktar det apa, något skumt .

alla vänner se upp !!

  • Oregistrerad
  • 2010-10-06 19:07

Jag har mailat fram och tillbaka med säljaren och han ville som sagt inte ge ut serienumret innan han först själv kunnat kolla om den var anmäld som stulen. Jag meddelade då att jag inte var intresserad och då blev han helt plötsligt säkert på att den garanterat _inte_ var stulen men vägrade fortfarande ge mig serienumret innan han fått reda på hur man kontrollerar om den är anmäld som stulen Att han dessutom påstår sig ha köpt den av "en kille i en mobilaffär i malmö" gör inte historien mer trovärdig..

  • Oregistrerad
  • 2010-10-15 19:25

iMac 24", 3.06 Ghz, 1 TB, 512 MB Grafik, Apple Care Et på Tradera.

Användare utan omdömen och annonstexten, inklusive motiveringen att de ska flytta till USA, är kapad från en gammal blocketannons där säljaren inte bodde i Borlänge. Undvik är mitt tips!

Blir så sur. 1100 personer ungefär säljer alla "original" Sony Ericsson HPM-70-lurar.
Samtliga utan 2-3st är billigt kinesskit.

Ledningstråden är så stel att de går av vid lurarna inom 2 veckor.

Samtliga intygar att det är ORIGINAL, och mig veterligen innebär det att man måste ha köpt dem av SE direkt. De säljs inte på annat sätt. Senast köpte jag ett par på Expert för 399:-

Dessutom säljs det mängder av original i ROSA - en färg som SE aldrig har tillverkat nämnda lur i alls. den har tillverkats i svart och silver.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-16 18:16

Har skådat ett stort antal paket till salu bestående av nya inplastade apple wireless + magic mouse till salu från privatpersoner som verkar ha hur många som helst. Någon som har lite mer info var grejerna kommer ifrån? Exempelvis här:

APPLE Magic Mouse+Slim Wireless Tangentbord SVENSKT + VARTA på Tradera.

Jag har brutit ut några inlägg till en egen tråd:
http://www.99.se/kopa-mac-ipod-ipad/284171-vagar-kopa-har-datorn.html

Den här tråden är till för att varna för (och kanske skoja lite kring) misstänkta bedragar-annonser..

/Mod

Denna är skön:
Annonsen kunde inte hittas | Blocket
8500 kr för en helt ny MBA 13" i oöppnad kartong. Personen som skulle lagt in denna annonsen hade ett väldigt ovanligt namn som bara två personer i Sverige har (enligt Eniro)... hon och hennes man. Att dom sedan bor i Skåne och personen som lagt in annonsen råkade lägga in att han/hon befann sig i Tensta gjorde att jag luktade ett bedrägeriförsök på långa vägar och kunde inte låta bli att maila

> Subject: Ang. Apple MacBook
> To: wissub@hotmail.com
> Date: Wed, 26 Jan 2011 22:40:43 +0100
> From: XXX@gmail.com
>
> Hej!
> Jag är intresserad av datorn men har några frågor.
> När köptes datorn? Är den av den nya modellen? Har du kvitto?
> Hur är skicket?
>
> Mvh
> Andreas
>
> Annonsen finns på Annonsen kunde inte hittas | Blocket
>
> Kommer du att skicka varan som paket? Se vad det kostar här:
> Skickaguiden - Posten.se
>

Detta fick jag till svar i förmiddags efter att annonsen tagits bort från blocket:

>Den 27 januari 2011 11:04 skrev zaid ismail aryan <[email protected]>:
>Jag vill sälja eftersom detta är en gåva och jag vill inte.
>Produkten är helt ny, aldrig använt, i originalkartong med alla tillbehör och har 1 års garanti.
>Du är intresserad av att köpa?

Jag fick ju inte svar på alla mina frågor så vi börjar med det viktigaste:

>Date: Thu, 27 Jan 2011 12:25:32 +0100
>Subject: Re: Ang. Apple MacBook
>From: XXX@gmail.com
>To: zaid_kh90@hotmail.com
>
>Har du kvitto?

Det verkar inte riktigt ha gått fram att jag hade en fråga om kvitto men här blir bluffen riktigt tydlig

>zaid ismail aryan <[email protected]> to XXX@gmail.com
>12:27
>
>Produkten är det deponeras på ett transportföretag, för nu är jag i UK med arbete.
>Du betala priset för produkten, och jag betalar fraktkostnaden.
>Om du är intresserad att köpa denna produkt kan vi göra detta
>transaktion med ett transportföretag,
>När ombudet kommer till ditt hem, inspektera du produkten, om du inte gillar, kommer agenten återvända tillbaka på mig, är inte att förlora.
>Jag behöver följande information: (namn, adress, stad, postnummer)
>Bolaget kommer att skicka ett e-postmeddelande med information om betalningen
>och sjöfart och kommer att förklara.

I detta fallet var det ju riktigt tydligt att det var en bluff, tråkigt bara om någon gick på den...

En del försöker verkligen till sista droppen blod har runnit ut (inlägg #98).

Jag försökte få min MB såld via Blocket och råkade ut för bedragare. De var dock otroligt skickliga sådana. Av allt att döma så kom betalning in via PayPal (som jag hade önskat). Efter en gedigen granskning så var dock avsändarens e-post inte knuten till PayPal. Tur för mig att jag är uppmärksam - illa för den som inte har förmågan att se detta och tror att betalningen har erlagts och därmed skickar iväg produkten.

Ja, det är ju inte så att denna typ av "Jag bor/arbetar utomlands" -bluff inte är väl omskriven på forum och i tidningar och ändå så försöker man. Den du var på väg att råka ut för med en falsk PayPal betalning verkar ha varit mer avancerad. Det gäller att vara om sig och kring sig

Ursprungligen av werecat:

Ja, det är ju inte så att denna typ av "Jag bor/arbetar utomlands" -bluff inte är väl omskriven på forum och i tidningar och ändå så försöker man. Den du var på väg att råka ut för med en falsk PayPal betalning verkar ha varit mer avancerad. Det gäller att vara om sig och kring sig

Den med PayPal var skrämmande väl genomarbetat. Allt var verkligen korekkt ner i minsta detalj. För bedragarna var det bara tråkigt att dom faktiskt inte kunde manipulera så att det såg ut att komma direkt från PayPals egna adresser och servrar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-02 15:45

Jag hade ute en köpes-annons på blocket förra veckan. Den är borta nu för jag har hittat det jag sökte. Men jag tänkte att jag kunde dela med mig av vad jag tror var ett försök att lura mig på pengar.

Det jag önskade köpa var en Mac mini c2d, minst 2 GHz och minst 2 GB ram. Jag skrev också att jag helst köpte nån i Umeå så man kan kolla varan innan.

I fredagseftermiddag precis innan jag skulle ta helg på jobbet fick jag ett sms av en person som ville sälja en ny mac mini till mig.

Här följer sms-konversationen, ordagrant.

Säljaren: Hej. Jag har en splitter ny att sälja som jag fick i julklapp. Om du har swedbank och köper den direkt så får du den till kanoniska. Behöver pengar.

(Innan jag svarade kollade jag telefonnumret på hitta.se, men ingen person var registrerad på numret. Jag ringde upp numret för att ta reda på mer, men inget svar. Då svarade jag på sms:et istället).

Jag: Bor du i Umeå.
Säljaren: Nej i Gävle. Men den är ju helt ny så inte mycket att titta på. Är på jobbet och kan ej svara.
Jag: Ok. Vad har du tänkt för pris? Jag har ett tak på 4500kr.
Säljaren: Har du swedbank och kan betala direkt? I så fall kan jag lägga mig en bit under dit tak trots att den är helt ny.
Jag: Jo jag har swedbank. Men jag sätter inte in pengar i förskott. Därför jag helst köper i Umeå. Alternativt att nån jag känner köper den på plats i Gävle.
Säljaren: Ja men jag behöver pengar nu omgående, dessutom behöver jag gå till posten idag innan de stänger. Ska till England i 3 dagar på söndag nämligen.
Jag: Ok. Då måste jag tyvärr avstå.
Säljaren: Jag skulle kunna tänka mig att du betalar en del innan med då får du lova att du betalar in resten så fort du fått den.
Jag: Jag gör av säkerhetsskäl aldrig så. Det enda jag skulle kunna tänka mig är att du lämnar datorn till nån jag känner i Gävle. Som bekräftar att datorn finns och är hel. Först då kan jag sätta in. Då får min kompis posta datorn. Men jag måste då få tag på nån i Gävle som kan hjälpa mig.
Säljaren: Ja men jag behöver lösa det inom en timme för sen ska jag iväg och kolla på handboll. Betalar du in en deposition på 600 så har vi en deal för då vet jag att du är seriös.
Jag: Nä då avstår jag. Jag sätter inte in pengar utan att vara garanterad varan, oavsett hur litet belopp det är.

Efter det fick jag inga mer sms från honom. Grejen är den att jag misstänkte ganska tidigt att det inte finns nån dator. Det viktiga var ju bara att jag satte in en summa pengar direkt på kontot. Nu med detsamma! Så jag brydde mig inte ens att fråga om exakt spec, kvitto mm. Trodde han skulle ge sig tidigt. Men lite ihärdig var han allt. Jag vet ju inte om datorn fanns eller inte. Men jag misstänker skarpt att det var nån som läser köpes annonser och försöker sälja saker som inte existerar.

Garanterat försökt till blåsning där Kemppe. Finns folk som gör allt för pengar.

Ja, garanterat blåsning på gång där. Tur att du inte gav med dig! Något avslöjande är att han nöjde sig med mindre än 4500 för en splitter ny, även om han "fick den i julklapp". Antingen har han ingen aning om vad han låtsades sälja eller då har han bara kasst affärssinne

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-08 22:25

Flyttade ett gäng inlägg till en egen tråd här.
/Admin

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-02-13 15:53

iMac 27" 8GB/2TB för 18papp. En månad gammal ouppackad. (pga bråk?)
Kan det verkligen vara sant?

svarar inte på mail, jag skrev att jag gärna köper den för 20papp om jag fick provköra den...

Senast redigerat 2011-02-17 16:02
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-13 16:21
Ursprungligen av reboot81:

iMac 27" 8GB/2TB för 18papp. En månad gammal ouppackad. (pga bråk?)
Kan det verkligen vara sant?

Kan nog vara kapade bilder, har för mig att jag sett samma annons tidigare... är ju extremt bra pris, så det känns ju som den borde ryka så fort den kommer upp... men ja, ring och kolla?

Ursprungligen av ibish:

Kan nog vara kapade bilder, har för mig att jag sett samma annons tidigare... är ju extremt bra pris, så det känns ju som den borde ryka så fort den kommer upp... men ja, ring och kolla?

Oregistrerat kontantkort verkar det vara också, blåsning tror jag iaf.

Ursprungligen av ibish:

Kan nog vara kapade bilder, har för mig att jag sett samma annons tidigare... är ju extremt bra pris, så det känns ju som den borde ryka så fort den kommer upp... men ja, ring och kolla?

Man kan ju be killen maila bild på enbart den gula "kaffekannan" som ligger bakom.

Vem skriver i en iMac-annons att "varan är självklart original" ?

Dessutom sno specen med alla "none" fån AppleStore?

Känns som blåsläge=På

Ursprungligen av reboot81:

iMac 27" 8GB/2TB för 18papp. En månad gammal ouppackad. (pga bråk?)
Kan det verkligen vara sant?

Sen kan man ju faktiskt ta en rulle genomskinlig packtejp och klistra igen kartongen med efter att man lagt en tegelsten i lådan, knäppa en bild och vänta på första bästa dåre.

Yep, otroligt vad många bedragare det finns på Blocket, eller många är säkert samma person.
Blocket borde anmälas för häleri nångång.

Intressant att Andreas har en 14" Macbook Pro också.

Ursprungligen av keptang:

Intressant att Andreas har en 14" Macbook Pro också.

Måste vara en custom made;)

  • Medlem
  • 2011-02-13 22:27
Ursprungligen av keptang:

Yep, otroligt vad många bedragare det finns på Blocket, eller många är säkert samma person.
Blocket borde anmälas för häleri nångång.

Intressant att Andreas har en 14" Macbook Pro också.

"inköpt i Sverige", konstigt då att den har US-tangentbord. Vidare: "1TB HDD", finns det 1TB som passar MBP nu? (Har inte hängt med i den svängen senaste halvåret)

Eller så har hon ett kroniskt medfött dåligt ekonomiskt sinne och accepterar en förlust på 8000 kr på en oöppnad dator. Varför ger hon bara inte bort datorn istället?

Den här typen av lurendrejeri hade jag inte hört om tidigare: Nån typ av blåsning på blocket? - Konsumenträtt - SweClockers.com

Ursprungligen av keptang:

Den här typen av lurendrejeri hade jag inte hört om tidigare: Nån typ av blåsning på blocket? - Konsumenträtt - SweClockers.com

Galet! Det är därför jag ALDRIG sätter in pengar direkt på någons bankkonto. Alltid kontant affär öga mot öga eller betalning via PayPal för att vara försäkrad mot sådana skojare.

Denna känns inte helt ärlig heller.

Mailade med säljaren och även om han hade en köpare imorgon så skulle köparen bara ge 8 800:-. Med det så slutade jag maila.

MacBook Air 11.6" obrutenförpackning | Skåne | Blocket

kan ingen bjuda in ngn från blocket hit?

Bättre koll och "hintar" om bedrägeriförsök än så här kan de ju inte få.

Ursprungligen av Goflorp:

kan ingen bjuda in ngn från blocket hit?

Bättre koll och "hintar" om bedrägeriförsök än så här kan de ju inte få.

Jag har mailat dom angående bland annat min tråd om förebyggande av bedrägeri men dom verkar inte överdrivet intresserade. Tyvärr.

Bevaka tråden