Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kornig bild på min imac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-15 19:37

Hej,

Jag har letat en del runt för att hitta någon som har samma problem som jag har när det gäller inställningar som skall göras för att se på tex C-sports web-tv eller ViasatOn Demand web-tv. Jag ser en del på fotboll från dessa kanaler men tyvärr så är bildkvaliteten usel (kornig), ja rent av kass jämfört med tex en vanlig enkel laptop med windows.

Jag har en imac 26" med 4GB minne och god internett uppkoppling. Lite info om min imac:

Styrkretsmodell: NVIDIA GeForce 8800 GS
Upplösning: 1920 x 1200
Bildpunktsdjup: 32 bitars färg (ARGB8888
Systemversion: Mac OS X 10.6.3 (10D573)

Hoppas det finns någon som har upplevt det samma som jag och som kan hjälpa mig.
Är det så att jag måste ställa ner upplösningen på min skärm eller är det något annat som gör att just web-tv streaming blir så dålig.

Gunnar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-15 20:05

Är nog mer webläsaren, tjänsten mot mac eller liknande saker än själva datorn. Dessutom är det en 24" skämr du har och inte 26".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-15 20:53

Är det samma sak när du kollar SVT Play, eller funkar det bättre?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-15 21:06

Har kollat lite fotboll på svt play, det är i stort samma där. Jag upplever bilden kornig när jag ser på helskärm. Problemet är att ser jag samma streaming på en vanlig laptop (win xp) så upplever jag bilden som flera gånger bättre. Såklart är ju inte upplösningen lika vass på laptop'en men bilden blir mycket bättre och det är ju det som räknas.

Du kör en bild som är vadddå? 640*480 men ser den i 1920x1200 ?

klart som fan det blir korningt, blir det inte tusan så mkt bättre om du tar ner HD-material.

Jag tror problemet ligger i två saker.

1) Skärmen i din 27" iMac är fan så mkt bättre = alla skavanker syns.
2) materialet du tar hem är lågupplöst, som du sedan kör på en jätteskärm.

ta hem HD-Material och sätt dig nån meter längre ifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-15 22:43
Ursprungligen av Goflorp:

Du kör en bild som är vadddå? 640*480 men ser den i 1920x1200 ?

klart som fan det blir korningt, blir det inte tusan så mkt bättre om du tar ner HD-material.

Jag tror problemet ligger i två saker.

1) Skärmen i din 27" iMac är fan så mkt bättre = alla skavanker syns.
2) materialet du tar hem är lågupplöst, som du sedan kör på en jätteskärm.

ta hem HD-Material och sätt dig nån meter längre ifrån.

Ännu en gång så lär han köra 24" med tanke på upplösningen.

Ursprungligen av 20hz:

Ännu en gång så lär han köra 24" med tanke på upplösningen.

Helt rätt, var väl stressad som missade det.
Kör själv 24" LED Cinema och misstänker att fel i materialet bli extra synligt iom att skärmen är förbaskat bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-16 19:49
Ursprungligen av Goflorp:

Helt rätt, var väl stressad som missade det.
Kör själv 24" LED Cinema och misstänker att fel i materialet bli extra synligt iom att skärmen är förbaskat bra.

Tror också det. Kör både 24" cineman samt 27" imacen och allt måste vara bra kvalité då man ser småfel direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-15 22:33

Csport har inte varialbitrate, utan en "ganska" bra men inte fullt tillräcklig upplösning på sina sändningar. Har du provat med andra webbtjänster som visar HD material om det blir bättre?

  • Medlem
  • 2010-05-16 17:03

Du har inte råkat zooma in ett snäpp? Det borde iofs ha visat sig på flera sätt. Kanske dum kommentar, men ibland så kan man missa det minsta liksom... =/

/Fredrik

1
Bevaka tråden