Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som testat Duplicate Annihilator – Aperture Edition?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Duplicate Annihilator, som används för att ta bort dubblettbilder i iPhone, finns även i en version för Aperture 3:

It's so easy to import images to Aperture that sometimes a duplicate or two occur. Eventually that can become quite a task to clean up.

Duplicate Annihilator - Aperture Edition takes on the time consuming task comparing the Master images in your Aperture 3 database using effective algorithms to make sure that no duplicates escape. When a duplicate is found the versions of that master will be marked with a keyword of your choice to make it easy to locate and delete.

Är det någon här som testat Duplicate Annihilator – Aperture Edition?

Det kostar bara 8 dollar, så det sitter inte i pengarna, men det skulle vara intressant att höra om det gör sitt jobb bra eller ställer till det.

Det finns inga kommentarer varken hos MacUpdate eller Versiontracker ännu.

Har kört för iPhoto och det är sjukt bra. Det och iphoto library manager räddar det mesta. Har tyvärr inte testat för Aperture men eftersom det ena är bra så kanske det borgar för kvalitet här med. För iPhoto kan man börja försiktigt med dubblettsökningen och sen gå på hårdare när man börjar bli bekväm.

Lycka till!

Och ta en backup först!

Jag slog till och köpte det. Nu tuggar den på men det tar sin tid, tror det kommer att ta ett dygn för den att ta sig igenom alla 43.000 bilder.

Ok, det började lite dåligt. Jag lämnade DA på under natten och på morgonen möttes jag av en dator som totalfrysit, sådär så att inte ens muspekaren rörde sig längre.

Nu behöver ju inte detta bero på DA, så jag ska göra ett nytt försök och se om det går bättre den gången.

Testa att köra DA på ett mindre urval bilder först?

Ursprungligen av mikotekniko:

Testa att köra DA på ett mindre urval bilder först?

Jag hittar ingen inställning för det. Den frågar bara efter mitt Aperture library.

ok, det kan den i iPhoto.

Jag fick snabb respons från Brattoo Propaganda Software (som förövrigt är svenskar!), de kollade mina loggfiler och inget tyder på att kraschen hade något att göra med programmet. Så det var nog bara min dator som fick frispel av okänd anledning.

En liten uppföljning:

Jag fick en hängning även andra gången jag körde det men jag vet fortfarande inte på det beror på DA, kan vara något indirekt som inte fungerar bra i min dator. Men den brukar inte hänga sig. Hursomhelst körde jag en tredje gång (tog ungefär ett dygn att tugga igenom hela biblioteket varje gång) och då gick det bra.

Ett tips är att man ser till att låta DA även lägga till ett nyckelord på de bilder som anses vara original, det gör det mycket enklare att göra smarta album som söker ut original och dubletter så man kan jämföra.

DA verkar (tyvärr) även titta i papperskorgen i Aperture, så om du har massa dubletter där kan det vara lämpligt att tömma den innan du kör DA.

På det hela taget är jag nöjd och kunde rensa bort en hel del dubletter plus att jag har ett gäng kvar som kräver lite mera handpåläggning för att rensas (så jag inte tar bort de som har justeringar, ligger i album osv).

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-18 14:14

Nu är DA för Aperture uppe i version 1.3.1. Någon som testat den. Sitter på i runda slängar 50-60000 bilder och vill inte f***a upp biblioteket. När jag gick till Aperture helt och hållet och importerade alla iPhotobibliotek så kan man väll lugnt säga att det blev en del dubbletter

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-18 14:28

Sedan hittade PhotoSweeper på App Store. Någon som testat det? Föredrar att handla på App Store då det är lättare att sköta med fler datorer.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-18 15:41

Orkade inte vänta på svar. Det blev PhotoSweeper. Testade programmet på min MBP och ett litet Aperturebibliotek med 2000 bilder mestadels från en EOS 5mk2 i RAW-format. Ställde in att bara leta efter dubbletter. Nu tog jag inte någon tid men det tog inte många sekunder för programmet att hitta 82 bilder som hade dubbletter. Markerade dem och flyttade till papperskorgen. Öppnade Aperture och där låg dubbletterna i papperskorgen. Skall testa det senare på ett mycket större bibliotek och med min iMac i7.

Tack för rapporteringen, alltid bra att veta att det finns alternativ och få höra hur de fungerar.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-19 06:40

Körde den senare på ett bibliotek som ligger på en extern FW800 disk med cirkus 15000 RAW-filer pluggad till min iMac. Nu blev det genast bra mycket segare. Om det har med att det är en extern disk eller storleken på biblioteket skall jag låta vara osagt men det tog drygt 30 minuter att tugga igenom allt. Hittade 900 dubbletter så det kan kanske ha med det att göra också. Har väll egentligen inte så stor betydelse om det tar lite tid. Inget man gör dagligen i alla fall

Well, 30 låter överkomligt, enligt vad jag skrev i tråden här om DA förut så verkar det programmet ha tagit ett dygn på sig att gå igenom mitt bibliotek när jag testade det

1
Bevaka tråden