Förstört batteri efter service hos Elgiganten

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lämnade in min Macbook på service för problem med 3,5mm ingången som hakat upp sig och blockerade således högtalarna. För övrigt fungerade datorn prima.
När jag nu fått tillbaka den fungerar batteriet inte. Kan bara använda datorn med strömsladd. Datorn säger själv att batteriet är sönder och behöver bytas ut.

Datorn är ca 1,5 år gammal. Vet att ingen garanti eller försäkring täcker skador på batterier. Men det är ju inte jag som framkallat det.

Värt och nämna är att servicetiden var ca en och en halv månad. Ett batteri som ligger orört så länge tar väl skada?

Snälla hjälp mig, vad kan jag göra?

Mvh Martin

• Medlem
  • Alvesta
  • 2010-05-13 17:36

Kontakta Elgiganten?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-13 17:39
Ursprungligen av akesson:

Kontakta Elgiganten?

Word

Ursprungligen av ternert:

Värt och nämna är att servicetiden var ca en och en halv månad. Ett batteri som ligger orört så länge tar väl skada?

Ja visst gör de. Hur länge har du laddat den? Testa att lämna laddaren i ett dygn, och se om det vaknar. Litiumjonbatterier går aldrig att ladda igen om de laddas ur helt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-13 23:22

Well.. om datorn är i sämre skick när du får tillbaka den än när du lämnade in den så är det självklart att verkstaden ska ersätta dig. Jag gissar att det till och med är lagstadgat, men är för lat för att kolla upp det.

Steg 1: Kolla upp dina rättigheter (eller snarare Elgigantens skyldigheter)
Steg 2: Kontakta Elgiganten, kräv ersättning eller åtgärd (inom rimlig tid!)
Steg 3: Konsumentvägledare, Konsumentombudsman osv.

Mitt råd är

var "stabil", var trevlig men bestämd, bli inte arg, skäll inte.
Var bara kall, tänk igenom allt du säger.

Vägrar ngn ta i det hela, be att få tala med en chef.

Jag har själv jobbat i butik och med support, den som är trevlig VILL jag hjälpa, den som är otrevlig hjälper jag för att chefen gett mig order om det. Det är ju lite skillnad.

Se till att ha med dig kvitton, servicerapporter osv.
Skriv ned vad du gör, spar hela rasket i samma mapp.

Absolut! Kom ihåg att den du pratar med inte är den som gjort fel.

LCR

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 07:59

Instämmer med ovanstående, det är alltid bra att för det första veta sina rättigheter, för det andra vara lugn, saklig och trevlig. Då kan man föra ett samtal utan att bli överkörd.

1
Bevaka tråden