Mac + Norge = 25% avdrag på priset?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var inne på "Eplehuset" i Trondheim igår och pratade med en väldigt trevlig svensk försäljare. Han försäkrade mig om att om jag, i egenskap av svensk medborgare, köper en Mac i Norge så får jag dra av skatten om jag har för avsikt att ta med den till och använda den i Sverige.

Han lät säker på sin sak men jag tänkte höra om det är någon här som vet något om detta? Jag har aldrig hört om några sådana regler.

Om det stämmer, så är det otroligt bra. Det skulle innebära att jag skulle kunna köpa en iMac i7 för runt 14000:- sek. Så jag håller tummarna, hit me!

Ursprungligen av Shlobban:

...så får jag dra av skatten...

Vilken skatt? Menar du moms?

Om du inte betalar moms i inköpslandet, så måste du betala moms när du tar in den i Sverige i stället.

Menar självklart Momsen, ja. Du får gärna ändra med dina moderator-makter.

För att beskriva i detalj det försäljaren sade till mig, så skulle jag fylla i en blankett som jag får här i Norge som sedan stämplas av tullen när jag åker tillbaks till Sverige. Pengarna får jag sedan på skatteåterbäringen.

Men jag skulle få betala Svensk moms på datorn i så fall? Eller?

Ursprungligen av Shlobban:

Men jag skulle få betala Svensk moms på datorn i så fall? Eller?

Japp. Du måste betala moms någonstans. Antingen i inköpslandet, eller i hemlandet.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-12 21:32

Men hur får du det till att bli 14000 SEK för en i7?
Datorn kostar NOK 17200:- ink. moms, tar du bort norsk moms, så kostar den NOK 13760:-
Räknar du om NOK 13760:- till svenska kronor, så hamnar du på SEK 17656:-
Sen, för att få tillbaka den norska momsen, så måste du betala den svenska momsen på 25%, då hamnar du på SEK 22070:-
På svenska Applestore kostar datorn SEK 21655:-, så du lär nog inte tjena så mycke pengar på detta.

Woops.
Jag kollade priset på i5 iMac i all min hast.

Men det är ju orelevant om jag hursomhelst måste betala momsen i Sverige.
Helvete! Jag som trodde jag hade hittat världens bästa kryphål. Oh well. Tack för hjälpen.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-12 22:04

Hade det varit så skulle det varit skytteltrafik till Norge för att köpa dyr elektronik.

Mjo det var därför jag blev så förvånad när säljaren sade att det "absolut" stämde. En sådan sak hade ju inte flugit under radarn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-13 00:05

Tja, rent tekniskt stämmer ju det han sa.. det var bara det att han "missade" att berätta att du får betala svensk moms i stället.

1
Bevaka tråden