Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nielsen testar användarvänligheten hos iPad

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jakob Nielsens useit.com har gjort tester på användarvänligheten hos iPad. Både bra och dåliga resultat.

För att lyfta upp ett positivt resultat som ligger i linje med vad Jobs och andra känner inför att surfa på iPad:

For more than a decade, when we ask users for their first impression of (desktop) websites, the most frequently-used word has been "busy." In contrast, the first impression of many iPad apps is "beautiful." The change to a more soothing user experience is certainly welcome, especially for a device that may turn out to be more of a leisure computer than a business computer.

Dock är inte allting så positivt, sammanfattningen är mindre positiv:

iPad apps are inconsistent and have low feature discoverability, with frequent user errors due to accidental gestures. An overly strong print metaphor and weird interaction styles cause further usability problems.

Läs hela: iPad Usability: First Findings From User Testing (Jakob Nielsen's Alertbox)

Så det som är negativt är apps som ANDRA har gjort? Så ipaden är ju grymt bra alltså men programmerarna är kassa

Ursprungligen av poseidon84:

Så det som är negativt är apps som ANDRA har gjort? Så ipaden är ju grymt bra alltså men programmerarna är kassa

Ja, så skulle man kunna sammanfatta det.

Jag tror det var Gruber som var inne på det för ett tag sedan, att iPad *är* programmen. Just för att man inte har fönster, menyer osv, utan varje program tar över iPaden helt så blir den det program man använder.

Jag tror att med tiden så kommer utvecklarna av program för iPad att hitta gemensamma drag när det gäller gränssnittet osv som gör det hela lite mera enhetligt. Just nu är det produkten så väldigt ny och det kan vara svårt att veta vad som fungerar och inte fungerar.

Själv letade jag hela tiden efter funktioner i botten av Safari eftersom jag är så van att Safari på iPhone ha en meny i botten av skärmen, medan Safari på iPad har allting i toppen.

Tror det var Leo Laporte jag hörde klaga på att han spenderat en lång stund med att leta efter funktioner eller menyer han inte kunde hitta i iWorks-programmen, tills han så småningom upptäckte att de bara var tillgängliga i stående läge.

Ja, det kan ju vara förvirrande också.

En av de minst kända funktionerna i iPhone OS är nog skaka-för-att-ångra. Tanken är god, men i praktiken tror jag nästan ingen känner till den (den fungerar till och med i flera steg) och då är det inte riktigt bra gränssnitt (eller brist i kommunikationen kring gränssnittet).

Men har/hade inte Apple riktlinjer i SDK för hur man bör programmera så det blir bra för användaren?

Ursprungligen av poseidon84:

Men har/hade inte Apple riktlinjer i SDK för hur man bör programmera så det blir bra för användaren?

Jo, det ska det nog finnas. Jag har för mig att jag läst om det. Men friheten är nog ganska stor hos utvecklarna.

En del av kritiken i studien handlar dessutom om Apples egna program, så det är inte bara bångstyriga utvecklare som gör program med brister (om man nu håller med studien i dess kritik).

Det är skillnad på bör och måste, det sa min bilskollärare en gång i forntiden;)

Apropå egna program så finns uppdatering för pages nu med bland annat menyer för landscape.

1
Bevaka tråden