Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terminalen reagerar inte på tangentbordet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-05-10 18:48

Jag är inte hemma på terminalen men jag behöver använda den nu och det visar sig att jag inte kan skriva i den. Har valt ett sudo-kommando och den reagerar inte på tangentbordet när jag skall skriva vidare. Vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-05-10 18:51

Sudo promtar dig om lösenord - du måste nog först skriva in ditt lösenord innan något sker

Och när man skriver in lösenordet så får man ingen feedback, dvs det syns inte att man skriver. Så skriv lösen och tryck sen enter så ska det nog fungera.

  • Medlem
  • 2010-05-10 20:05
Ursprungligen av Johan S:

Och när man skriver in lösenordet så får man ingen feedback, dvs det syns inte att man skriver. Så skriv lösen och tryck sen enter så ska det nog fungera.

Ok, det var feedbacken jag saknade. Inget hände när jag skrev in lösenordet. Men, som du säger, det är kanske så det skall vara.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-10 20:08
Ursprungligen av Bosse:

Ok, det var feedbacken jag saknade. Inget hände när jag skrev in lösenordet. Men, som du säger, det är kanske så det skall vara.

Det är lite av en säkerhetsfunktion om jag inte helt missminner, så att ingen bakom skall kunna se hur många tecken som finns i lösenordet (då det kan underlätta vid gissning). Lite långsökt och det finns säkert många bättre förklaringar dock

1
Bevaka tråden