Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gör Apple om samma misstag som på 80-talet?

Tråden skapades och har fått 202 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av draags:

Det är ju precis det jag antyder i mitt inlägg.

Det som jag menar är att min SPEKULATION angående hur Google så snabbt kunde släppa en telefon som liknar iphone så mycket kan berott på att en viss person (Eric) satt med i Apples styrelse (och därför iaf haft lite nys om iphone innan den släpptes) också var med (och är fortfarande med) hos Google. Industrispionage kan vara svårt att bevisa, men samtidigt försvann Eric från Apple rätt fort efter detta, så jag verkar inte vara ensam om mina spekulationer.

Och huruvida Apple stulit från andra kan vi genom samma spekulation se, har Apple släppt en produkt närainpå när en konkurrant släppt liknande produkt? och har isf Apples produkt liknat en efterapning? Spontant skulle jag säga att Apple oftast ligger i framkanten och andra härmar. (Med risk för att bli flame:ad som Fanboy)

  • Oregistrerad
  • 2010-05-22 19:27
Ursprungligen av poseidon84:

Det som jag menar är att min SPEKULATION angående hur Google så snabbt kunde släppa en telefon som liknar iphone så mycket kan berott på att en viss person (Eric) satt med i Apples styrelse

Jag tycker faktiskt inte att Android är mer eller mindre lik iphone än andra fula äckliga telefoner som saknar kreativt tänkande.

Sedan så kan ju knappast Eric programmera så OM han i överhuvudtaget fått sett en prototyp och hållt den i handen så är jag tveksam till att han lyckats överföra den kunskapen till utvecklare på google om han inte FÅTT en telefon sådär 1-2 år innan den släppts för Googles egna utvecklare att leka med.

Ursprungligen av studiox:

Jag tycker faktiskt inte att Android är mer eller mindre lik iphone än andra fula äckliga telefoner som saknar kreativt tänkande.

Sedan så kan ju knappast Eric programmera så OM han i överhuvudtaget fått sett en prototyp och hållt den i handen så är jag tveksam till att han lyckats överföra den kunskapen till utvecklare på google om han inte FÅTT en telefon sådär 1-2 år innan den släppts för Googles egna utvecklare att leka med.

Scenariot jag tänker mig är att han fått info i stil med, "Apple ska släppa en telefon" SÅ då börjar han klura på det. Sedan kanske han fick info om att det ska vara touchinterface, sedan kanske speccs osv. Det som jag vill få fram är att det kan vara troligt att Eric hade någon form av förhandsinfo som ANDRA telefontillverkare inte hade. Detta gav Google möjlighet att inte ligga efter Apple så länge. Och sedan båda släppt sina telefoner så kämpar Google med att implementera allt som folk klagar på iPhone saknar. Lite som i filmen "Pirates of Silicon Valley" när Gates får se en Mac för första gången

Så jag säger att det nog finns likheter mellan nu och då. Apple innoverar och skapar nya produkter, medan Microsoft/Google härmar och försöker plocka marknadsandelar. Andra har redan varit inne på detta, Apple är inte lika intresserade av marknadsandelar utan av pengar istället. Apple säljer koncept och ideologi mer än bara prylar.

Kommer det gå för Apple som det gjorde på 90-talet? Nja, tror inte Apple kommer kicka Steve. Risken isf är ifall han själv lägger av eller blir dålig igen, men så länge Steve styr så tror jag Apple överlever

Ursprungligen av poseidon84:

Det som jag menar är att min SPEKULATION angående hur Google så snabbt kunde släppa en telefon som liknar iphone så mycket kan berott på att en viss person (Eric) satt med i Apples styrelse (och därför iaf haft lite nys om iphone innan den släpptes) också var med (och är fortfarande med) hos Google. Industrispionage kan vara svårt att bevisa, men samtidigt försvann Eric från Apple rätt fort efter detta, så jag verkar inte vara ensam om mina spekulationer.

Det är dina spekulationer och grundar sig enbart på att Eric satt med i Apples styrelse samt fick sluta från denna post.

Det tog dock 2 år efter presentation av att Google skulle släppa en Android mobil som Eric försvann från Apples styrelse. Relationen mellan Steve och Eric är fortfarande så att de enligt bildbevis samt rykten är vänner. Däremot är relationen mellan Apple och Google komplicerad.

Om det vore så att Eric fick information om iPhone i ett tidigt skede och förmedlade detta till Google, skulle detta troligtvis vara ett hetare nyhetsstoff än vad det är idag.

Det han eventuellt skulle kunnat fört med sig vore att Apple tänkt släppa en mobil eller en liknande revolutionerande produkt. Den informationen som ges innanför stängda dörrar är säkerligen förlagd med tystnadsplikt. Skulle då Eric gå vidare med detta och berätta för Google. NJae. Kanske tänket om att skapa en mobil, med touch funktion. Hade det varit för snarlikt skulle det nog lättare kunnat anses som ett brott och relationen mellan STeve och Eric skulle varit mycket surare långt tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-22 17:28

*gäsp*

Även om siffrorna är sanna så gör det mig absolut ingenting. Så länge som Apple kan hålla sina sjukt höga marginaler på telefonerna så kommer jag vara glad aktieägare.

Några andra saker värt att reflektera över:

* Google ger bort sitt OS mer eller mindre gratis på samma sätt som Microsoft har gett bort Windows Mobile
* Idag finns det inte en tillverkare som inte säljer en mobiltelefon med Android i utbudet.
* Apple säljer som bekant BARA telefoner själva och hos AT&T - En Droid kan jag köpa hos 7Eleven (Typ)

* Vi pratar 1 telefon från 1 tillverkare med 1 os hos i TVÅ kedjor VS kanske 50 telefoner från 10 tillverkare i kanske 100 kedjor.

Om apple skulle vilja ändra modell så kan dom ta hand om ÅF precis som HTC och vilken tillverkare som helst. Bottom line är nog dock att dom tjänar MER pengar på sin deal med AT&T än att sälja kanske 2-3 ggr så många telefoner. Apple är ju kapitalistsvin precis som alla andra företag och dom kör inte direkt välgörenhetsspåret med AT&T

Ursprungligen av studiox:

*gäsp*

Även om siffrorna är sanna så gör det mig absolut ingenting. Så länge som Apple kan hålla sina sjukt höga marginaler på telefonerna så kommer jag vara glad aktieägare.

Som aktieägare skulle jag inte gäspa.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-22 22:38

Eric Schmidt fick gå efter att Google presenterade ChromeOS. Det hade inget med iPhone att göra. Jag tvivlar rätt starkt att ens styrelsen vet vilka produkter som Apple har i pipeline men vad vet jag. Jag sitter inte i styrelsen.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Eric Schmidt fick gå efter att Google presenterade ChromeOS. Det hade inget med iPhone att göra. Jag tvivlar rätt starkt att ens styrelsen vet vilka produkter som Apple har i pipeline men vad vet jag. Jag sitter inte i styrelsen.

//Rob

Jag är nog inne på samma linje, jag är tveksam om att styrelsen sitter inne med information om kommande produker.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-23 02:20

Men vänta här, nu känner jag att jag inte är med på noterna alls. iPhone presenterades juli 2007, right? Första telefonen med Android kom väl inte förrän mer än ett år senare? Och Nexus One nästan tre år senare? Vad missar jag i diskussionen här?

Ursprungligen av imaster:

Men vänta här, nu känner jag att jag inte är med på noterna alls. iPhone presenterades juli 2007, right? Första telefonen med Android kom väl inte förrän mer än ett år senare? Och Nexus One nästan tre år senare? Vad missar jag i diskussionen här?

iPhone presenterades i januari 2007.

Android presenterades någonstans nov 2007 - kan ha fel här men det var det jag läste.

5 Nov 2007 http://sv.wikipedia.org/wiki/Android_(operativsystem)

9 Jan 2007 Iphone - Wikipedia

Så rätt nära emellan, men igen: Är mina SPEKULATIONER att Google härmar Apple, precis som Microsoft enligt mig härmade Apple förut.

Det kan mycket väl vara så att Google härmar Apple men jag betvivlar att det beror på Eric Schmidts plats som styrelseledamot hos Apple.

Google CEO Eric Schmidt Resigns From Apple Board. Surprised? Här finns en antydan i Apples svar att Eric inte får vara med på möten som handlar om iPhone. Jag tolkar det som att styrelsen HAR möten om iPhone och att INNAN Google släppte Android så var Eric med på dessa möten.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-23 15:36
Ursprungligen av poseidon84:

Google CEO Eric Schmidt Resigns From Apple Board. Surprised? Här finns en antydan i Apples svar att Eric inte får vara med på möten som handlar om iPhone. Jag tolkar det som att styrelsen HAR möten om iPhone och att INNAN Google släppte Android så var Eric med på dessa möten.

Det borde också betyda att Eric varit ärlig på Apple styrelse (han vore väl dom annars då Eric och Steve är polare) och kanske berättat att han inte borde vara med på styrelsemöten som avhandlar iphone då Google själva håller på att koka på något.

Ursprungligen av studiox:

Det borde också betyda att Eric varit ärlig på Apple styrelse (han vore väl dom annars då Eric och Steve är polare) och kanske berättat att han inte borde vara med på styrelsemöten som avhandlar iphone då Google själva håller på att koka på något.

Ja, är väl en tolkningsfråga om han fick lämna mötena innan Android blev känt eller inte. Jag tolkar det som att först när Android blev känt så fick han lämna mötena. Hur skulle det annars gå till?

"Ursäkta mig, jag kan inte prata om iPhone OS med er då mitt andra företag utvecklar en konkurerande produkt i hemlighet."?

Ursprungligen av poseidon84:

Google CEO Eric Schmidt Resigns From Apple Board. Surprised? Här finns en antydan i Apples svar att Eric inte får vara med på möten som handlar om iPhone. Jag tolkar det som att styrelsen HAR möten om iPhone och att INNAN Google släppte Android så var Eric med på dessa möten.

Men det finns ingen antydan om att Eric skulle fört med sig information om iPhone till Google.

Dessutom så är det så att styrelsen självklart diskuterar iPhone när den nu är känd men de kanske inte pratar om hur den exakt ska se ut i framtiden eller att det skulle diskuterats om iPhone innan iPhone lanserades i januari 2007.

Nu när Get a mac kampanjen avslutas kanske Apple kommer rikta mer krut på en annan konkurrent?

du vill mena att alla funktioner i OS X har sitt ursprung i 'linux'?! jag ber att få reservera mig...

Ursprungligen av gabriela:

du vill mena att alla funktioner i OS X har sitt ursprung i 'linux'?! jag ber att få reservera mig...

Nja, uttryckte mig kanske lite dåligt. Det jag vill få fram är t.ex. Spaces i OS X har funnits till Linux bra länge men aldrig i lika snyggt och enkelt format som i OS X. Så en del funktioner (risken med att säga alla är att någon kommer gräva fram en liten funktion som det inte stämmer på och hävda att argumentationen fallerar då).

Så jag ser Linux som mer en utvecklingsplattform för framtida OS X saker. Görs det något vettigt funktionellt i Linux som en hemanvändare har nytta av så kommer Apple att kopiera den funktionen och göra den snyggare till OS X.

Ursprungligen av poseidon84:

Nja, uttryckte mig kanske lite dåligt. Det jag vill få fram är t.ex. Spaces i OS X har funnits till Linux bra länge men aldrig i lika snyggt och enkelt format som i OS X. Så en del funktioner (risken med att säga alla är att någon kommer gräva fram en liten funktion som det inte stämmer på och hävda att argumentationen fallerar då).

Så jag ser Linux som mer en utvecklingsplattform för framtida OS X saker. Görs det något vettigt funktionellt i Linux som en hemanvändare har nytta av så kommer Apple att kopiera den funktionen och göra den snyggare till OS X.

Så du menar att Apple tar sina idéer från Linux och Microsoft och Google tar sina idéer från Apple?
Kanske skulle dra ner på spekulerandet.

Ursprungligen av poseidon84:

Nja, uttryckte mig kanske lite dåligt. Det jag vill få fram är t.ex. Spaces i OS X har funnits till Linux bra länge men aldrig i lika snyggt och enkelt format som i OS X. Så en del funktioner (risken med att säga alla är att någon kommer gräva fram en liten funktion som det inte stämmer på och hävda att argumentationen fallerar då).

Så jag ser Linux som mer en utvecklingsplattform för framtida OS X saker. Görs det något vettigt funktionellt i Linux som en hemanvändare har nytta av så kommer Apple att kopiera den funktionen och göra den snyggare till OS X.

Jag tycker att man ska vara lite försiktig med att prata om Linux i så vida ordalag, jag skulle definitivt inte involvera fönsterhanterare för X11 som existerat längre tid än Linux själv i begreppet. Känns lite som att skriva om historien.

Du hittar i princip inget som har med grafik att göra i Linux, större delen av stacken kommer från andra program som råkar gå att köra på Linux, ofta även på andra operativsystem. Exemplet du tar med virtuella skrivbord fanns till X11 redan 1989 och den äldsta implementationen som jag känner till kommer från Xerox 1986.

Dock inte sagt att det inte finns innovation i Linux som Apple säkert tittar på.

  • Oregistrerad
  • 2010-05-25 10:29
Ursprungligen av poseidon84:

Nja, uttryckte mig kanske lite dåligt. Det jag vill få fram är t.ex. Spaces i OS X har funnits till Linux bra länge men aldrig i lika snyggt och enkelt format som i OS X. Så en del funktioner (risken med att säga alla är att någon kommer gräva fram en liten funktion som det inte stämmer på och hävda att argumentationen fallerar då).

Verkar som tråden redan spårat ur. Tycker att du uttrycker dig klumpigt igen ALLA os tar från ALLA ANDRA - så har det alltid varit, så kommer det alltid att vara och ingen kan göra något åt det. Precis som alla biltillverkare snor från alla andra, och självklart andra områden så finns det ingen anledning att datorindustrin ska vara annorlunda. Tänk om Xerox inte hade uppfunnit ett trevligt grafiskt gränssnitt då hade vi varken haft Gnome, OSX, Windows, Amiga, Atari eller något annat grafiskt gränssnitt värt namnet idag...

Ursprungligen av studiox:

Verkar som tråden redan spårat ur. Tycker att du uttrycker dig klumpigt igen ALLA os tar från ALLA ANDRA - så har det alltid varit, så kommer det alltid att vara och ingen kan göra något åt det. Precis som alla biltillverkare snor från alla andra, och självklart andra områden så finns det ingen anledning att datorindustrin ska vara annorlunda. Tänk om Xerox inte hade uppfunnit ett trevligt grafiskt gränssnitt då hade vi varken haft Gnome, OSX, Windows, Amiga, Atari eller något annat grafiskt gränssnitt värt namnet idag...

Ja, alla tar. Skillnaden ligger i hur det IMPLEMENTERAS. Windows tar från OS X och enligt mitt tycke gör det dåligt. OS X tar från någon annan men implementerar det snyggt.

Då folk inte verkade gilla spekulationer så får jag väl dra tillbaka det då, men om det nu är så att Linux tagit det från annat håll så kvarstår huvudargumentet, OS X går ut på att ta BRA funktioner och implementera dom snyggt

Spårar inte tråden ur nu?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-31 09:25
Ursprungligen av draags:

Killen har ju noll koll.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Killen har ju noll koll.

//Rob

Beskriv gärna hur.

Senast redigerat 2010-05-31 12:56
Ursprungligen av draags:

Beskriv gärna hur.

Han har några poänger, men han drar extremt stora växlar på att tillväxttakten i nya program på App Store minskat samtidigt som han själv tar upp antalet program som ett problem. Åtminstone jag ser en logisk koppling däremellan, medan han ser det som att "hela ekosystemet kring App Store börjar gunga". Jag håller med om att App Store behöver bli bättre på att lyfta fram de riktiga kvalitetsprogrammen, men det sistnämnda citatet skriver jag upp på min mentala lista över förutsägelser vi får återkomma till senare.

Sedan har det viktiga för Apple aldrig varit att ha största delen av marknaden, bara den bästa. På Android-sidan har vi en tämligen förutsägbar utveckling med fler billiga mobiler, med låga marginaler, som säljs till folk som inte bryr sig och som knappt ens öppnar webbläsaren, än mindre köper tredjepartsprogram. Jag kan nästan lova att det segmentet kommer att växa sig betydligt större och minska Apples relativa marknadsandel ännu mer, men det är kunder som ingen gör några pengar på och som Apple inte vill ha.

Samtidigt kan det diskuteras vems marknadsandel som äts upp när hela segmentet i sin tur växer så det knakar; i absoluta mått säljs det iPhones som aldrig förr och för Apples del spelar det ingen roll om folk går över från en billig Nokia till en obetydligt mindre billig Samsung. Det handlar inte om hur stor andel av mobilerna med pekskärm som har ett äpple på baksidan, utan om att tjäna pengar och vara den som sätter tonen för resten av marknaden.

Ursprungligen av Samuel K:

Sedan har det viktiga för Apple aldrig varit att ha största delen av marknaden, bara den bästa. På Android-sidan har vi en tämligen förutsägbar utveckling med fler billiga mobiler, med låga marginaler, som säljs till folk som inte bryr sig och som knappt ens öppnar webbläsaren, än mindre köper tredjepartsprogram. Jag kan nästan lova att det segmentet kommer att växa sig betydligt större och minska Apples relativa marknadsandel ännu mer, men det är kunder som ingen gör några pengar på och som Apple inte vill ha.

Kan det helt enkelt bli så att smartphones segmentet kommer att öka och att de enklare mobilerna blir färre. Då kommer självklart Apples % att minska även fast dom säljer bra.

Bevaka tråden