Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktivitetskontroll visar fel mängd RAM

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sala
  • 2010-05-09 20:28

Hur kommer det sig att Aktivitetskontroll visar 3,75 GB minne (under systemminne) och inte 4 GB som visas under "om den här datorn" i apple menyn?

Vilket bör man lita på..? Borde ju vara 4 GB. Möjligt att Aktivitetskontroll räknar bort det som är "wired/resident" eller "inaktivt"? vet inte riktigt vad som menas med respektive och hastig överslagsräkning visar att värdena ändå inte stämmer...

En annan fråga samtidigt, mitt iStat visar runt 3000 pageouts under min senaste session, det mest krävande jag gjort är att ha flyttat stora mängder filer från en extern hdd till en annan (bägge inkopplade i datorn)

pageouts vill man ju inte ha för många av. hur kommer det sig när man ändå har troliga 4 GB ram?

Tack på förhand för kloka svar!

/J

256 MB går till grafikkortet.

3000 pageouts är bara 12 MB så det är ingen fara.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

3000 pageouts är bara 12 MB så det är ingen fara.

Nä, själv har jag 1 miljon med 4 GB. Livet är hårt.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Nä, själv har jag 1 miljon med 4 GB. Livet är hårt.

Du behöver nog lite mer minne.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du behöver nog lite mer minne.

Ursprungligen av Jonait:

Oj jävlar, musik/videoproduktion? gissar jag.

Ja, 8GB och en SSD hade varit fint. Det har länge varit planen, men sen så har jag allt mer börjat tänka att jag skall byta min MBP 2.8 mot en iMac i7 och en iPad.

MBP:n är tyvärr lite för klen i vissa lägen. Det är inte ofta, men jag gillar inte när datorerna kommer i vägen... nångosin...

Kör en blandning av RAW-behandling av 5D mkII, video och Cinema 4D. Nånstans där börjar problemen- trots att jag inte kör programmen simultant.

Sidor ut nu är 1.1 miljoner (4,6 GB data). Inte helt optimalt.....

  • Medlem
  • Sala
  • 2010-05-10 18:08
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Nä, själv har jag 1 miljon med 4 GB. Livet är hårt.

Oj jävlar, musik/videoproduktion? gissar jag.

  • Medlem
  • Sala
  • 2010-05-10 18:10
Ursprungligen av marcushedenstrom:

3000 pageouts är bara 12 MB så det är ingen fara.

Okej, men hur kommer det sig att minnet ändå väljer att utnyttja hårddisken när det fortfarande finns ledigt ram? Om du är så kunnig att du kan svara på det

/J

Jag är inte helt säker. Antingen har minnet vid någon tidpunkt varit slut, eller så har systemet en viss algoritm för att spara vissa grejer till swapfilerna trots att det inte behövs.

Inget bra svar tyvärr.

1
Bevaka tråden