Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga locket utan att MB går i vila?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-08 10:01

Jag är ny i Mac-världen sedan någon månad och är supernöjd med min Mac Book men en sak stör mig.. När jag stänger locket på datorn så går den i viloläge (eller väntläge, vet egentligen skillnaden) och den största nackdelen med detta är att nätverksuppkopplingen bryts. Tyvärr kom jag på detta när jag och en kompis var mitt uppe med att skicka en film via SSH

Går detta att göra något åt? I Vista och Ubuntu (kör båda på andra burkar) kan man ställa in vad som ska hända när man stänger locket på en laptop men jag hittar ingen liknande i Os X.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2010-05-08 12:02

Ja det finns saker man kan fixa det med. Det första man kan göra är att utnyttja Google så kommer du se att denna fråga har behandlats flertalet gånger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-08 12:17
Ursprungligen av Dalle:

Ja det finns saker man kan fixa det med. Det första man kan göra är att utnyttja Google så kommer du se att denna fråga har behandlats flertalet gånger.

Kommer det underlätta hans fråga av att du är otrevlig och spydig? Är inte vitsen med forum att man ska försöka hjälpa varandra, istället för att vara nonchalant och spela allan?

Till frågan, jag har själv aldrig haft behov, men verkar inte finnas något bra och smidigt sätt om du inte har något externt tangentbord:

http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/256755-staeng-macbook-utan-vila.html

Senast redigerat 2010-05-08 12:28

Tycker inte alls Dalle är otrevlig. Bra tips med Google!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-08 12:44

Sök efter insomniax på google så hittar du ett program som löser ditt problem.

Eller klicka här: Download InsomniaX for Mac - Disable sleep mode on an Apple Laptop. MacUpdate Mac Software Downloads

  • Medlem
  • 2010-05-08 14:55
Ursprungligen av ibish:

Kommer det underlätta hans fråga av att du är otrevlig och spydig? Är inte vitsen med forum att man ska försöka hjälpa varandra, istället för att vara nonchalant och spela allan?

Till frågan, jag har själv aldrig haft behov, men verkar inte finnas något bra och smidigt sätt om du inte har något externt tangentbord:

http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/256755-staeng-macbook-utan-vila.html

Vad jag menade var att hade man bara googlat så hade man fått svar på kanske 1 minut. Istället för att vänta 3 timmar. Jag ber hemskt mycket om ursäkt att jag var på språng och inte hann skriva ett utförligt inlägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-08 20:14
Ursprungligen av Dalle:

Jag ber hemskt mycket om ursäkt att jag var på språng och inte hann skriva ett utförligt inlägg.

Nu är det jag som känner mig spydig över min kommentar... sorry

Går det inte att lösa utan att instalera nått program?

Vem vill att datorn ska gå i vila då man stänger locket?

Ursprungligen av Chaosstar:

Vem vill att datorn ska gå i vila då man stänger locket?

Jag.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-05-08 14:34
Ursprungligen av Chaosstar:

Går det inte att lösa utan att instalera nått program?

Vem vill att datorn ska gå i vila då man stänger locket?

Jag med, det är ju grymmt smidigt att bara stänga datorn och lägga ner den i väskan. Inget strul med att vara tvungen att trycka på en massa knappar innan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-08 15:47

Tack för alla svar, jag lyckades hitta Insomnia relativt fort (kom på att jag använder det på iPoden). Nu kommer en till fråga som är lite på samma ämne.

Kan man låsa skärmen så att man måste ha lösenord för att komma in på den igen _men_ fortfarande köra applikationerna på datorn (framför allt inte röra nätverksanslutningen). Detta är då jag kan tänka mig att datorn blir rätt varm om den står på några timmar med locket stängt.

@ Dalle: Jag googlade också men tänkte att ju fler beten man lägger ut desto snabbare får man napp!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-05-08 16:00
Ursprungligen av ecth:

Nu kommer en till fråga som är lite på samma ämne.

Nej den nya frågan är inte alls på samma ämne.

Systeminställningar -> Säkerhet -> Allmänt.
Bocka i Kräv lösenord [direkt] efter viloläge eller skärmsläckare aktiveras.

Sen låser du skärmen med ctrl + shift + Eject eller startar skärmsläckaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-11 21:00
Ursprungligen av Mija:

Nej den nya frågan är inte alls på samma ämne.

Ursäkta.

Jag fortsätter emellertid då frågan åtminstone gavs ett svar. Att man kunde begära lösenord efter skärmsläckare visste jag dock, men det jag söker är en "låsningsfunktion" av skärmen som bara tillämpas genom något särskilt kommando. Alltså inte att jag ska behöva skriva in lösen varje gång datorn går till skärmsläckare utan bara när jag vill.
Sen undrar jag även om datorn går i viloläge (alltså bryter nätverksuppkopplingen) efter att man låst (ctrl + shift + eject) skärmen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-05-11 21:07
Ursprungligen av ecth:

Sen undrar jag även om datorn går i viloläge (alltså bryter nätverksuppkopplingen) efter att man låst (ctrl + shift + eject) skärmen.

Datorn går inte i vila, den knapptryckningen släcker bara skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 22:42

Öppna programmet Nyckelhanterare (i Verktygsprogram). Gå till menyn Nyckelhanterare > Inställningar > Allmänt. Kryssa i "Visa status i menyraden". Nu finns en nyckelringsmeny i menyraden där man bl.a. enkelt kan låsa skärmen när man vill utan att behöva koppla låsningen till den vanliga skärmsläckaren.

På min unibody MBP öppnas ett luftutsläpp nära fläkten på baksidan då laptopen står öppen. Stänger man så kommer troligtvis mindre varmluft ut från burken och fläkten får jobba på högvarv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-12 10:18
Ursprungligen av Mija:

Datorn går inte i vila, den knapptryckningen släcker bara skärmen.

Okej, och den stannar där och går inte i viloläge efter ett tag dåe?

@ Rajje: Tack!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-05-12 10:21
Ursprungligen av ecth:

Okej, och den stannar där och går inte i viloläge efter ett tag dåe?

Det bror på vad du ställt in i Systeminställningar -> Strömsparare.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-06-11 22:31

nu har visserligen tråden bytt lite skepnad, men för att ta gå tillbaka till ursprungsämnet så kör jag med en extern skärm kopplad till min macbook och det enklaste sättet för att kunna köra macen med stängt lock är att ha något i en av usb-portarna. stänga locket, sen dra ut den grej du har kopplat in i usb. då får jag upp bild på stora skärmen/teven. men detta fungerar kanske bara om man kör med extern skärm.

1
Bevaka tråden