Apple och LAN-master kan fara och flyga just nu!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Long story short:

LAN-master "lagar " min MacBook Pro två gånger. Men felet kvarstår, vilket jag påpekar inom garantitiden. Problemet? Sannolikt en trasig inverter i en av mina grafikkretsar, alternativt en trasig bilskärmskablel mellan logikkort och skärm.

Nu när jag vill få datorn reparerad (efter garantin gått ut) så blåvägrar de. Likaså Apple. Även om felet sannolikt var där efter förra servicen så vill de inte erkänna att det kanske varit så att även utbytesdelen var trasig. Eller att det är något annat fel än bara logikkortet. De hänvisar istället till den tre månaders garanti de har på sina reparationer. Och tar inte hänsyn till att jag faktiskt påtalat felet direkt efter reparationen.

Dessutom var datorn sönder på flera sätt än när jag lämnade in den från första början, vilket i min bok är helt oacceptabelt. LAN-master lämnar med andra ord ut datorer till kund utan att testköra dem innan.

Det är sällan jag blir så förbannad som jag är idag.

Nä, goodwill är inte Apples och LAN-masters starka sida.

Senast redigerat 2010-05-09 15:10

Varför gav du dig efter att du fått tillbaka datorn deffekt? Du säger ju själv att du påpkeade felet direkt efter att du fått tillbaka den. I det läget skulle du så klart fortsatt klaga.

Jag skulle anmält detta till Allmänna reklamationsnämnden om jag vore du.

Tvärtemot dig har jag bara haft positiva erfarenheter av LAN-Master.

(Någon måste vara först med att säga det.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-07 13:45

Delade meningar. Jag tycker LAN-master verkligen gör ett toppenjobb! Vissa gånger har man otur, vilket du verkar ha. Tråkigt dock.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-07 14:10

Ja, det har fungerat både bra och dåligt för min del. Dom har väldigt snäva tolkningsmarginaler där dom samtidigt inte i förväg berättar hur dom resonerar. När man väl har missat att kolla upp sina rättigheter är dom snabba att utnyttja detta till sin fördel.

Två saker som man måste ha koll på när man använder LAN-Master för garantireparation:

• Se till att rätt datum för produkten finns registrerat i Apples register. Det är nämligen som så att Apple registrerar köpet för produkten när ÅF köper den och inte när du köper den från ÅF. Du kan alltså ha garanti även fast det inte ser ut så vid första anblicken.

• Även om du felanmäler inom garantitiden så upplyser inte LAN-Master om att det blir problem med Apple om du bokar en tid efter garantitiden gått ut. Detta agerande kan du förvänta dig från LAN-Master även om det är dom själva som föreslår tiden (fullt i deras kalender).

Dom får samtidigt saker lagat även om dom i ett fall lyckas döda min fläkt samtidigt som dom repearerade min bakgrundsbelysning. En till vända kändes lite bökigt helt enkelt. Men annars är väl personal (och hundarna) som vilken datorbutik som helst kan jag tro.

Jösses. helt klart ett fal för ARN. kanske ett mail till sverker..

Som tidigare serviceansvarig i en större elektronikkedja så ser jag bara fel i agerandet mot dig och hur det har behandlats. Har du som konsument påpekat felet inom garantitid så skall garanti-givaren stå för detta.. har du som konsument påpekat inom reklamationstiden .. så måste du som konsument bevisa att felet varit där..

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-05-09 11:28
Ursprungligen av froynlaven:

Jösses. helt klart ett fal för ARN. kanske ett mail till sverker..

Som tidigare serviceansvarig i en större elektronikkedja så ser jag bara fel i agerandet mot dig och hur det har behandlats. Har du som konsument påpekat felet inom garantitid så skall garanti-givaren stå för detta.. har du som konsument påpekat inom reklamationstiden .. så måste du som konsument bevisa att felet varit där..

Tack för stödet. Nu löste det sig ändå till det bättre i slutändan. Men det satt inne lite väl hårt lite väl länge, om man säger...

Det mest tragiska i hela den här historien är att ingen går ur det här gladare. Tvärtom så verkar alla inblandade bara blivit mer och mer irriterade. Den diskussion som förekommit på nätet är bortom allt förnuft. Men det löser sig verkar det som. Jag har blivit erbjuden en kostnadsfri felsökning av Macsupport. Toppen! Och det enda jag velat ända från början.

Är det ett enkelt fel så är det ju bara att laga, är det mer omfattande är det väl bara att slänga datorn, köpa nytt och köpa till Apple Care denna gång. =(

Jag vill också inflika att jag tidigare enbart haft goda erfarenheter av LAN-master. Vilket nog ligger till grund för att jag är lite extra irriterad på dem i just detta ärende.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-09 15:49

Åter igen, i Sverige har man reklamationsrätt. Apple kan inte komma ifrån det. Det viktiga är att man påpekar det och har med sig kvittot. Anledningen att kvittot är viktigt är för att de inte fungerar på samma sätt som med garanti mot Apple. Vid garanti räcker det med serienumret på datorn, men vid reklamation MÅSTE du ha kvitto. Så köpte du den på AppleStore? eller i någon annan butik?

Om du köpt i Butik. Gå dit med kvittot och förklara.. du behöver INTE betala någonting för något.

Om du köpt på AppleStore hänvisar du till reklamationsrätten, de kan ibland spela dumma, men skit i det.. Då får du ett nummer av dem (inte ett servicenummer utan ett annat) som du tar med dig till närmaste "Apple Service Provider". Så fixar dem det.. Detta har du 3 år på dig att göra ifrån inköpsdatumet.

NOTIS! Det gäller att det är ett ursprungsfel, men eftersom du haft problem med din dator med just det serienumret så är det inga som helst problem.

Jag var i ett liknande fall. du finner min tråd här på 99.se. Jag fick en helt ny dator, för saken är den om de lagar den en tredje gång, och det inte hjälper så har du pengarna tillbaka eller en ny.

Så funkar det i Sverige , så hoppas verkligen du inte köpte datorn utomlands!

• Oregistrerad
  • 2010-05-09 19:05

Det vara en hel del saker som är oklart här:

1.) Din dator är nu över 3 år gammal, korrekt?
2.) Du lämnade in din dator precis innan det gått tre år och försökt få den fixat, korrekt?
3.) Du väntade 3 månader efter att du fått den lagad sista gången innan du påpekade att senaste felet inte blev fixat, korrekt?

Utan att känna till detaljerna så tycker jag att inget fel har begåtts, om man väntar 3 månader innan man rapporterar ett fel efter att garantin gått ut så får man skylla sig själv.

Om du däremot har rapporterat felet enligt kostens alla regler så har du rätt att få den senaste misslyckade reparationen årgärdad, det gäller oavsett om din garanti gått ut eller inte. Dessutom har en kund efter "rimtligt" antal försökt till reparation rätt till en likvärdig eller bättre dator (ny eller begagnad) alternativt presentkort eller pengarna tillbaka. Det är Konsumentköplagen som gäller i Sverige oavsett vad Apple säger (Apples egna regler är ju ett skämt och det vore jäkligt kul att stämma dom bara för skojs skull för att visa att amerikanska skitmetoder inte fungerar här)

1. Datorn är 1 år och 6 månader gammal. Första garantireparationen skedde två månader innan garantin gick ut.
2. Jag lämnade in datorn inom garantitiden och påtalade även felet med grafikkortet dagen efter jag fick tillbaks den.
3. Felet påtalades dagen efter första reparationen.

LAN-master gjorde då en undersökning och enligt dem fanns det inget fel på datorn. Jag tog det som att de inte tyckte att det fanns något att åtgärda. Efter detta har jag bara använt den snabbare grafikkretsen, tills för några veckor sedan då jag switchade över till den långsammare för att få längre batteritid vid en presentation.

Det var då jag upptäckte felet igen. Som nu dessutom verkar ha förvärrats.

• Oregistrerad
  • 2010-05-10 23:52

Du har köpt datorn som företagare och har bara 1 års garanti?

Annars gäller det, enligt konsumentköplagen 3 års garanti (Eller sk. reklamationsrätt på fabriksfel) - Det kan du trycka upp i näsan på dom.

• Medlem
  • Lund
  • 2010-05-11 02:33

Var väldigt tydlig i detta! Det finns INTE några treårsgarantier i Sverige, såvida inte näringsidkaren själv utlovar detta. De tre årens reklamationsrätt är INTE en garanti, utan precis vad det heter (Rätt att reklamera, om du kan påvisa ursprungsfel). Det enda näringsidkare är skyldiga att lämna är sex månaders garanti, resten är upp till näringsidkarens goodwill.

Ville bara klargöra detta, då det är mycket stor skillnad på garanti och reklamation, och väldigt få verkar förstå skillnaden.

Garanti: Tillverkare / näringsidkare sitter på bevisbördan.
Reklamation: Konsumenten skall kunna påvisa ursprungsfel.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-13 07:46
Ursprungligen av Korsriddaren:

Det enda näringsidkare är skyldiga att lämna är sex månaders garanti, resten är upp till näringsidkarens goodwill.

Ville bara klargöra detta, då det är mycket stor skillnad på garanti och reklamation, och väldigt få verkar förstå skillnaden.

Garanti: Tillverkare / näringsidkare sitter på bevisbördan.
Reklamation: Konsumenten skall kunna påvisa ursprungsfel.

Om du verkligen vill vara tydlig så är det snarare så här:

1. Det finns *INGEN* lagstiftad garantitid.
2. Du har 3 års reklamationsrätt. De första 6 månaderna så har säljaren bevisbördan för att det INTE är ett ursprungsfel medan efterföljande tid har köparen bevisbördan för att det ÄR ett ursprungsfel.
3. Garanti: Någon form av utfästelse för säljaren/tillverkaren där denne tämligen fritt kan utforma villkoren då garanti inte är lagstiftad.

Jag har också dåliga erfarenheter av LANmaster. Min hårddisk krachade pga strömavbrott. Efter samtal med Apple så skickades till slut datorn till LANmaster för att byta hd. Dom gjorde inget utan 1,5 vecka senare ringde dom och sa att dom hållt på med den och att den verkar funka nu, men dom behöll den en vecka till iaf. När jag fick tillbaka den så strulade den fortfarande. Lämnade in den till annat ställe nu och där håller dom på med den i detta nu. Men verkar som dom iaf kollar vad som är fel.

LAN-master har erbjudit sig att ta en titt på datorn och felsöka den kostnadsfritt. Sen får vi se vad det är för fel och utifrån det får jag väl göra bedömningen om det är värt att laga datorn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 20:58

Jag har bara bra erfarenheter av LAN-Master, lämnar in allt mitt där. Om det ena ger det andra ska jag låtar vara osagt.

1
Bevaka tråden