Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Default-användare för IWP

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en FileMaker-server som publiceras på webben genom Instant Web Publishing (IWP) via en IIS. Nu har jag lagt till Custom Web Publishing (CWP) för att låta ett annat program komma åt data via http. En del strul, men till slut fick jag det att fungera.

Till problemet. Så länge jag bara använde IWP hade jag bara anledning att ha en användare på FM-servern (guest) och när det kom ett anrop till servern så användes den användaren. Ingen inloggning krävdes. Men nu vill jag begränsa åtkomsten för CWP, och har därför skapat en ny användare, cwp_user, och låter cwp_user ha CWP-rättigheter medan guest inte har CWP-rättigheter. Då hamnar FM-servern i bryderi när det kommer ett anrop, eftersom den har två möjliga användare att välja på. Användarna utsätts då för en inloggningsdialog. Mycket olyckligt; de blir väldigt förvirrade av denna dialog.

Fråga: går det inte att ställa in FM-servern, eller den aktuella databasen, att den defaultar till guest-kontot? Och sedan (på ännu ej klarlagt sätt) ange vid CWP-anropet vilken användare man vill köra? Eller är frågan kanske fel ställd? Borde jag ha en helt annan strategi?

FM-servern är Filemaker Server 10.1 på Windows.

MagnusG

P.S. Som jag säkert redan avslöjat är jag inte alls van vid FileMaker.

Det finns en lösning som innebär att du anger en speciell adress.
Vi har skrivit mer om det här:
FileMakerBloggen.se | IWP och inloggning

Ursprungligen av mvrobert:

Det finns en lösning som innebär att du anger en speciell adress.
Vi har skrivit mer om det här:
FileMakerBloggen.se | IWP och inloggning

Det ser ju vettigt ut. Vet du om det sättet att logga in fungerar även för CWP?

MagnusG

Enligt följande princip loggar du in via CWP:

http://username:password@hostname:port

mvrovert, på bloggen skriver ni om att man kan skapa en separat databas "som hämtar information från en annan databas". Hur gör man det? Vad heter den tekniken på FileMaker-språk?

Vänligen,

MagnusG

Ursprungligen av mvrobert:

Det finns en lösning som innebär att du anger en speciell adress.
Vi har skrivit mer om det här:
FileMakerBloggen.se | IWP och inloggning

Nja, tekniken heter inte något speciellt.
Det handlar om att använda en till databasfil som endast används som en front till den andre databasfilen.
Du kan länka in tabeller från andra databasfiler i Arkiv/Hantera/Databas.

1
Bevaka tråden