Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SEB i din iPhone

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

SEB har släppt sin app för iPhone. Med programmet kan du snabbt och smidigt hålla koll på aktier och fonder, kontrollera ditt saldo utan koder, hitta närmsta bankomat, betala e-fakturor, göra överföringar, se kontohistorik och spela upp filmklipp. Det finns även telefonnummer för personlig service, spärra kort, samt teknisk support. Programmet känns riktigt bra och genomtänkt!

Appen finns att ladda ner gratis i App Store:
SEB i App Store

Undrar när SHB ska dra ur tummen...

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2010-05-05 16:15
Ursprungligen av Capeman:

Undrar när SHB ska dra ur tummen...

Ja och Nordea, som är hopplöst sämst vad gäller mobil tillgång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-05 16:10

Kontrollera saldo utan koder? Hurdå, när Appen kräver inloggning med bankdosa?

Ursprungligen av ridax:

Kontrollera saldo utan koder? Hurdå, när Appen kräver inloggning med bankdosa?

Funktionen snabbsaldo kräver ingen dosa, men man måste först aktivera funktionen genom att koppla sitt telefonnummer till sitt konto via internetbanken.

/ CJ, utvecklare av SEB.app

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-05 19:26
Ursprungligen av capojava:

Funktionen snabbsaldo kräver ingen dosa, men man måste först aktivera funktionen genom att koppla sitt telefonnummer till sitt konto via internetbanken.

Njae... alltså lite högre krav än så har man väl ändå på en iPhone-app än att man räknar med en sådan funktion? Inget ont alls sagt om själva iPhone-appen i sig och dess funktionalitet, men jag skulle INTE gå ut och göra reklam för att man kan se saldot utan bankdosa med hjälp av den appen när det enda appen gör är att ringa ett telefonsamtal till min bank så att jag får lyssna på saldot. Då hade jag lika gärna kunnat lägga in SEB i telefonboken för den funktionen.

Vore det inte bättre om ni helt enkelt skickade ett SMS till telefonen med saldot när man trycker på saldo-knappen? Men kanske dyrare för SEB.... nu får ju kunden betala 70 öre eller vad man nu har för startavgift för varje saldo-kontroll...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-05 16:41

Nordea vet inte ens om att man kan logga in på deras bank i Safari i iPhone.

"Idag har inte iPhone xxx som krävs för att kunna använda våra tjänster"

Skicka gärna mail om detta till deras kundtjänst.

capojava > Snyggt jobbat!

Tack. Väldigt mycket work in progress fortfarande. Kom gärna med förslag på förbättringar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-05 19:30
Ursprungligen av capojava:

Tack. Väldigt mycket work in progress fortfarande. Kom gärna med förslag på förbättringar!

Förslag på förbättringar??? Vill du drunkna eller?

Jag vill kunna se mina kapitalförsäkringar och mitt pensionssparande via appen. Jag vill även kunna växla mellan olika juridiska personer med samma inloggning (eller åtminstone kunna nå juridiska personer via appen, vilket inte alls går nu, men jag antar att det är mer en beslutsfråga än en utvecklingsfråga).

Jag vill ha ett absolut säkert läge i appen, där man bara kan se saker och inte ändra något, som bara kräver inloggning utan bankdosa. Ärligt talat... Hur ofta har man bankdosan med sig tillsammans med mobiltelefonen? Inte jag i alla fall.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-05-05 19:34
Ursprungligen av ridax:

Jag vill ha ett absolut säkert läge i appen, där man bara kan se saker och inte ändra något, som bara kräver inloggning utan bankdosa. Ärligt talat... Hur ofta har man bankdosan med sig tillsammans med mobiltelefonen? Inte jag i alla fall.

Hos Swedbank kan du använda telefonen som bankdosa/bank-id, riktigt smidigt. Fick aktivera på hemsidan och sedan fick jag ett nytt simkort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-05 19:38
Ursprungligen av Robban B:

Hos Swedbank kan du använda telefonen som bankdosa/bank-id, riktigt smidigt. Fick aktivera på hemsidan och sedan fick jag ett nytt simkort.

Smidigt.... Vill ha... Men vill inte ha Swedbank...

Nytt SIM-kort, hur funkar det? Kan banken ge ut SIM-kort för olika operatörer???

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-05-05 21:27
Ursprungligen av ridax:

Smidigt.... Vill ha... Men vill inte ha Swedbank...

Nytt SIM-kort, hur funkar det? Kan banken ge ut SIM-kort för olika operatörer???

Nej det var kopplat till Telia, så först fick jag anmäla och sedan skriva in numret och då beställdes ett nytt simkort från Telia. Jag gick från SEB till Swedbank

Ursprungligen av capojava:

Kom gärna med förslag på förbättringar!

Efter många års sporadiskt läsande i detta forum är det den här tråden som leder till min första post

Först och främst vill jag börja med att berömma för en mycket bra app!

Jag fick dock upp hoppet lite för mycket när jag läste att appen kunde användas utan koder. Det visade sig ju snabbt att så inte var fallet. Appen är ett stort steg på vägen, men jag upplever tyvärr SEB som lite stela när det gäller säkerheten. En förenklad inloggning bör vara godtagbar då flera andra banker använder detta. Att använda dosan kvalificerar sig tyvärr inte som "förenklad". En stor del av användarvänligheten med bank i mobilen försvinner när man behöver släpa med sig en extra pryl. Det inbjuder inte heller till att snabbt gå in och kontrollera saldo.

Min framtidsvision är att bankerna öppnar upp sina system för tredjepartsutvecklare. Det är till viss del möjligt att integrera redan idag, men det är krångligt. Jag har själv utvecklat ett eget API mot just SEB internetbank för att kontrollera saldo, lista kontohändelser och få notifiering direkt efter köp. Med ett budgetprogram i telefonen (Android i mitt fall) har man superkoll!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-05 17:00

Nordea Norge har vartfall egen iPhone klient, hur den fungerar vet jag dock inte. Nordeas internetbank suger så hårt, seg och så otroligt ful att man tror man är tillbaka i tidigt 90tal när man ska in där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-05 17:51
Ursprungligen av Lm:

Nordea Norge har vartfall egen iPhone klient, hur den fungerar vet jag dock inte. Nordeas internetbank suger så hårt, seg och så otroligt ful att man tror man är tillbaka i tidigt 90tal när man ska in där.

Skulle gärna ta lite mer av den här varan. Och en iPhone app förstås. Doberman designar internetbank » Webbutveckling | ptz0n.se

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2010-05-05 17:49

Snälla, snälla capojava.. Erbjud dina tjänster till Nordea...

Trodde man fick upp snabbsaldo på skärmen, men så är det bara en vanlig "call-to"-länk. Då går det ju fortare att gå via telefonboken

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-05 18:43

Jag sitter också och hoppas på att Nordea lanserar en iPhonetjänst men det lär väl dröja säkert.
Kul för er som har SEB iaf.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-05-05 21:51

Klockrent!!!!
När kommer iPad Appen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-06 00:18
Ursprungligen av Arvid:

Klockrent!!!!
När kommer iPad Appen?

För de STORA bankaffärerna???

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-06 11:43

Jag vill ha en app där jag kan se saldo och göra transaktioner direkt i mobilen utan att behöva ha kvar min australiensiska bank. Jag utgår iskallt ifrån att det inte funkar i Sverige men snart är det väl ändå dags för världens mest högteknologiska land att hamna där?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-06 16:53

Där blev man glad i onödan. Tyvärr helt värdelöst så länge den kräver inloggning med bankdosa. Jag vet inte hur det är för er andra, men jag springer iaf inte omkring med bankdosan i fickan...

Ge mig en app där jag kan se mitt eget saldo samt överföra mellan egna konton (samt evt mottagare i min mottagarlista) utan bankdosa. Inloggning med lösenord borde väl duga i dessa situationer. Det torde väl medför en viss säkerhetsrisk att springa runt med iphone och dosa i fickan då det enda som står mellan tjuven och mitt bankkonto då är min personliga kod där 75% av befolkningen har sina 4 sista siffror eller 2412 som kod

Ni som vill ha "banken i mobilen", hur tänker ni rent säkerhetsmässigt?

Allt det gnäll som man hör bör riktas till bankerna istället, tro inte att dom sitter här och läser iaf..

Jag tycker bara att varför släppa en app bara för att visa att man är först när det missnöjet ändå blir så stort? Låt banken lägga pengar på annat istället för teknik som bara sågas.. Som Nordea eller SHB..

Ursprungligen av SethCohen:

Ni som vill ha "banken i mobilen", hur tänker ni rent säkerhetsmässigt?

Bankfunktionerna (se konton, föra över pengar mellan dem etc) blir riktigt användbart först när det är enkelt. Därför måste säkerhetsnivån anpassas därefter. Att flera banker idag har webbsidor med förenklad inloggning tyder på att det utifrån bankens synvinkel är en acceptabel nivå. Om man sedan känner sig bekväm med detta eller väljer att inte använda det i mobilen alls är en annan sak

Ursprungligen av SethCohen:

Allt det gnäll som man hör bör riktas till bankerna istället, tro inte att dom sitter här och läser iaf..

Vad gäller SEB tror jag absolut att de håller koll på vad som skrivs om deras app. Om jag har fel så finns åtminstone utvecklaren själv här. Men man bör kanske kontakta sin bank på något mer officiellt sätt också ja.

Ursprungligen av capojava:

Men inloggning utan Digipass är på väg, det kommer i höst!

Härligt, det låter väldigt lovande!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-07 01:34
Ursprungligen av SethCohen:

Ni som vill ha "banken i mobilen", hur tänker ni rent säkerhetsmässigt?

Det är onekligen fullt tillräckligt i Australien, som sagt. Jag har lösenord som jag loggar in med. Loggar jag in från okänd IP-adress får jag en av fyra slumpmässiga säkerhetsfrågor. I mobilen kan jag se mitt saldo och överföra pengar till min mottagarlista.

I Sverige blir allt istället svårare. Jag har t.ex. gått från att logga in på min bank en gång om dagen (SHB) till en gång i månaden sen jag var tvungen att börja använda säkerhetsdosan. Nu har jag också fått reda på att jag måste använda dosan för att handla med mina Visa-kort vilket troligen, för mig, innebär att jag kommer sluta handla småsaker på nätet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-07 17:00
Ursprungligen av imaster:

Det är onekligen fullt tillräckligt i Australien, som sagt. Jag har lösenord som jag loggar in med. Loggar jag in från okänd IP-adress får jag en av fyra slumpmässiga säkerhetsfrågor. I mobilen kan jag se mitt saldo och överföra pengar till min mottagarlista.

I Sverige blir allt istället svårare. Jag har t.ex. gått från att logga in på min bank en gång om dagen (SHB) till en gång i månaden sen jag var tvungen att börja använda säkerhetsdosan. Nu har jag också fått reda på att jag måste använda dosan för att handla med mina Visa-kort vilket troligen, för mig, innebär att jag kommer sluta handla småsaker på nätet.

Utan dosa, eller annan två/trevägs autentsiering skulle det inte gå att använda en internet bank. Det blir helt enkelt för enkelt att för någon att olovligen få kontroll över din bankinloggning.

Gillar Nordea Mockupen som är länkade i tråden. Så vill jag att en internetbank ska se ut och fungera. NORDEA --- FIXA!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-09 04:07
Ursprungligen av Lm:

Utan dosa, eller annan två/trevägs autentsiering skulle det inte gå att använda en internet bank. Det blir helt enkelt för enkelt att för någon att olovligen få kontroll över din bankinloggning.

Det går alldeles utmärkt faktiskt, och skönt är det också att kunna göra sina bankärenden nere på bankens datorer utan att släpa på nån dosa; eller i mobilen när man inte har tid att leta upp en dator. Säga vad man vill men det funkar här.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-09 12:08
Ursprungligen av imaster:

Det går alldeles utmärkt faktiskt, och skönt är det också att kunna göra sina bankärenden nere på bankens datorer utan att släpa på nån dosa; eller i mobilen när man inte har tid att leta upp en dator. Säga vad man vill men det funkar här.

Exakt. Swedbank har den möjligheten här i Sverige, åtkomst till ett begränsat antal funktioner via login / lösenord. När jag bodde i Dublin hade jag konto i Ulster Bank (RBS) och där kom man åt de flesta funktioner via en 6-siffrig pin. Endast aktiehandel samt att lägga till privata mottagare krävde dosa.

Förstår att det är många som tycker att det är frustrerande att behöva använda Digipass för att logga in i mobila banken. Det är dock många delar av app:en som funkar utan någon inloggning, som t.ex. Snabbsaldo, kurslistan och kartan med bankomater.

Men inloggning utan Digipass är på väg, det kommer i höst! Se här: Kampanj: Succé för SEB:s iPhone-applikation | SEB | Kampanj | Aftonbladet

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-05-06 23:55
Ursprungligen av capojava:

Förstår att det är många som tycker att det är frustrerande att behöva använda Digipass för att logga in i mobila banken. Det är dock många delar av app:en som funkar utan någon inloggning, som t.ex. Snabbsaldo, kurslistan och kartan med bankomater.

Säkert inte ditt bord, men det är lite synd att det bara går att registrera mobilnummer till sitt konto hos SEB. Jag har en mobiltelefon kopplad till en företagsväxel med ett 010-nummer, så jag kan inte ansluta den och därmed inte använda snabbsaldo.

Bevaka tråden