Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filmer på väg till svenska iTunes Store?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I slutet av april meddelade Apple att filmer från dom ledande filmbolagen 20th Century Fox, Metro-Goldwyn-Mayer Studios Inc. (MGM), Paramount Pictures, Sony Pictures Home Entertainment, Universal Studios, The Walt Disney Company & Warner Bros samt europeiska bolagen E1 Entertainment, Lionsgate UK & Optimum Releasing, nu finns tillgängliga i franska och irländska iTunes Store.

I dagens läge går det köpa och hyra video i USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Storbritannien, Tyskland, Frankrike & Irland.

En lansering i Sverige kanske inte är långt borta?

Ursprungligen av johannes.roth:

En lansering i Sverige kanske inte är långt borta?

Hoppet är det sista som dör.

Ursprungligen av pepparkaka:

Hoppet är det sista som dör.

Haha sannerligen. Hur länge har vi väntat nu? Här är en tråd som egentligen redan handlar om samma sak:

http://www.99.se/apple-tv/261143-rykte-hyrfilm-naermar-sig.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-08 21:59

Nära nu…?

Sajten www.ipodnn.com rapporterar idag att hyrfilm via iTunes Store tycks vara på väg till Schweiz, Italien och Spanien.

Står Sverige näst på tur månne…!?

Suktar,

- Torkel

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-11-09 18:15

Skulle inte tro det. De svenska filmbolagen vill inte tjäna pengar på Apples sätt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-11-09 20:05

Det utgås alltid från att de svenska filmbolagen bestämmer allt i dessa diskussioner, men gör dom inte det i Schweiz, Italien, Spanien osv också? Det skulle ju kunna vara så att ovan nämnda filmbolag sluter ett avtal om ett speciellt land med apple och att distributörerna i det landet sedan bara har att rätta sig efter detta om de är intresserade av att ta in filmerna.

Jag kan inget om den här branschen men att Sverige skulle bli det enda landet som aldrig får hyrfilm via -tv på grund av våra distributörer låter lite konstigt (det kan ibland låta så i det här diskussionerna).

  • Oregistrerad
  • 2010-11-09 20:36

En del europeiska länder har komplicerade ägarstrukturer när det gäller filmproduktion och komplexa filmavtal - ofta med stora staliga ägaranspråk (och att dela med staters kulturavdelningars byråkrati är ingen tebjudning). Sverige är ett sådant land. Apple betar säkert av dessa länder - land för land. Att pyttelandet Sverige kommer långt ner på listan är ju inget nytt för oss som levt många år. Det är som det alltid varit. Att pyttelandet Schweiz hann före måste bero på att dom lyckades få ihop det juridiska snabbare där - och att delar av deras filmindustri är kopplad till Frankrike och Tyskland (språkliga, historiska och lingvistiska orsaker). Hyrfilm kommer också hit till gamla svedala, men som ett av de sista länderna i världen skulle jag tro. Inget nytt under solen m.a.o.

  • Medlem
  • 2010-11-09 20:53

Nu förtiden går det ju utmärkt att hyra film rätt in i xboxen. Om Microsoft kan kränga film, varför skulle det vara svårare för Apple?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-09 20:58
Ursprungligen av Spata:

Nu förtiden går det ju utmärkt att hyra film rätt in i xboxen. Om Microsoft kan kränga film, varför skulle det vara svårare för Apple?

För att de inte lyckats köpa en licens antagligen. Rättighetsträsket är mer eller mindre ogenomträngligt, och ingen tycks vilja göra nått åt saken, eller ens erkänna att världen inte längre ser ut som på 1980-talet. Det är så mycket enklare att skrika om piratkopiering istället.

Ursprungligen av h_e:

För att de inte lyckats köpa en licens antagligen. Rättighetsträsket är mer eller mindre ogenomträngligt, och ingen tycks vilja göra nått åt saken, eller ens erkänna att världen inte längre ser ut som på 1980-talet. Det är så mycket enklare att skrika om piratkopiering istället.

...och det som fascinerar mig mest är att filmbolagen på detta sätt snarast säkerställer att det enklaste sättet att få tag på filmer via nätet fortsätter att vara just via piratkopiering.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-11-11 13:24
Ursprungligen av Spata:

Nu förtiden går det ju utmärkt att hyra film rätt in i xboxen. Om Microsoft kan kränga film, varför skulle det vara svårare för Apple?

För att de är rädda att ge upp kontroll till Apple, eftersom de blivit så dominanta inom musikförsäljning. Microsoft har misslyckats kapitalt med sina försök, så de känns "säkra" att jobba ihop med.Film/TV-bolagen vill äga distributionsledet - trots att deras kompetens ligger inom att frakta plastbitar på lastbilar - inte att distribuera media via användarvänliga kanaler via internet.

På detta sätt håller de på att ta död på sig själva, men i sina dödsryckningar försöker de skylla på piratkopiering. Folk tankar ner filmer eftersom det inte finns tillräckligt med bra tjänster (som t.ex. iTunes + AppleTV & liknande) för att på ett enkelt, smidigt och prisvärt sätt kunna betala för det vill se. Men detta fattar inte idioterna som bestämmer inom film/TV-industrin.

Jag tror det kommer krävas ett rejält generationsskifte innan det börjar hända något på den här fronten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-11 14:22
Ursprungligen av akesson:

Folk tankar ner filmer eftersom det inte finns tillräckligt med bra tjänster (som t.ex. iTunes + AppleTV & liknande) för att på ett enkelt, smidigt och prisvärt sätt kunna betala för det vill se.

För en del personer visst. Men de flesta gör det för att gratis är gott. Men det är klart, låter ju bra. Om det bara fanns ett lagligt sätt skulle jag.... Om en film bara kostade 7 kr att hyra skulle jag...

Missförstå mig inte nu. Jag tycker filmbolagen är tröga och är irriterad över att iTunes inte finns i Sverige och allt det där. Men jag är övertygad om att fick folk välja, gratis eller betalt så skulle folk gärna strunta i att betala. Hur smidigt än lösningen är.

Hur som helst, jag hoppas verkligen att de skärper sig och fixar detta. hur svårt kan det vara att beta av alla avtal, licenser osv för hela världen på en gång. Stenålder som vi har det nu. Om det nu är det som är problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-11 14:31
Ursprungligen av acke:

För en del personer visst. Men de flesta gör det för att gratis är gott. Men det är klart, låter ju bra. Om det bara fanns ett lagligt sätt skulle jag.... Om en film bara kostade 7 kr att hyra skulle jag...

Missförstå mig inte nu. Jag tycker filmbolagen är tröga och är irriterad över att iTunes inte finns i Sverige och allt det där. Men jag är övertygad om att fick folk välja, gratis eller betalt så skulle folk gärna strunta i att betala. Hur smidigt än lösningen är.

Hur som helst, jag hoppas verkligen att de skärper sig och fixar detta. hur svårt kan det vara att beta av alla avtal, licenser osv för hela världen på en gång. Stenålder som vi har det nu. Om det nu är det som är problemet.

Visst är det så, att gratis är gott osv.
Men detta är en sits som filmbranschen har satt sig i själv genom att försöka hindra alternativen via nätet och därmed göra presumtiva kunder bekväma med att ladda ned via otillåtna ställen istället. Det mönstret är så invant att det inte känns svårare än att hyra/köpa via deras egna tjänster.

Hade de varit något år tidigare och faktiskt satsat på nätuthyrning/köp när det fortfarande var krångligt så hade det varit en helt annan sits.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-16 21:11
Ursprungligen av Trineo:

Hade de varit något år tidigare och faktiskt satsat på nätuthyrning/köp när det fortfarande var krångligt så hade det varit en helt annan sits.

Lite bättre absolut men när vi passerade en viss gräns är det omöjligt och backa. Tror tex inte att Napster och gratis-är-gott-tänket skulle dött om filmbolagen direkt kommit ut med sin film på nätet. Något som för övrigt tar ett tag och fixa.

Ursprungligen av Samuel K:

Jag håller inte riktigt med. Bara man gör själva köp-/hyrprocessen så enkel som möjligt och till en kostnad som inte upplevs som hög, kommer det att lyckas.

Det handlar inte om att folk i grunden är särskilt tjuvaktiga. Folk köper massor av musik på iTunes Store, lägger in iPhone-program som besatta (och betalar utan att blinka), trots att det i båda fallen finns gratisalternativ i form av piratkopiering. Skillnaden är att de lagliga sätten är så enkla att en pärlhöna förstår sig på dem och har prisnivåer som upplevs tillräckligt låga, medan de olagliga alternativen är något krångligare. Inte jättekrångliga, men tillräckligt för att styra om de flesta användarna. Just därför har jag väldigt svårt att se varför det skulle vara så omöjligt att uppnå samma sak med filmer och TV-program.

Jag håller inte med dig, nästan för första gången tror jag.
Jag hävdar fortfarande att det finns en stor mängd personer som kommer piratkopiera vad som än händer. Då pratar jag inte bara om virrpannor som fått för sig att det är en mänsklig rättighet att ha allt gratis utan massor med unga människor och tyvärr även äldre. Det för in mig på nästa sak och det är att du tror att bara det är tillräckligt enkelt så slutar en del folk kopiera.
Jag känner massor med folk som inte vet vad som är på och av på en dator i stort sätt som ändå sitter och laddar ned och betar av tv-serier och bloggar om det helt utan att ens tänka på det. Det är för att de inte vill betala en krona för sin underhållning utan lägger hellre pengarna på dyra luncher på små caféer i Stockholm.

Även om iTMS säljer mycket musik så är det ju bara en liten del emot vad som dagligen piratkopieras. Tycker det är beklagligt när "tjuvar" ska få sätta priset. En sak och rösta med fötterna och då inte nyttja det som finns i protest mot priset. En helt annan när protesterar genom att ladda ned utan att betala. Det blir ett rätt vattnigt resonemang.

Ursprungligen av acke:

För en del personer visst. Men de flesta gör det för att gratis är gott. Men det är klart, låter ju bra. Om det bara fanns ett lagligt sätt skulle jag.... Om en film bara kostade 7 kr att hyra skulle jag...

Jag håller inte riktigt med. Bara man gör själva köp-/hyrprocessen så enkel som möjligt och till en kostnad som inte upplevs som hög, kommer det att lyckas.

Det handlar inte om att folk i grunden är särskilt tjuvaktiga. Folk köper massor av musik på iTunes Store, lägger in iPhone-program som besatta (och betalar utan att blinka), trots att det i båda fallen finns gratisalternativ i form av piratkopiering. Skillnaden är att de lagliga sätten är så enkla att en pärlhöna förstår sig på dem och har prisnivåer som upplevs tillräckligt låga, medan de olagliga alternativen är något krångligare. Inte jättekrångliga, men tillräckligt för att styra om de flesta användarna. Just därför har jag väldigt svårt att se varför det skulle vara så omöjligt att uppnå samma sak med filmer och TV-program.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-11 16:49
Ursprungligen av Samuel K:

Jag håller inte riktigt med. Bara man gör själva köp-/hyrprocessen så enkel som möjligt och till en kostnad som inte upplevs som hög, kommer det att lyckas.

Det handlar inte om att folk i grunden är särskilt tjuvaktiga. Folk köper massor av musik på iTunes Store, lägger in iPhone-program som besatta (och betalar utan att blinka), trots att det i båda fallen finns gratisalternativ i form av piratkopiering. Skillnaden är att de lagliga sätten är så enkla att en pärlhöna förstår sig på dem och har prisnivåer som upplevs tillräckligt låga, medan de olagliga alternativen är något krångligare. Inte jättekrångliga, men tillräckligt för att styra om de flesta användarna. Just därför har jag väldigt svårt att se varför det skulle vara så omöjligt att uppnå samma sak med filmer och TV-program.

Här är jag helt enig. Om jag ska se till mig själv köper jag nu massor av spel och program i AppStore, även sådana spel och program som jag kanske inte måste ha utan mest för att prova något nytt. Det har jag aldrig gjort tidigare. När det gäller spel till ex PS3, är jag mycket mer försiktigt och funderar och analyserar en hel del innan jag väljer att köpa. Samma med spel och program till Mac. Därför tror jag att MacAppStore kommer att fungera bra, och att filmer och TV-serier skulle funka utmärkt.

Är det någon som vet hur film- och tv-serieförsäljningen ser ut i USA. Är det succé eller fiasko?

Ursprungligen av -David-:

Är det någon som vet hur film- och tv-serieförsäljningen ser ut i USA. Är det succé eller fiasko?

Någonstans mitt emellan. Problemet där är snarare att få folk att betala pengar för en AppleTV eller liknande när de får "gratis" set top-box med kabelabonnemanget. Tror däremot att de som väl har en ATV är hyfsat flitiga kunder, och Netflix går ju våldsamt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-11 12:34

…och nu även i Japan:

- Torkel

Apple TV går inte längre att köpa på Apple Store i Norden, det kunde man göra när jag kollade för några dagar sedan.

Kanske ytterliggare ett tecken? Jag hoppas verkligen att man kan börja hyra och köpa filmer snart.

Välkommen till Apple Store - Apple Store (Sverige)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-11 13:53
Ursprungligen av Patrik D:

Apple TV går inte längre att köpa på Apple Store i Norden, det kunde man göra när jag kollade för några dagar sedan.

Kanske ytterliggare ett tecken?

Välkommen till Apple Store - Apple Store (Sverige)

Eller så har Apple helt slutat tillverka den... kan ju vara så enkelt.

Ren spekulation, men det skulle kanske kunna vara så att andra aktörer (Microsoft) gjort eftergifter (på pris och andra villkor) som Apple inte varit beredda att göra.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-11 14:37

Musikindustrin har fått ta mycket skit genom åren, men filmindustrin är sju resor värre. De agerar helt bortom sunt förnuft, och som om internet inte existerade. Rättigheter kopplade till geografiska områden (typ Universal Sverige) är ju HELT överspelat. När det halvår gått som det tar för en svensk region 2 DVD-release att släppas, har ju en svensktextad piratkopia redan skvalpat runt som torrents i fem månader och 30 dagar. Vi som VILL göra rätt för oss och betala, KAN inte det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-11 14:54

Jag har inget till övers för piratkopierare men filmbolagen agerar ju på ett sådant sätt att man borde börja fildela i ren protest. Jag tycker paradexemplet är den där filmen om att "downloading is stealing" som man måste titta igenom på köpta DVD:er innan man kan se själva filmen. Det helt vansinniga är ju att de enda som behöver titta på den filmen är just de som köpt DVD:n. Har man tankat filmen slipper man.

För att återgå till ämnet är det interessant att svenska åldersgränser dök upp under Parent Control i och med iTunes 10. De fanns inte där tidigare.

/Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-11 14:59
Ursprungligen av planB:

Musikindustrin har fått ta mycket skit genom åren, men filmindustrin är sju resor värre. De agerar helt bortom sunt förnuft, och som om internet inte existerade. Rättigheter kopplade till geografiska områden (typ Universal Sverige) är ju HELT överspelat. När det halvår gått som det tar för en svensk region 2 DVD-release att släppas, har ju en svensktextad piratkopia redan skvalpat runt som torrents i fem månader och 30 dagar. Vi som VILL göra rätt för oss och betala, KAN inte det.

Just det med att vilja betala men inte ha möjlighet kan jag verkligen relatera till.
Sedan jag gick över till iTunes och iPhone så har jag köpt bra mycket mer musik än jag gjorde de 5år innan detta... men fortfarande finns det album som inte finns i iTunes och då laddar jag ned de utan att tveka.

Skulle gärna se samma möjlighet vad gäller film.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-11 17:09

Fanns det barnfilmer att köpa i mpeg4/H264 så skulle för min del inte Torrent existera mera.

Vad intressant att 9to5mac skriver att hyrfilmer troligen kommer till stora delar av Europa inom kort, kanske tillochmed imorgon

Samma procedur inträffade i Italien innan nya Apple TV kom.

New Apple TV launch imminent in Taiwan, Denmark, Sweden, Finland, Norway, Portugal, Belgium, and Netherlands | 9 to 5 Mac New Apple TV launch imminent in Taiwan, Denmark, Sweden, Finland, Norway, Portugal, Belgium, and Netherlands | Apple Intelligenc

Om det är sant så blir det en filmhelg.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-11 23:41

Det beror lite hur tjänsterna kommer se ut men jag kommer nog fortsätta köpa DVD'er, trots mecket med att rippa och koda om till mp4/h.264.

Säg att det är en TV-serie jag gillar. Jag köper säsongerna för kanske 200-280 spänn. När jag sett dem kan jag sälja dem för halva eller 3/4 av inköpspriset. Totalt en förlust på kanske 50-100 kr per säsong. Kostnad per avsnitt max 5 kr. Skulle jag prenumerera på en säsong via iTunes skulle det bli helt andra priser.

Det vore lite märkligt om de började sälja den nya här utan att man skulle kunna hyra filmer, tycker jag. Nåja, vi får väl se de närmaste dagarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 09:35

Nu finns den gamla på sidan igen med pris och allt... dock med levstatus "inte tillgänglig".

Bevaka tråden