Byta HP mot MBP 13"?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är sugen på att testa den nya 13 tums MacBook Pro och en gång för alla överge Windows och de ”vanliga” PC:na som jag tycker alltid trasslar på något sätt. Vill gärna ha en som är mer bärbar. Idag har jag en laptop som väl inte är alltför ålderstigen (se nedan) men den ger mig gråa hår i alla fall. Jag, som alls inte är någon expert på detta, funderar över om jag får bättre prestanda med den nya MacBooken än vad jag redan har ? När jag läser specen är jag inte alls säker på det och hoppas att någon här kan vägleda mig. Vill ju inte byta ned mig prestandamässigt.

Jag tror att processorn är viktig för mig – vill att saker skall gå fort och gärna göra trettielva saker samtidigt. Det mest krävande jag kör är onlinespel med mycket Flash (som jag har haft väldeliga problem med, kanske kvarstår dessa problem på en Mac? Övrig användning är fotoredigering, filmtittning, surfning, musiklagring.
Tacksam för kommentarer !

HP Pavilion dv7-1095eo :
Processor: Intel Core 2 Duo- T9400, 2,53 GHz, Nivå-2-cache 6 MB
Minne: 4096 (2x2048 MB)
Lagring: 500 GB (2x250GB) SATA-hårddisk 5400 rpm
Grafik: NVIDIA GeForce 9600M GT

Vilket Windows har du på din HP?

Det gäller visst att bevaka sina utkastade frågor också, trodde jag ställt in att det skulle komma meddelande när någon brydde sig om att svara!

Det är Windows Vista jag har.

• Skribent
  • Sollentuna
  • 2011-03-01 15:01

Macbook Pro uppdaterades med nya processorer så sent som förra veckan, så nu är det köpläge!

Jamen visst, de nya processorerna lär ju slå min gamla HP eller hur!

• Medlem
  • International user
  • 2011-03-02 12:56
Ursprungligen av NettySpetty:

Jamen visst, de nya processorerna lär ju slå min gamla HP eller hur!

Visst är det så. Det sitter Core i5/i7 i MBP numera och de tillhör en nyare generation är din core2duo.

Jag skulle satsa på 8GB internminne om du vill "släppa din processor fri" och SSD hårddisk för att få lite fart.

• Medlem
  • Värnamo
  • 2011-03-02 15:03

Av dina tänkta användningsområden så bör det sägas att Flash är riktigt dåligt under Mac OS. Räkna med att många av spelen som du kör kommer att krascha, inte fungera alls eller bli sega som attan efter ett tag. För övrig verksamhet så är det mer en fråga om att hitta nya program att arbeta med.

En annan sak att beakta är skärmen. Mac-panelerna är vanligen av högre kvalitet än de som sitter budget-PC, men du går från en 17-tums 1440x900 till en 13-tums 1280x800. Mac OS X är mer ekonomiskt med skärmytan än Windows och har (i mitt tycke) bättre fönsterhanteringsmöjligheter, men du kommer nog att uppleva skärmen som trängre. Testa först i butik! Annars så får du ta steget upp till 15-tummaren.

Tack för svaren! Jag misstänkte att Flash är dåligt med Mac OS - jag får helt enkelt lägga lite mindre tid på Farmville Finns det generellt sett något man kan göra när spel blir sega efter ett tag som kjnoren påpekat kan hända?

Måste bara påpeka att min nuvarande HP nog inte kvalificeras som en budget-PC Men, men, jag inser att skärmen kanske kommer att bli trängre, fast det kan det vara värt för jag lockas av enkelheten - lite mer bärbarhet, snabbare uppstarter osv - att man på något sätt kan dra omkring med sin dator lite mer i huset om ni fattar, kompisen som följer med och visar något på "play" medan jag hänger tvätten osv - lite knasigt kanske men ni förstår nog

Jag tycker Flash fungerar hyfsat i och med 10.2. Fläktarna drar inte igång lika lätt.

1
Bevaka tråden