Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallation av Adobe CS

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-05-03 16:23

Jag fick i uppdrag av en reklambyrå att installera Adobe Illustrator CS på en av deras äldre maskiner. Datorn ska användas till att öppna och redigera EPS-filer som senare läggs över på en PC och plottas ut på en skärmaskin. Därmed har man inga stora grav och man tycker Illustrator CS duger.

MEN...

Nu har man inte haft någon vidare koll på sina licenser och folk har slutat och datorer har ersatts och så vidare. Nu hittade vi ett Adobe CS-paket med licens och allt längst in i ett skåp.

Hur fungerar det om detta paket har installerats och aktiverats på en maskin som i dagsläget inte finns längre? Kan man aktivera det igen fast på denna maskinen? Eftersom detta är en uppgradering från tidigare Adobe-paket måste man även leta fram original-licensen som man uppgraderade ifrån en gång i tiden?

Förmodligen alldeles utmärkt, eftersom produkten kan aktiveras åtminstone två gånger, helt i enlighet med licensvillkoren. Skulle den redan vara aktiverad fler gånger än så kan man ringa till Adobe och förklara läget. Det brukar alltid ordna sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-04 09:30

OM det är bara CS så fanns väl inte heller onlinekollen på om det var aktiverat eller inte, det kom väl med CS2 eller CS3?

Men som RR skriver så är det enkelt att ringa Adobe, det tar några minuter så har dom avaktiverat den gamla burken, har råkat ut för samma sak när man har haft kraschade diskar.

Det kan nog stämma. I CS2 finns det aktivering, men minnet sviker mig när det gäller CS1.

Ingen aktivering i CS1. Men, om vi säger såhär. Hoppas att det finns köpbevis och kanske till och med att produkterna är registrerade hos Adobe. I och med att det är CS1 och vi nu är på CS5 så är det inte säkert att supporten hjälper till rakt av då Adobe supportar 3 versioner bakåt (CS5 + CS4, CS3, CS2) om jag inte har fel för mig. Det betyder inte att dom inte kommer hjälpa, men var beredd på lite mer motstånd än vanligt om det är så att kunden inte reggat programmen.

1
Bevaka tråden