Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på scanner för 1000 kr?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag behöver köpa en enkel skanner för att skanna lite
skrivdokument då och då. (Skattepapper, kvitton etc)
Foto skanning är inte prio.

Någon som har erfarenhet på bra model (1 - 2000 kr typ) som "bara funkar"?

Tack Lennart

Brother DCP-350 eller dess efterföljare.

Scannar, skriver (bläckstråleskrivare), kopiator (för ett och annat papper, kvitto etc)

Scannar till "Bildinsamling" om man vill (enkelt, snabbt, bra)
Scannar till PDF/JPG/TIFF etc även till fil (stoppa i en minnepinne/minneskort och scanningen hamnar här på - genialiskt).
Skriver ut direkt från ett minneskort.

Klarar små fotopapper på 10x15 med (halvbra tycker jag)

Kopplas in med USB, tror det finns "storebrother-modeller" (fniss) som klarar Nätverk etc...

skitnöjd med skrivare/Scannern

kostade mig 750:-, ny på MacForum.

Ursprungligen av Goflorp:

Brother DCP-350 eller dess efterföljare.

Scannar, skriver (bläckstråleskrivare), kopiator (för ett och annat papper, kvitto etc)

Scannar till "Bildinsamling" om man vill (enkelt, snabbt, bra)
Scannar till PDF/JPG/TIFF etc även till fil (stoppa i en minnepinne/minneskort och scanningen hamnar här på - genialiskt).
Skriver ut direkt från ett minneskort.

Klarar små fotopapper på 10x15 med (halvbra tycker jag)

Kopplas in med USB, tror det finns "storebrother-modeller" (fniss) som klarar Nätverk etc...

skitnöjd med skrivare/Scannern

kostade mig 750:-, ny på MacForum.

+1 Vill man ha en prisvärd scanner för just kopiering/scanning av kvitton är Brothers multi-maskiner ett klockrent alternativ.
Kan tilläggas att om du låter skrivaren vara igång i energisparläge så kommer skrivaren underhålla sig och se till att patronerna inte torkar.
Kan tilläggas att ofta är patronerna i billiga laserskrivare framförallt inte helt fulla. Köper man en ny toner/bläckpatron till sin skrivare brukar man i regel få dubbla mängden utskrifter i jämförelse med den man fick med skrivaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-13 01:14
Ursprungligen av Goflorp:

Brother DCP-350 eller dess efterföljare.

Scannar, skriver (bläckstråleskrivare), kopiator (för ett och annat papper, kvitto etc)

Scannar till "Bildinsamling" om man vill (enkelt, snabbt, bra)
Scannar till PDF/JPG/TIFF etc även till fil (stoppa i en minnepinne/minneskort och scanningen hamnar här på - genialiskt).
Skriver ut direkt från ett minneskort.

Klarar små fotopapper på 10x15 med (halvbra tycker jag)

Kopplas in med USB, tror det finns "storebrother-modeller" (fniss) som klarar Nätverk etc...

skitnöjd med skrivare/Scannern

kostade mig 750:-, ny på MacForum.

lånar tråden lite:
när Brother scannar till PDF, är resultatet redigerbart?

Ursprungligen av lelkes:

lånar tråden lite:
när Brother scannar till PDF, är resultatet redigerbart?

Jag vet faktiskt inte, jag använder den numera (eftersom jag fotar digitalt) till att läsa in enstaka fotografier och i övrigt scannar jag dokument.

Med dokument menar jag lönespecar, kvitton, brev från banken, försäkringar etc.
Scannar och slänger när det är såna där saker som inte är världens viktigaste.

Aldrig sysslat med att redigera PDF. Men kan inte se varför det inte skulle gå om man äger en full-acrobat (inte bara readern)

Tack, schyst.
Ska kolla den. Nu när jag letade lite
så såg jag dessa "allt i ett" apparater.
Kanske lika bra med en extra skrivare "på köpet".

Kör med en enkel laser skrivare som blir billigare i längden
för rena dokument utskrifter.

Lite skrämmande dock att det i stort sett genomgående
är billigare att köpa en ny (enkel) skrivare än att byta patroner.
Inte så mycket miljötänk liksom.

Skriver som sagt ut väldigt lite, så tidigare så hann bläckpatronerna
alltid torka ihop innan dom var slut……

mvh
Lennart

Det blev en Epson Perfection V30. ca 1000kr jämt
Verkar fungera, har bara skannat några textdokument till jpg (för mejl).

Två reflektioner jämfört med Agfa USB skannern jag hade för nästan 10 år sedan:

1. Det verkar gå mycket raskare att skanna (Datorn är ju iof mycket bättre nu)

2. Vilken absurd installation! Valde "Easy Install". Jag vet inte hur många gånger jag fick trycka OK, accept, continue, slå in användarlösen etc.
Detta med ett interface med en gottepåse av -olika- installerare som gick igång
i en lång parad ett efter ett med allt ifrån OS8 till Windows liknande "design".

Jag tror att det säkert tog ca 40 min att få det klart (inkl nedladding av en
installerare på CD:n som frös)

Man är ju så oförskämt van vid plug'nplay (skrivare, kameror etc) så det
var som en chockartad tidsresa till tidigt 90-tal Jag bara väntade på
att få upp en "No SCSI Device Found" dialog

mvh
Lennart

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-13 02:58

Ta nån billig Canon LIDE. Funkar bra och inga konstiga filformat. Duger bra för vanliga bönder.

... men observera att några av Canons riktigt billiga scanners (utanför LIDE-serien) inte har stöd för OSX. Så var det iaf för några år sen. Så kolla ordentligt specarna att OSX nämns.

  • Medlem
  • 2010-11-13 11:33

Canon är inte alltid så bra på att uppdatera sina drivrutiner.

Ursprungligen av Baron:

Canon är inte alltid så bra på att uppdatera sina drivrutiner.

De skriver ite heller några snygga saker direkt...
Senaste Canon-produkten jag hade, en Lide-scanner, drevs i programvaruväg av ngt som såg ut som OS9-programvara, med konstiga installationsförfaranden. Konstigt uppförande och ibland ett helt eget API för hur rattar och spakar skulle se ut.
Påminde en del om X11 i utseende, eller 1989 ...

Dessutom strulade programvaran så mkt att jag efter det för alltid kommer välja annat än Canon i alla lägen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-13 12:29

Epson, kostar lite mer än Canon m.f men helt klart gör saker i kvalité. Dessutom leverar de vettiga drivrutiner.

Inser att jag måste byta ut min gamla AGFA SnapScan så kollar vad folk har för erfarenhet med olika märken.

Jag är ute efter en FLATBED (alltså inga multifunktions maskiner).

Pris runt 1000kr eller så, men finns det stor vinst att lägga till så gör jag det.

Vad jag inser (åter igen) så är det drivrutinerna som styr mer än något annat. Svårt att tro att vi fortfarande är i denna idiot situation där man som Mac användare måste dubbel kolla att en hårdvara verkligen fungerar på Mac...

Tips?

Epson V* ? Canon Lide * ?

Jag körde en Canon Lide 90 som jag är/var ganska nöjd med. Fungerar helt ok. Nu är den iofs i princip ersatt av två saker - en HP multifunktionsskrivare/scanner som jag köpte för att jag ville ha en WLAN skrivare som gick ihop med mina IOS device och då hittade jag ingen till vettigt pris som inte var en multifunktionsmojäng (trots att jag inte gillar dem alls)

Och faktiskt numer så fotar jag av det mesta som jag behöver scanna med min Iphone 4 istället. Enkelt och bra:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-30 22:26

Jag har en Canon Canoscan Lide 110 för 590 kr (på Webhallen). Fungerar helt okej för mina behov: kvitton, inkommande brev, maskinskrivna och handskrivna anteckningar. Men för det priset får man givetvis kompromissa, i detta fall med hastigheten. Scannern är väl lite i det det långsammaste laget om man ska scanna många flersidiga dokument, men då vill man nog ha ändå en modell med dokumentmatare.

Förutom priset är det fiffigaste med denna maskin att den uppenbarligen är så strömsnål att den drivs på USB-porten. Det gör det hyggligt smidigt att ta fram sedan lägga undan den utan att behöva tänka på strömklumpen. Scannern är i så liten och smidig som en A4-flatbädd kan bli.

Programvaran man får med är verkligen en trist Windows-port och det ser minst sagt taffligt ut. Men drivrutinerna följer standarder, så att det går att använda Apples egen Bildinhämtning om man vill slippa Canons überfula gränssnitt.

Så är Canon att föredra över Epson? (från Mac synpunkt)

Apples Bildhämtning/ImageCapture, följer den en viss standard (TWAIN?) så att alla nya scanners som säljs "borde" fungera ?

Jag har också använt både iPhone och DSLR för att "scanna" men jag vill också kunna scanna på riktigt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-08-31 08:27

Om jag förstått det hela rätt så fungerar det så här:

Scanner > Drivrutin > Twain > Mjukvara (Bildinsamling/Photoshop/etc)

Och då hänger det på att drivrutinen fungerar. I sammanhanget kan det vara värt att notera att Canon fortfarande har Lion-stöd för en snikmodell från 2006 (Lide 70). Det är ju ingen garanti för något, men ger ändå en förhoppning om att även min något nyare scanner kommer att hänga med drivrutinmässigt förbi Lion till nästa katt.

Jag har ingen aning hur det ligger till för Epson. Kanske är det lika bra, eller bättre. När jag valde så kollade jag in priset och drivrutinerna och då låg Canon bra till.

Kom precis på att det är en ganska bra idé att gå in på Macotekets hemsida och se vilka scannrar de säljer då de troligtvis inte säljer en scanner som inte fungerar bra ihop med Mac OS X.

Faktum är att när man också inser att priset inte ligger långt ifrån t.ex. Webhallen och att det inte är fel att stödja en Mac specifik butik och kanske låta bli den där latten istället.

1
Bevaka tråden