Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märkligt kopieringsfenomen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle kopiera en stor mängd data (350 GB, 150000 filer) mellan två externa diskar.
När jag dragit filerna från den ena disken till den andra säger Finder något i stil med:

"Kopieringen kanske kommer att kräva admin-lösenord för att kunna genomföras"

OK, inga problem. Det var på min egen dator.
Så börjar maskinerna tugga, men ingen lösenordsruta kommer upp.
Så jag lämnar dem och gör annat.

Efter några timmar när jag tar en titt på datorn ser jag att kopieringen stoppat och lösenordsrutan kommit upp. Jag skriver i lösenordet och nu kommer det märkliga...

Kopieringen börjar om från början, trots att ca. 75% av filerna redan kopierats.
Vad sjutton är det för konstigt fenomen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-24 15:44

Har också råkat ut för detta. Mycket irriterande. Brukar använda programmet Batchmod innan kopiering. En nödlösning så någon som vet varför Findern beter sig så får gärna svara.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-24 16:19

Bugg i Finder. Den tappar ju uppenbarligen bort sig hur långt den hunnit när den återkommer efter lösenordsfrågan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-25 11:55

I sådant fall, en otroligt stor bugg. En stor kopiering på 5h tar alltså då dubbelt så lång tid och man kan inte exakt veta när detta händer. Katastrofbugg!
Jag önskar att Finder klarade av att hoppa över trasiga filer i kopieringen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-25 15:51

När jag ska kopiera så stora mängder data använder jag alltid rsync. Inte lika smidigt som dra och släppa, men man behöver iallafall inte kopiera datan mer än en gång.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-25 19:04

Jahopp, det låter som en buggrapport till Apple...

Ursprungligen av frazze:

Jahopp, det låter som en buggrapport till Apple...

Ja, det brukar ju kännas meningsfullt.

1
Bevaka tråden