Är det safe att köpa iMac 27" nu?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har gått i Macköpartankar ett bra tag nu, var inställd på att köpa nya 13" Macbook Pro fast med den blysamma uppdateringen tyckte jag inte var riktigt värd pengarna.

Jag har sneglat på iMac 27" sen den kom ut, och är framförallt sugen på en i7:a men man blir ju mörkrädd när man läser om alla fel och barnsjukdomar den haft/har.
Har ju läst om alla skräckhistorier om folk som bytt datorer 4-5ggr utan att bli nöjda.

Hade det varit en PC med sådana problem hade jag lämnat tillbaka den direkt och bytt märke.
Men efter att ha hört så mycket gott om Mac så vill jag gärna kolla om gräset verkligen är grönare på andra sidan.

Frågan är om det är safe att köpa en iMac 27" i7 nu? Det har ju ändå gått ett par månader sen den kom ut. Finns det någon bekräftelse från Apple att gula skärmar och allt annat bös och barnsjukdomar är fixat?

Ja, enligt min mening är det safe. Har själv en 27-tummare (Quad core) och är toknöjd. Den bästa dator jag någonsin haft.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-22 09:21

Finns inget "safe" läge när det gäller datorköp. Ska man vänta på det får man aldrig någon ny dator då får man köpa en bättre begagnad.

Ursprungligen av CUBEIS:

Finns inget "safe" läge när det gäller datorköp. Ska man vänta på det får man aldrig någon ny dator då får man köpa en bättre begagnad.

Självklart kan man aldrig garantera att en produkt är helt fel fri, det kommer alltid att finnas måndags ex.

Men i iMac:ens fall är det ju allmänt känt med dessa barnsjukdomar, alla dessa fel kan ju knappast vara inom en acceptabel felmarginal.

Jag vill varken hissa eller dissa iMac förens jag ägt en själv men innan jag införskaffar mig en är jag väldigt intresserad av att höra folks åsikter. Hur är det egentligen med kvalitén idag?

Ni som nyligen köpt en iMac 27" vad säger ni, håller den måttet?
Har Apple lyckats bota den sjuka iMac:en än?

Ursprungligen av Horizone:

Har Apple lyckats bota den sjuka iMac:en än?

Japp, det har kommit flera firmware-uppgraderingar för att fixa den flimrande skärmen.

Jag har haft min i precis en vecka nu. Helnöjd.

Det enda jag skulle kunna klaga på att min fläkt låter vi lågt(!) varvantal (RPM).

Jag hade tur som fick en som byggdes bara 3 veckor innan den kom hem hit.

Ursprungligen av godpuppet:

Jag har haft min i precis en vecka nu. Helnöjd.

Det enda jag skulle kunna klaga på att min fläkt låter vi lågt(!) varvantal (RPM).

Jag hade tur som fick en som byggdes bara 3 veckor innan den kom hem hit.

Installera smcFanControl och dra upp varvtalet lite, försvinner oljudet då? Skadar inte att kyla datorn lite extra.

Ursprungligen av callekula:

Installera smcFanControl och dra upp varvtalet lite, försvinner oljudet då? Skadar inte att kyla datorn lite extra.

Oj, det svaret har jag väntat länge på - tack!

Var osäker om det fungerade till iMac 27", men det ska inte vara några problem alltså?

Mvh

Kan bara påpeka att om man ställer om fläkthastigheten på sin dator så gäller inte garantin längre. Förmodligen är det väl om folk drar NER fläkten så att komponenter kan skadas av överhettning, jag ser inget problem med att dra upp den - däremot vet jag inte om de som håller i eventuella garantiärenden håller med mig. Bara en varning!

Ursprungligen av Kermit:

Kan bara påpeka att om man ställer om fläkthastigheten på sin dator så gäller inte garantin längre. Förmodligen är det väl om folk drar NER fläkten så att komponenter kan skadas av överhettning, jag ser inget problem med att dra upp den - däremot vet jag inte om de som håller i eventuella garantiärenden håller med mig. Bara en varning!

Garantin bryts väl så fort man tittar på en mac?

Ursprungligen av Kermit:

Har du prövat SMC Fan Control?
Senast jag kollade gick det bara att öka hastigheten, inte sänka.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Har du prövat SMC Fan Control?
Senast jag kollade gick det bara att öka hastigheten, inte sänka.

Aha, trodde att man kunde sänka också. Iaf, jag har inte provat det, men jag har hört talas om personer som fått garantiproblem efter att ha installerat det. Därav drog jag slutsatsen att de sänkt fläkten, men det gäller säkert alla former av fläktändringar.

Ursprungligen av Kermit:

Aha, trodde att man kunde sänka också. Iaf, jag har inte provat det, men jag har hört talas om personer som fått garantiproblem efter att ha installerat det. Därav drog jag slutsatsen att de sänkt fläkten, men det gäller säkert alla former av fläktändringar.

Som sagt tror jag inte det går att sänka hastigheten.

Var har du hört detta om garantin?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-24 13:58
Ursprungligen av Kermit:

Gäller inte garantin då ska man kanske inte gå ut och rekommendera programmet.

Vilka referenser har du Kermit ? Hört talas om ?

Ursprungligen av CUBEIS:

Gäller inte garantin då ska man kanske inte gå ut och rekommendera programmet.

Vilka referenser har du Kermit ? Hört talas om ?

Ja, som sagt är det inga personliga vänner som råkat ut för det, däremot har jag läst inlägg av personer på andra forum (t ex MacRumors) blivit nekade garantiärenden då de haft SMCFanControl installerat. Som sagt har jag bara läst om det, men enligt uppgift hade de kollat med Apple, och det är policy att garantin inte är giltigt om man ändrat inställningar för fläktarna. Men som andra i tråden säger, avinstallera det innan datorn lämnas in på garanti så lär det vara svårt att bevisa.

Bäst är såklart att lämna in den för fläktbyte på garantin

Avinstallerar man och gör en vad-heter-det-nu-igen-reset så tvivlar jag starkt på att det upptäcks att man använt programmet.

1
Bevaka tråden