Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple köper ARM?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Senast redigerat 2010-04-22 09:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-22 12:38

Oj. Frågan är då om Apple kommer strypa licensieringen till andra tillverkare. Det vore en väldigt speciellt. Vad skulle RIM, Nokia, kamera tillverkare, routertillverkare, TV-tillverkare osv osv osv osv göra då?

Ja det vore helt enormt om de gjorde det, vilket ramaskri det skulle bli i branschen. Vad skulle Qualcomm pyssla med då?

De skulle använda Intels Atom.

Jag tycker att det vore tråkigt om Apple konkurrerar genom att utnyttja sin kassakista på ett fientligt sätt. Alla de stora är ju i viss mån beroende av varandra. Kan skapa olycksaliga kedjereaktioner där tillverkare försöker att strypa varandra av prestige.

Misstänker att EU skulle försöka stoppa en sådan affär. ARM är väl brittiskt?

Ursprungligen av M. Sundbom:

De skulle använda Intels Atom.

Jag tycker att det vore tråkigt om Apple konkurrerar genom att utnyttja sin kassakista på ett fientligt sätt. Alla de stora är ju i viss mån beroende av varandra. Kan skapa olycksaliga kedjereaktioner där tillverkare försöker att strypa varandra av prestige.

Misstänker att EU skulle försöka stoppa en sådan affär. ARM är väl brittiskt?

Tja, ARM är i alla fall, historiskt sett, delvis brittiskt. Apple var ju med och grundade företaget. Nu betyder ju inte allt detta att Apple nödvändigtvis skulle stoppa licensieringen, däremot kanske de skulle välja att behålla godbitarna för sig själva. Sen är väl inte heller Atom ett alternativ i nuläget i mobiltelefoner, routers m m?

Ursprungligen av Capeman:

Tja, ARM är i alla fall, historiskt sett, delvis brittiskt. Apple var ju med och grundade företaget. Nu betyder ju inte allt detta att Apple nödvändigtvis skulle stoppa licensieringen, däremot kanske de skulle välja att behålla godbitarna för sig själva. Sen är väl inte heller Atom ett alternativ i nuläget i mobiltelefoner, routers m m?

Om ARM försvann från marknaden ligger väl Atom ändå närmast till hands för masstillverkade produkter. Google skulle iofs tvingas kompilera om Android för Intel.

ARM är ett rent IP-företag och jag tror att de smartaste hjärnorna skulle dra vidare om Apple tog över, precis verkar ha hänt efter att Apple tog över PA-Semi.

Men...det är ju en av grundbultarna i kapitalismen. Det är ju så det funkat sedan kapitalismens begynnelse. Det är därför stater skriver lagar för att försöka hindra värsta brutaliteterna. Kapitalismen själv har ingen moral - den måste tyglas av folket (lagstiftande församlingar).

Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag tycker att det vore tråkigt om Apple konkurrerar genom att utnyttja sin kassakista på ett fientligt sätt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Men...det är ju en av grundbultarna i kapitalismen. Det är ju så det funkat sedan kapitalismens begynnelse. Det är därför stater skriver lagar för att försöka hindra värsta brutaliteterna. Kapitalismen själv har ingen moral - den måste tyglas av folket (lagstiftande församlingar).

Jag sa bara att det är tråkigt att Apple som man gärna vill tro att de behållit sin position genom "innovation" och "think different" skulle ta till samma metoder som MS när det begav sig.

Gör något kreativt för pengarna istället för att t.ex köpa ARM i syfte att strypa licensieringen till konkurrenter eller köpa Adobe för att lägga CS5 för Windows (jfr Emagic). Tycker jag då, som inte tänker låta mig luras in i en diskussion om kapitalismens moral.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-22 13:37
Ursprungligen av M. Sundbom:

De skulle använda Intels Atom.

Som inte är i närheten av att vara så strömsnål som ARM-processorer.

Ursprungligen av M. Sundbom:

ARM är ett rent IP-företag och jag tror att de smartaste hjärnorna skulle dra vidare om Apple tog över, precis verkar ha hänt efter att Apple tog över PA-Semi.

Antagligen, men tänk på alla patent Apple skulle sitta på som tvingar konkurrenter att tänka om, designa om. Det skulle ta en enorm tid. Med det sagt är jag tveksam till affären. Om den blir av har jag svårt och se att Apple stoppar licensieringen.

Ursprungligen av Zimmerman:

Men...det är ju en av grundbultarna i kapitalismen. Det är ju så det funkat sedan kapitalismens begynnelse. Det är därför stater skriver lagar för att försöka hindra värsta brutaliteterna. Kapitalismen själv har ingen moral - den måste tyglas av folket (lagstiftande församlingar).

Du, vi vet alla kristallklart vad du tycker om kaptialism. Med den snälla rösten, jag tycker det kunde vara lite skönt att slippa höra det i vart tredje inlägg från dig.

Men Acke - jag har väl inte för en sekund sagt att jag ogillar kapitalismen. Du kanske som många andra tror att "kapitalism" är ett fult ord. Det är det inte för mig. Jag drömmer om rikedom som alla andra. Jag förstår inte varför man inte kan skriva om saker utan att folk tror att det är ett partsinlägg. Jisses vad lågt.

Om du avskyr ordet kapitalism så mycket (och därmed ogillar kapitalism mera än jag) så kan du byta ut ordet med "marknaden" eller något som inte retar did - och sedan läsa vad jag egentligen skriver. Ordet "kapitalism" är ett värdeneutralt or för alla upplysta människor, forskare, författare, skribenter, historiker. Din reaktion mot användandet av ordet säger alltså mera om dig än om mig i detta fall. Du avskyr kapitalism - det är fult. Jag tycker inte det är fult.

Jag kommer att fortsätta att använda ord som dom förklaras i SAOL. Oavsett nivån på det forum jag just befinner mig. Punkt.

Ursprungligen av acke:

Du, vi vet alla kristallklart vad du tycker om kaptialism. Med den snälla rösten, jag tycker det kunde vara lite skönt att slippa höra det i vart tredje inlägg från dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-22 15:11
Ursprungligen av Zimmerman:

Men Acke - jag har väl inte för en sekund sagt att jag ogillar kapitalismen.

Hur ska du ha det nu?
http://www.99.se/1743275-post14.html

Men låt oss lämna detta nu så tråden inte snurrar iväg mer.

jag är alltså antikapitalist så länge inte jag och dom som gör prylarna får mervärdet. Om jag och mina kompisar på golvet ägde företaget/produktionsmedlen så skulle vi givetvis köra brutal kapitalism mot andra kapitalister och försöka dräpa dom på marknaden. Att inte alla vet att detta är en av grundbultarna i kapitalism är för mig en gåta - vare sig man diggar det eller inte.

Ursprungligen av acke:

Hur ska du ha det nu?
http://www.99.se/1743275-post14.html

Men låt oss lämna detta nu så tråden inte snurrar iväg mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-22 15:20
Ursprungligen av Zimmerman:

jag är alltså antikapitalist så länge inte jag och dom som gör prylarna får mervärdet. Om jag och mina kompisar på golvet ägde företaget/produktionsmedlen så skulle vi givetvis köra brutal kapitalism mot andra kapitalister och försöka dräpa dom på marknaden. Att inte alla vet att detta är en av grundbultarna i kapitalism är för mig en gåta - vare sig man diggar det eller inte.

Jojo, syndikalism och allt det där, jag vet. Tycker bara att dina politiska inlägg och dina försök att komma undan med det genom att hävda att det är låg nivå på 99 är lite tröttsamma.

Lägg ner den här sidodiskussionen nu, annars får vi börja städa i tråden...

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-22 16:37

Tror nog att man skulle fortsätta att sälja licenser, Apple har ju gjort det innan med Firewire till exempel. Frågan är om dom kan få fördelar här om man försöker licensiera ut egen chip design.

Hursomhelst...Apple måste göra något för dessa enorma pengahögar dom drar in just nu. Det kan vara skadligt - t.o.m. farligt - att ligga på enorma summor med konstant och enormt kontantflöde. Om dom inte köper något snart så kommer amerikanska skattemyndigheten att ta en hel del av dom. Vad ska dom då köpa? Dom har redan köpt i all mark i Cupertino som är till salu. Intressanta företag i deras universum dräller det verkligen inte av - det mesta är ju skräp vid sidan av Apple. ARM är ju givetvis ett av få möjliga kandidater. Dom köper det till överpris t.o.m. skulle jag tro - om det GÅR att köpa. Hellre än att ge stålar till staten - vilket i USA är en dödssynd (federal skatt alltså) - åtminstone ett nederlag i biznizvärlden. :-D.

Känns osannolikt att de skulle klippa av konkurrenterna (och därmed företagets inkomster).

Att däremot licensiera ut produkterna, och därmed få en bit av kakan för varje såld konkurrentprodukt (men även andra), skulle kännas som ett bra drag. Detta samtidigt som de behåller gräddan av produkterna för sig själva.

Även aspekten att förhindra uppköp av andra kan vara intressant.

Som aktieägare skulle jag välkomna ett uppköp.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Känns osannolikt att de skulle klippa av konkurrenterna (och därmed företagets inkomster).

Att däremot licensiera ut produkterna, och därmed få en bit av kakan för varje såld konkurrentprodukt (men även andra), skulle kännas som ett bra drag. Detta samtidigt som de behåller gräddan av produkterna för sig själva.

Även aspekten att förhindra uppköp av andra kan vara intressant.

Det är väl kapitalism om något, att alltid tjäna mer pengar

Ursprungligen av poseidon84:

Det är väl kapitalism om något, att alltid tjäna mer pengar

Var det en invändning mot det jag skrev?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Var det en invändning mot det jag skrev?

Nej, mer än invändning mot Zimmerman som verkade tycka att det är kapitalistiskt att köpa det och inte sälja komponenterna till andra företag. Alltså svälta ut dom andra mer eller mindre. Medan jag håller med dig om att dom lär tjäna mer pengar på att fortfarande sälja till konkurrenterna och det är grunden för kapitalism.

Men...Apples motiv har jag ingen susning om - jag bara säger att deras motiv - vilka dom nu är - givetvis är kapitalistiska. Det finns framgångsrik kapitalism och misslyckad kapitalism - bra affärer och dåliga affärer. Jisses. Vad är det med folk?

Ursprungligen av poseidon84:

Nej, mer än invändning mot Zimmerman som verkade tycka att det är kapitalistiskt att köpa det och inte sälja komponenterna till andra företag. Alltså svälta ut dom andra mer eller mindre. Medan jag håller med dig om att dom lär tjäna mer pengar på att fortfarande sälja till konkurrenterna och det är grunden för kapitalism.

Köpte inte Apple ett annat företag som designar pyttesmå processorer för mobilt användande? Är då ARM fabriken som ska bygga dom ? :-D. Dom som redan byggs fortsätter kanske Apple att sälja som förr till högstbjudande.

Ursprungligen av Zimmerman:

Köpte inte Apple ett annat företag som designar pyttesmå processorer för mobilt användande? Är då ARM fabriken som ska bygga dom ? :-D. Dom som redan byggs fortsätter kanske Apple att sälja som förr till högstbjudande.

Apple har köpt P.A. Semi och (antagligen) Intrinsity. ARM har inga egna fabriker såvitt jag vet, de säljer designen till företag som Intel, Freescale och Samsung som sedan använder ARM-teknologin i sina processorer.

Om ni slutar att attackera mig pga misstolkningar ni gör direkt jag säger något - så slipper vi sådana här avvikningar. Det är alltid era attacker på ovidkommande saker i mina texter (t.o.m. stavfel!) - eller snarare att ni inte hajar vad jag skriver utan läser in en mqassa skit i det som jag INTE skriver - det är dessa första attacker som gör att trådar spårar ut. Om ni tror att jag låter det paswsera - när ni lägger ord i min mun - så kan ni glömma det. hallelujah. Låt mig vara ifred för guds skull. Det börjar likna personförföljelse :-D.

  • Medlem
  • 2010-04-22 18:14

Kan någon förklara för mej vad Apple skulle ha för nytta av att köpa ARM?
Annat än att hindra andra från att använda deras chip, vilket verkar vara ett ganska korkat motiv så länge man tjänar pengar på det...

Ursprungligen av wlao:

Kan någon förklara för mej vad Apple skulle ha för nytta av att köpa ARM?
Annat än att hindra andra från att använda deras chip, vilket verkar vara ett ganska korkat motiv så länge man tjänar pengar på det...

De kanske vill ha sin chipdesign "in-house". Så här skriver Sang Tang på TUAW:

In the London Evening Standard article, a trader was quoted as saying "A deal would make a lot of sense for Apple .... That way, they could stop ARM's technology from ending up in everyone else's computers and gadgets." That may be taking it a bit far -- ARM's licensing and product lineup couldn't be made completely private in the short term -- but it would make Apple the most-favored customer for ARM's designs. It would also help Apple's other recent buyout, chip shop Intrinsity, make the most of its expertise.

Back in January 2009, Apple COO Tim Cook stated, "We believe we need to own and control the primary technologies behind the products we make." As the processor plays a pivotal role in shaping the user experience on mobile devices (think performance and power consumption) an acquisition of ARM could provide Apple the ability to better integrate and leverage ARM technologies in order to stay ahead and differentiate from the competition. The A4 chip in the iPad is based on an ARM design, which was first whispered about almost two years ago.

In the last two years, Apple has made several notable acquisitions: of semiconductor company P.A. Semi, mapping company Placebase, music streaming service Lala, and mobile ad firm Quattro Wireless. So far, the Quattro Wireless acquisition has produced the most visible results, in the form of iAds. If an ARM acquisition is indeed happening, it'll be fascinating to see what comes out of it.

Senast redigerat 2010-04-22 18:30

Egentligen är ju allt logiskt och väldigt Apple. Apple var ju från början totalt in-house - dom hade t.o.m. egna kontaktstandarder :-D. Jag tror att dom nu gör vad som alltid varit en kärna i Apple; att själv tillverka så många pinaler som möjligt i sina egna burkar som bara dom och ingen annan får tillverka (klonerna var ju en desperat parentes). Denna in-house-filosofi höll på att döda företaget, men det är samma filosofi som gör att dom över huvud taget fortfarande existerar och att vi idag har åtminstone TVÅ moderkort/OS för konsumenter; Mac och IBM/Win.
Dom kan ju inte köpa Intel (dom skulle nog vilja så dom försöker köpa vad dom kan och nu när det mobila är grejen som gäller så är ju ARM perfekt. Sådana här saker skulle dom nog ha velat gjort förr - både på 80- och 90-talet, men det är först nu dom har stålar - förr har dom istället bara lånat stålar. För mig är allt bara Apple - Apple med pengar. Kul att se, sedan jag hoppade på 1987-88 så har det ju alltid varit tvärtom; vem köper Apple...eller vill någon över huvud taget ha Apple gratis? Times are a changing.

Undrar vad alla som skällde Apple för att dom inte licensierade ut sina plattformar och OS under krisernas år säger idag?

  • Medlem
  • 2010-04-22 19:09
Ursprungligen av Zimmerman:

Egentligen är ju allt logiskt och väldigt Apple. Apple var ju från början totalt in-house - dom hade t.o.m. egna kontaktstandarder :-D. <snip>

Som du själv säger - den inställningen höll på att ta kål på Apple, och jag tror att de har lärt sej en del på resan...
Jag tycker nog att "det nya Apples" inställning är att så länge det går att köpa in komponenter som fyller deras önskemål så är det bättre att göra det än att försöka göra dem själv. Men när det inte längre går att hitta tillräckligt bra komponenter hos andra så kommer de att försöka göra dem själva, hellre än att hoppas på andra.
Bara för att Apple nu är bättre på att designa egna chips tror jag att de har en bra bit kvar innan de blir bättre på att tillverka dem...

  • Medlem
  • 2010-04-22 18:59

Det verkar ändå inte vettigt.

  • Att hindra andra från att använda deras processorer - ett konspiratoriskt skäl som jag har svårt att se affärsnyttan med och som nog mest tilltalar bloggare och "techpundits".

  • Att flytta in chipsdesign inhouse - säkert anledningen till att man köpte PA Semiconductor, men jag inbillar mej att ARM är så pass stort att det innehåller mer verksamhet än vad Apple skulle vara intresserade av, och det är inte deras stil att köpa stora företag för att komma åt en liten del av verksamheten. Vad skulle de göra med resten av ARM? Då är det väl bättre att starta ett samarbete med ARM, som man gjorde med IBM och Motorola (att det sen gick åt fanders är en annan femma, men det gick ju bra i början...)

Hittade denna artikel som hävdar att de inte kommer att köpa ARM:
SFGate: Apple Isn't Going To Buy ARM, Despite The Market Buzz

ARMs CEO säger en del men egentligen ingenting:

ARM CEO Argues Against Need for Apple to Purchase Company - Mac Rumors

Bevaka tråden