Spillde vitt vin på MBP...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
För exakt 3 veckor sen spillde en polare ytterst lite vitt vin på min MBP, inte så kul fast det inte var så mycket.
Det hamnade jätte lite på Shift, Tab, Esc, A typ. Sen kom resten på högtalaren till vänster...
Jag stängde av burken direkt, torkade upp med wettex och skakade den upp å ner.
Datorn fungerar hur bra som helst sedan dess, förutom att dom knapparna jag nämnde är lite klibbiga, vilket jag kan leva med...

Jag har 3 st frågor:

1: Inget har ju händ med datorn rent funktionsmässigt på 3 veckor efter olyckan, kan jag sluta oroa mig att den ska pajja nu??

2: Kan jag lämna in burken och som fixar tagnenterna så dom slutar klibba? och vad kostar det?

3: Jag har fått datorn av min chef som juklapp, går det ändå på min hemförsäkring fast det står företagets namn på kvittot??

Är tacksam för svar.

Hej!

• Medlem
  • Thailand
  • 2010-04-22 01:56

Det är kanske svårt hitta många som har lång erfarenhet av denna situation. Jag skulle tro att svaret är JA på alla tre frågorna;
1. Efter tre veckor brukar man inte känna av om man drack vin en kväll. Det har m.a.o. torkat upp.
2. Närmsta mac-verkstad fixar detta. Sannolikt byter de tangentbord.
3. Det är ju din dator. Då gäller din försäkring. Du kanske kan få ett papper från din chef där det står att du fått den, om det skulle krävas?

Skriv in "spillde" i sökrutan här uppe till höger så kan du se vad dina olycksbröder/-systrar råkat ut för och vad som eventuellt kunde göras åt saken.

Det är ganska lätt att plocka av tangenterna, så mitt förslag är att ta bort de som klibbar, rengöra dem i varmt rent vatten samt runtom undertill och sedan sätta tillbaka, då försvinner klibbigheten.

YouTube - How to replace keys on an Apple MacBook Pro Keyboard

Att byta hela tangentbordet för att några tangenter blivit klibbiga är som att byta bakluckan på bilen bara för att det kommit lite smuts i låset.

LCR

OK, tack för era svar. Blev medlem här igår så jag missade lite det där med sökningen....sorry, men tack för era svar. Ber min chef att ge mig en kopia på kvittot samt att jag glider in på macoteket och ber dom ta bort tagnenterna åt mig, det får kosta vad det kostar vill inte riskera nåt mixtrande själv.
Om den krashar eller inte efter dessa 3 veckor får jag helt enkelt se...

Hej!

En MBP är gjord för att användas. Om man har den som bärbar är det väl mer en fråga om tid innan något spills på den. Jag har själv lyckats stjälpa en relativt full kopp kaffe över min.

Varför skulle den gå sönder för det?

Att man kan spilla på dem har ju Apple insett för länge sen. Tangentbordet är mycket välavskärmat från resten av datorn. Kanske inte helt vattentätt, men väldigt välskyddat.

Tangenterna är lätta att ta av och på, men man skall vara försiktig. Och komma ihåg var de skall sitta efteråt.

Att byta ut tangentbordet på en ny Unibody kostar alldeles för mycket: ca 7000 SEK totalt sett (man måste plocka isär hela datorn och sen kommer kostnaden för det upplysta tangentbordet i sig).

Konsekvensen av min kaffeolycka är att bakgrundsbelysningen inte är helt jämn i styrka längre, men annars funkar datorn precis som den alltid gjort.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

En MBP är gjord för att användas. Om man har den som bärbar är det väl mer en fråga om tid innan något spills på den. Jag har själv lyckats stjälpa en relativt full kopp kaffe över min.

Varför skulle den gå sönder för det?

Att man kan spilla på dem har ju Apple insett för länge sen. Tangentbordet är mycket välavskärmat från resten av datorn. Kanske inte helt vattentätt, men väldigt välskyddat.

Tangenterna är lätta att ta av och på, men man skall vara försiktig. Och komma ihåg var de skall sitta efteråt.

Att byta ut tangentbordet på en ny Unibody kostar alldeles för mycket: ca 7000 SEK totalt sett (man måste plocka isär hela datorn och sen kommer kostnaden för det upplysta tangentbordet i sig).

Konsekvensen av min kaffeolycka är att bakgrundsbelysningen inte är helt jämn i styrka längre, men annars funkar datorn precis som den alltid gjort.

Ta ett foto med mobilen på tangentbordet eller lägg tangentbordet på kopiatorn - så ser du var alla tangenter satt.

Örontopz fuktade i lite t-sprit är kanon komma åt med att göra rent. Inte så det rinner och droppar nu då ...

det som trögar är sockret i vinet.. det blir klibbigt och geggigt.

Att just din burk inte pajjade av det var väl kanske mera undantag än regel.
frun hällde en kopp med kaffe+mjölk över sin 15" G4 - den dog på 1 sekund, blev aldrig bra igen. Så gå runt och tro att datorer tål en massa vätska över tangentbordet är kanske inte ngt man skall satsa några större summor pengar på....

Ursprungligen av Goflorp:

... Så gå runt och tro att datorer tål en massa vätska över tangentbordet är kanske inte ngt man skall satsa några större summor pengar på....

Eller som Jobs uttryckte det:

This is what happens when your MacBook Pro sustains water damage. They are pro machines and they don’t like water. It sounds like you’re just looking for someone to get mad at other than yourself.

Steve

Apple doesn’t care about its customers Boy Genius Report

Vill inte vara allt för petig, men jag skulle önska att om man citerar mig, så vill jag att inlägget skall vara riktat till mig.

Ta ett foto med mobilen på tangentbordet eller lägg tangentbordet på kopiatorn - så ser du var alla tangenter satt.

Är detta till mig? Jag vet var alla tangenter sitter. Har förmodligen lärt mig av "misstag", samt genom att ha använt US-layout under ett års tid. Hade jag inte vetat hade jag nog bara googlat qwerty-layout.

Örontopz fuktade i lite t-sprit är kanon komma åt med att göra rent. Inte så det rinner och droppar nu då ...

det som trögar är sockret i vinet.. det blir klibbigt och geggigt.

Förmodar att detta är allmänna tips, men eftersom det är inklämt innan sista stycket- som ÄR riktat mot det jag skrev- så blir det lite konstigt.

...frun hällde en kopp med kaffe+mjölk över sin 15" G4

Detta är riktat mot det jag skrev. Men du tar upp ett exempel med en G4. Det är ingen MacBook Pro unibody.

Trodde iofs att jag varit tydlig redan i början av tråden, men det var jag inte. Jag avser unibody-datorerna, något som jag nämner i förbifart en bit ner i tråden.

Jag vet att även MacBook Air har ett välisolerat tangentbord.

Vill inte vara allt för petig...

Jag tycker det låter ganska petigt (detta inlägg är riktat till dej).

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag tycker det låter ganska petigt (detta inlägg är riktat till dej).

Tja, det är din åsikt som du helt klart är berättigad till.

Du har ju dessutom föredömligt reducerat mitt inlägg till det väsentliga så att det är lätt att följa din tankegång. Då kan det inte bli fel.

Du kunde ju möjligtvis skippat den sarkastiska delen inom parentes, med tanke just på ditt föredömliga citat, men jag antar att det var just den delen som var själva meningen med ditt inlägg.

Ber så in i väldans om ursäkt.

Uppskattat

Jag ville nog bara komma med en välment kommentar om hur vi löste detta problem på den tiden jag jobbade med datorsupport (vi lade dem på kopieringsmaskinen).

Detta tyckte jag var en rolig anekdot. Den skulle varit med från början!

I och med att jag inte kunde motstå frestelsen att svara på era inlägg, så har vi på klassiskt sätt lämnat ämnet. Tänker personligen sätta punkt här, så slipper nån moderator göra det.

Vill inte vara allt för petig, men jag skulle önska att om man citerar mig, så vill jag att inlägget skall vara riktat till mig.

Är detta till mig? Jag vet var alla tangenter sitter. Har förmodligen lärt mig av "misstag", samt genom att ha använt US-layout under ett års tid. Hade jag inte vetat hade jag nog bara googlat qwerty-layout.

Förmodar att detta är allmänna tips, men eftersom det är inklämt innan sista stycket- som ÄR riktat mot det jag skrev- så blir det lite konstigt.

Detta är riktat mot det jag skrev. Men du tar upp ett exempel med en G4. Det är ingen MacBook Pro unibody.

Trodde iofs att jag varit tydlig redan i början av tråden, men det var jag inte. Jag avser unibody-datorerna, något som jag nämner i förbifart en bit ner i tråden.

Jag vet att även MacBook Air har ett välisolerat tangentbord.

Ber så in i väldans om ursäkt.
Det blev lite fel där.
Skönt att höra att du vet var alla tangenter sitter.

Du tipsar om att plocka loss tangenter och att man då skall hålla reda på var de sitter. Jag ville nog bara komma med en välment kommentar om hur vi löste detta problem på den tiden jag jobbade med datorsupport (vi lade dem på kopieringsmaskinen).

Jag bara reflekterade över att även om nu en senare modell är bättre så skall man nog inte nonchalera vådan av en kopp kaffe ner i ett tangentbord på en bärbar dator.
Det är säkert tåligare än G4:orna, men jag sätter ju inga pengar på att det TÅL en kopp ändå.... Jag tänker då inte syssla med förstörande provning hemma i vardagsrummet

mina tangenter vart smutsiga på en vit macbook. tvättade dom med en fuktig pappers trasa. funkade utmärkt. utan o ta bort tangenterna

De nya tangentborden, Apples nya alu-tangentbord etc kan med fördel rengöras rätt enkelt.

Köp en trepack med "mirakeltrasor", detta är trasor vävda av sådana fibrer att man får en rejäl kappillärkraft i fibrerna.

Blöt den ena i lite kranvarmt vatten. Vrid ur.
Torka över tangentbordet, trasan skall vara fuktig, inte blöt så det rinner.

Torka och gnid lite en andra gång med den torra.

Det här funkar på det mesta. Fönster, Bildrör, platt-tv'n, glasbordet, bokhyllan etc....

Förbannat miljövänligt,man använder inget rengöringsmedel.
I svåra fall av fett och smuts kan man ha lite lite yes på den blöta trasan, mest för att bryta ytspänningen i vattnet.

• Medlem
  • Lund
  • 2010-04-23 20:29

Detta låter inte allt för allvarligt så det ordnar sig väl för dig men nästa gång det händer så är det ju han som har orsakat skadan som ska stå för kostnaderna, dvs din kompis som har spillt och "pajat" din dator och då ska det ju vara hans försäkringsbolag som ska gå in och inte du och ditt försäkringsbolag.

Tack för alla svar! Jag har fortfarande inte gjort nåt åt tagnenterna (tvättat alltså) och inget har hänt med insidan verkar det som heller, ta i trä.
Jag har dock köpt ett externt tagnentbord samt en sån där härlig ställning som höjjer upp datorn också. Nu kan man ju faktiskt råka spilla under datorn...=)

Hej
Om det är spillt vätska datorn så är det stora möjligheter att även vätskeindikatorna har utlösts. = Abuse
Då gäller inte garantin längre.
Kan vara så att logickortet klarat sig men det kan finnas skador och beroende på var dem är så kan datorn till synes fungerar men vissa funktioner kan vara utslagna.
Dock så är det också så att även om den fungerar nu så kan det ta upp till 6 månader innan den börjar krångla (vet!)
Hade du tänkt sälja den... då kan de bli problem om det skulle bli problem i framtiden då det blir Abuse = alltså inte utbytespriser på delar....

Min rekommendation till dig är att kontakta ditt försäkringsbolag och lämna in datorn för undersökning och bedömning av delarna, för om det bara är topcase´t som behövs bytas så är den ju datorn då återställd så att du bibehåller bättre värde på datorn.

har skrivit lite kort så att det inte blir för stor utläggning

1
Bevaka tråden