Lagning av fel efter mer än 1 år?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 3G som köptes i feb -09. Ända sedan början har dess BT funkat dåligt, ljudet över BT-headset klipps nästan direkt. Detta fel har stått sig genom firmware-updates och är likadant oavsett vilken headsetmodell som används (det är ett relativt känt fel som jag förstått det, finns trådar på Apples diskussionsforum kring detta).

Tyvärr kom jag inte åt att lämna in den till Telia för fixande av detta inom 1-årsgränsen (hur ska man kunna vara av med sin iPhone i två veckor?) Men nu behöver jag headsetfunktionaliteten känner jag och funderar på om det inte är så att tillverkningsfel skall repareras i upp till två år från inköpsdatum? Kan jag gå på det när jag går in i Telia-butiken?

Spelar det någon roll om jag köpt den på firman (enskild) eller ej?

Har du köpt den på företag så gäller inte konsumentköpslagen, alltså är det nog för sent nu.

hade du köpt den som konsument hade de kanske gått upp till 2-3 år... men nu eftersom du köpt den som företag är det ett års garanti från tillverkaren som gälller

• Medlem
  • International user
  • 2010-04-21 17:06
Ursprungligen av tvamvarg:

Jag har en 3G som köptes i feb -09. Ända sedan början har dess BT funkat dåligt, ljudet över BT-headset klipps nästan direkt. Detta fel har stått sig genom firmware-updates och är likadant oavsett vilken headsetmodell som används (det är ett relativt känt fel som jag förstått det, finns trådar på Apples diskussionsforum kring detta).

Tyvärr kom jag inte åt att lämna in den till Telia för fixande av detta inom 1-årsgränsen (hur ska man kunna vara av med sin iPhone i två veckor?) Men nu behöver jag headsetfunktionaliteten känner jag och funderar på om det inte är så att tillverkningsfel skall repareras i upp till två år från inköpsdatum? Kan jag gå på det när jag går in i Telia-butiken?

Spelar det någon roll om jag köpt den på firman (enskild) eller ej?

Man måste även lämna in varan på reparation inom rimlig tid efter att man upptäckt felet, vilket normalt är 2 månader.

Du får nog vända dig till någon oauktoriserad reperatör.

Har du uppget något registrerat firmanamn eller liknande för Telia? Eller rättare sagt, hur vet de att du har köpt den för ditt företag då då en enskild firma är samma sak som du? (blev lite luddigt men ni förstår säkert). Om du sedan har tagit in den i din firman har ju inte Telia med att göra och sålänge du inte köpt den med ett företagsabonnemang eller något annat är det omöjligt för dem att veta detta.

Mao "gäller" konusmentköplagen, dvs. 3 års reklamationsrätt. Det som däremot kan bli lite knöligt är att efter garantitiden (som är 12 månader) förflyttas bevisbördan över till dig. Dvs. det är du som ska bevisa att felet är Apples och inte något som du har gjort.

Lycka till

• Medlem
  • International user
  • 2010-04-21 21:56
Ursprungligen av wrath_child:

Har du uppget något registrerat firmanamn eller liknande för Telia? Eller rättare sagt, hur vet de att du har köpt den för ditt företag då då en enskild firma är samma sak som du? (blev lite luddigt men ni förstår säkert). Om du sedan har tagit in den i din firman har ju inte Telia med att göra och sålänge du inte köpt den med ett företagsabonnemang eller något annat är det omöjligt för dem att veta detta.

Mao "gäller" konusmentköplagen, dvs. 3 års reklamationsrätt. Det som däremot kan bli lite knöligt är att efter garantitiden (som är 12 månader) förflyttas bevisbördan över till dig. Dvs. det är du som ska bevisa att felet är Apples och inte något som du har gjort.

Lycka till

Inte riktigt, efter 6 månader flyttas bevisbördan över till dig när det gäller reklamation.

Garanti och reklamation är INTE samma sak.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-24 19:59
Ursprungligen av zappee:

Inte riktigt, efter 6 månader flyttas bevisbördan över till dig när det gäller reklamation.

Garanti och reklamation är INTE samma sak.

6 manadersregeln tillkom for att hantera reklamationer av ex. begagnade bilar, inte ny hemelektronik.

Elektronikkonsumenten behover visa att felet existerar, sedan ar sjalva essensen av KKL att varan skall klara normalt slitage, sa hittar ex. verkstaden inget som visar pa missbruk av produkten blir det svart att neka kunden reparation/utbyte av varan.

• Medlem
  • International user
  • 2010-04-25 12:38
Ursprungligen av iso9000:

6 manadersregeln tillkom for att hantera reklamationer av ex. begagnade bilar, inte ny hemelektronik.

Elektronikkonsumenten behover visa att felet existerar, sedan ar sjalva essensen av KKL att varan skall klara normalt slitage, sa hittar ex. verkstaden inget som visar pa missbruk av produkten blir det svart att neka kunden reparation/utbyte av varan.

Hur den tillkom är rätt irrelevant.

Den finns fortfarande och vill tillverkaren vara bråkig så har han rätt att vara det efter 6mån.

Men nu har ju iPhone 1 års garanti (vilket de flesta hemelektroniksprodukter har) så det spelar inte så stor roll.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-27 16:40
Ursprungligen av zappee:

Hur den tillkom är rätt irrelevant.

Den finns fortfarande och vill tillverkaren vara bråkig så har han rätt att vara det efter 6mån.

Men nu har ju iPhone 1 års garanti (vilket de flesta hemelektroniksprodukter har) så det spelar inte så stor roll.

Rätt irrelevant? Den tillkom pga ett dokumenterat syfte och detta speciella syfte är det domstolen söker när de dömer. Advokater tjänar pengar eftersom många tror att man kan läsa en lagtext och förstå något.

Det spelar stor roll eftersom KKL gäller i 3 år, däremot spelar Apple på det faktum att svenska konsumenter inte är så insatta i reklamationsfrågor. Därav är det bra att advokater finns, om man inte hellre biter i det sura äpplet vid mindre dyra produkter.

Senast redigerat 2010-04-27 17:03
Ursprungligen av iso9000:

De lärde tvistar F O R T F A R A N D E om huruvida ett fel kan anses ursprungligt oavsett om varan anses vara utsatt för normalt slitage. Slitage över huvudtaget går inte att reklamera V Ä L?

MEN det mest intressanta i mina ögon är huruvida bevisbördan efter sex månader faktiskt defakto övergår till slutkund enligt nedan citat då konsumentverkets hemsida och många andra källor är motsägande.

"Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början." - Detta betyder väl(?) att bevisbördan övergår till slutkund efter det faktum att garantin har gått ut?

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början." - Men, vad gäller egentligen?

Inom retail är detta en het gröt och inte ens vi som hanterar slutkund har någon koll egentligen.

• Medlem
  • International user
  • 2010-04-28 07:23
Ursprungligen av northernlight:

De lärde tvistar F O R T F A R A N D E om huruvida ett fel kan anses ursprungligt oavsett om varan anses vara utsatt för normalt slitage. Slitage över huvudtaget går inte att reklamera V Ä L?

MEN det mest intressanta i mina ögon är huruvida bevisbördan efter sex månader faktiskt defakto övergår till slutkund enligt nedan citat då konsumentverkets hemsida och många andra källor är motsägande.

"Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början." - Detta betyder väl(?) att bevisbördan övergår till slutkund efter det faktum att garantin har gått ut?

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början." - Men, vad gäller egentligen?

Inom retail är detta en het gröt och inte ens vi som hanterar slutkund har någon koll egentligen.

Fortfaranade SKILLNAD på reklamation och garanti...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-28 18:22
Ursprungligen av northernlight:

KKL:s formulering ang. sex månader gäller i de fall säljaren INTE lämnar garanti. Vid garanti är det upp till säljaren att bevisa att köparen orsakat felet. Likaså är det upp till säljaren att bevisa detta även om garanti inte lämnats inom sex månader efter inköpsdatum.

När det gäller en reklamation utanför garantin/sexmånadersfristen är det upp till kunden att visa att felet fanns där från början alternativ att felet inte borde orsakas av normalt användande.

I fallet med elektronik är det framförallt tre saker som sätter kundens reklamationsrätt (och garanti för den delen) ur spel. Det är vatten, fysiskt våld eller att man öppnat enheten. Om säljaren inte kan visa att enheten har utsatts för något av detta är det mycket sannolikt att kunden får rätt.

Jag har "testat" detta med min iPhone. Efter 14-15 månader började den att tappa täckningen på platser där jag visste att den fungerat tidigare. Jag gick in till en Teliabutik och förklarade läget att jag inte ansåg att jag på något sätt kunde ha orsakat felet. De skickade iväg den och efter en månad hade jag en ny telefon i handen.

Edit: Länk till "feltråden". http://www.99.se/1863803-post319.html

Edit 2: Slutsats: trådskaparen bör i det fallet telefonen är köpt utan företagsabbonemang, samt att det inte går att hävda att han köpte den som näringsidkare, gå till återförsäljaren och begära en reklamation.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-03 10:39

Bevisbörda (gäller nog inte just KKL utan generellt) hänger vad jag som amatör förstår en del på vad kunden har för undersökningsplikt. Hämtar man en iPhone, eller beställer den över Internet, har man som kund noll undersökningsplikt i sammanhanget, och i samband med det även noll bevisbörda. Som sagts ovan, finner en verkstad att kunden har varit vårdslös med produkten går det naturligtvis inte att reklamera.

Edit: man förväntas förstås observera att ex. skärmen är spräckt vid användande,. går nog inte att reklamera en spräckt skärm efter 2 år?

Det faller i min värld på sin egen orimlighet att en kund skulle behöva anlita en besiktningsman för att demontera och undersöka tangentbord, kretsar, skärm, gångjärn etc innan köp för att hitta alla ursprungsfel. Tror inte heller att Apple vill berätta hur allting är konstruerat.

Däremot måste man som kund bevisa att ett fel finns, och ofta kanske det handlar om skönhetsfel. Jag har reklamerat en växellåda i en bil efter garantins utgång. Det var tvärnobben tills jag hotade att dra igång en advokat, och jag fick eventuellt växellådan utbytt enbart pga att återförsäljarens egen verkstad i samband med kontroll men innan min reklamation uttryckte sig hårt i skrift och då handlade det inte om ett skönhetsfel enligt den beskrivningen.

Just nu håller jag på och köper hus. Där har jag en tung undersökningsplikt och i princip noll chans att reklamer något till säljaren

Är lite tveksam till det här att man inte skulle ha rätt till allmän reklamation om man köpt någonting till sin Enskilda Firma.
En enskild firma är inte en egen juridisk person. Firman och ägaren är juridiskt och skattemässigt samma sak. Organisationsnummret är ditt personnummer. Alltså borde en Enskild Firma ha samma reklamationsrätt som en privatperson eftersom den enskilda firman är en privatperson registrerad för moms och f-skatt. Typ...

Ett aktiebolag är något helt annat då det är en egen juridiskt person och kan ingå egna avtal. Det kan inte den enskilda firman utan det är privatpersonen som ingår avtalet.

Finns det prejudikat i sammanhanget?

• Medlem
  • International user
  • 2010-05-06 18:06
Ursprungligen av Roberth:

Är lite tveksam till det här att man inte skulle ha rätt till allmän reklamation om man köpt någonting till sin Enskilda Firma.
En enskild firma är inte en egen juridisk person. Firman och ägaren är juridiskt och skattemässigt samma sak. Organisationsnummret är ditt personnummer. Alltså borde en Enskild Firma ha samma reklamationsrätt som en privatperson eftersom den enskilda firman är en privatperson registrerad för moms och f-skatt. Typ...

Ett aktiebolag är något helt annat då det är en egen juridiskt person och kan ingå egna avtal. Det kan inte den enskilda firman utan det är privatpersonen som ingår avtalet.

"Men så fort du handlar som företag – även om det bara är en enskild firma utan anställda – gäller inte konsumentköplagen utan vad som står i avtalet. "

Så köper du teknik utan att bli blåst - IDG.se

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-06 23:12
Ursprungligen av Roberth:

Konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet

Näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten

Hämtat från Konsumentköplagen. Detta blir slutligen en bedömningsfråga. Det handlar om i vilken omfattning köparen använt telefonen i samband med näringsverksamheten.

Detta är ju endast en juridisk diskussion. Det praktiska känner vi inte till då trådstartaren antingen inte lämnat in den eller inte delgett oss om han har lämnat in den.

Jaja, min poäng är att KKL gäller i detta fall

• Medlem
  • Täby
  • 2010-04-28 09:50

Flyttade tråden till rätt underforum.
/Admin

Jag hade en glapp ljudutgång på min 13" MacBook, märkte det efter någon månad eller två. Däremot använder jag i stort sett aldrig den utgången, så jag orkade inte skicka tillbax den pga det. På senare tid har jag börjat använda burken till att t ex spela spotify och internetradio, och då har det blivit mer irriterande med den glappande utgången. Kom på ungefär 13 månader efter inköpsdatum att jag borde kolla om det fortfarande går på garantin, men då var det såklart för sent (datorn köptes in till mitt företag). Kollade lite olika möjligheter, men det var stopp - har det gått en dag över 12 månader rör inte apple i den med tång.

De erbjöd sig iofs att ta in den på rep, men att byta hela logikkortet för en glappande ljudutgång kändes ju inte så värt då det skulle kosta några tusen. Bara att leva med det. Lyckligtvis fugerar optiskt ljud bra, får uppgradera stereon istället kanske

• Medlem
  • Täby
  • 2010-04-28 14:35

Därför det är bra att köpa till AppleCare om man köper datorn till företaget
Köper man den som privatperson är det däremot ganska meningslöst.

1
Bevaka tråden