Vilket paket passar mig bäst?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tänkt att köpa en ny Macbook Pro inom kort, men står i ett litet dilemma.

Som det ser ut nu kommer datorn att stå 80-90 % på skrivbordet här hemma. Vill ändå ha en bärbar Mac eftersom det är skönt att kunna ta med sig datorn på resor, till kompisar m.m. Kommer även börja plugga inom något år, och då kan det vara bra att ha med den till skolan?

Jag funderar på att köpa en:

Macbook 13 (billigaste modellen) + Cinema Display + tangentbord + mus.

-Detta för att 13 tum är smidigt på resande fot, men kompletterar med en Cinema Display, eftersom 13 tum troligtivs blir för litet när jag sitter hemma. (Har 17 tum i dagsläget)

eller

Macbook 15, billigaste modellen + högupplöst skärm + mus.

Det som talar för detta paket är jag får en större skärm på den bärbara, och slipper köpa en Cinema Display som jag nästan tycker är lite väl stor.

Det som talar emot är jag tycker datorn verkar vara lite för klumpig för att ha med på resande fot+ att prestandan är lite för overkill för mina nuvarande behov.

På datorn surfar jag för det mesta, kollar någon film då och då, skriver lite arbeten, lyssnar på musik, samt jobbar i Photoshop (ca. 2 ggr/månaden).

Vilket paket tycker ni passar mig bäst, och varför?

Har under 4 månader haft 13" 15" och 17" och använt alla i skola, resande fot och stationärt. Har även använt en imac 24" som stationär enhet när jag hade 13" och 15".
Personligen är 13" alldeles för litet, 15" passade perfekt för skolarbete och att kolla på film i sängen. Men PS och andra bild och video redigerings projekt gjordes på iMac.

Tycker att den lilla skillnaden gällande mobiliteten mellan 13" och 15" inte spelar någon roll då jag i alla lägen skulle valt 15" före 13" pga större skärm. På 13" kan man ju knappt se en hel hemsida..

jaja lite tankar från mig... Sitter på 17" endast just nu och den räcker och lite till för det jag gör nu, vilket är att studera(har med mig den varje dag), samt räcker den till de få gångerna jag redigerar bild och film.

Hoppas detta hjälpte!

Senast redigerat 2010-04-20 12:35
  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-20 08:12

Tycker också 15 är mer klumpig 13 är smidig och imo fungerar det utmärkt att jobba med bilder på den dock så är det inget jag skulle göra en längre tid utan extern skärm.

Tittar även på film på den och det funkar dock som med alla mindre skärmar så mer än 2-3timmar i sträck sitter man inte med den utan en extern skärm och kommer du göra det så är det nog minst 15tum du ska satsa på.

Om du kan åk till en mac butik eller mediamarkt dom har nuförtiden en liten apple avdelning där du kan klämma på grejerna vilket är en fördel om du inte vet på förhand vilket som är bäst.

Ursprungligen av Mindmeld:

Tycker också 15 är mer klumpig 13 är smidig och imo fungerar det utmärkt att jobba med bilder på den dock så är det inget jag skulle göra en längre tid utan extern skärm.

Tittar även på film på den och det funkar dock som med alla mindre skärmar så mer än 2-3timmar i sträck sitter man inte med den utan en extern skärm och kommer du göra det så är det nog minst 15tum du ska satsa på.

Om du kan åk till en mac butik eller mediamarkt dom har nuförtiden en liten apple avdelning där du kan klämma på grejerna vilket är en fördel om du inte vet på förhand vilket som är bäst.

Hur menar du att det är utmärkt att jobba med bilder på 13" ? Jag känner att jag får dålig uppfattning om bilder och detaljer speciellt. Jag redigerar inte seriöst men känslan på en 13" är för liten. På en 13" kan du ju inte ens se ett helt A4 i word eller pages...

Okej, det lutar nog åt Macbook 13 (billigaste modellen) + Cinema Display + tangentbord + mus. Eftersom efter att jämfört 15 med 13 storleksmässigt så känns 15 väldigt otympligt att dra med sig. Och jag kommer aldrig jobba mer än 2-3 timmar i streck när jag är ute och reser.

Hemma är tanken att jag ska ha den uppkopplad mot Cinema Display.

Prestandan är väl ändå rätt okej i Macbook Pro 13. Går ju inte att jämföra med 15, men med tanke på det jag i dagsläget använder datorn till borde den duga?

För några år sedan skulle jag byta min PowerBook till ett nyare alternativ. Köpte en svart MacBook 13" och kände mig väldigt nöjd initialt, men efter bara några dagar så började jag reta mig på det "lilla" formatet. Efter tre månader gav jag upp och köpte en MacBook Pro 15". Obs, jag använder endast min Laptop. I hemmet, på jobbet, på resa, på utbildning.

När var det du retade på den? Hemma eller på resan? Tycker du att 15 är smidigt på resan?

• Medlem
  • International user
  • 2010-04-23 19:36

Jag har en 13" MBP (dyra modellen) och min pappa har 15" MBP (den billiga modellen) och jag tycker att min är så mycket smidigare.

Dock så sitter jag alltid med min i knät eller vid ett bord. Dom gånger jag bär den med mig så är den smidig och jag upplever min pappas som "mycket" klumpigare och tyngre till så lite extra skärm.

Jag redigerar endel i PS men inte megamycket, tittar ofta på film, skriver dokument och surfar. Fungerar hur bra som helst för mig. Men detta är ju en smaksak.

Exempel: Min granne har en 32" LCD TV. Jag tycker den är för liten och skulle aldrig ha mindre än 42".
Nästa jag köper ska vara minst 50" eller större. Medans min granne tycker att min TV är lite för stor.

Som sagt.. Smaken är som baken.

Jag tycker du ska köra på en 13" och komplettera med ett skrivbord med skärm och tgt, bord samt mus. Då har du ett bra "system" som kommer hålla i längden.

Ursprungligen av Cokey:

Jag har en 13" MBP (dyra modellen) och min pappa har 15" MBP (den billiga modellen) och jag tycker att min är så mycket smidigare.

Dock så sitter jag alltid med min i knät eller vid ett bord. Dom gånger jag bär den med mig så är den smidig och jag upplever min pappas som "mycket" klumpigare och tyngre till så lite extra skärm.

Jag redigerar endel i PS men inte megamycket, tittar ofta på film, skriver dokument och surfar. Fungerar hur bra som helst för mig. Men detta är ju en smaksak.

Exempel: Min granne har en 32" LCD TV. Jag tycker den är för liten och skulle aldrig ha mindre än 42".
Nästa jag köper ska vara minst 50" eller större. Medans min granne tycker att min TV är lite för stor.

Som sagt.. Smaken är som baken.

Jag tycker du ska köra på en 13" och komplettera med ett skrivbord med skärm och tgt, bord samt mus. Då har du ett bra "system" som kommer hålla i längden.

haha jag instämmer, smaken är som baken!
Det bästa och enklaste sättet är ju helt enkelt att gå in i en macbutik och surfa runt lite, lyft datorn. Skriv ett dokument, öppna iphoto!

Inte förrens då vet du själv vad du vill ha.

13" och en skärm vid skrivbordet är ju som du sa, en bra idé! När jag hade min 13" hade jag en iMac 24" som kompletterade. En bra sätt, men att ha två datorer var osmidigt, vart la jag den där bilden nu då, vart tog mitt dokument vägen? So i changed and now i'm on a 17" MBP... HUR nöjd som helst

Jag avslutar på samma vis som du, smaken är som baken!

Jag har en 13" som jag använder till slösurf / filmtittande / mail mm till största delen. Jag tycker den fungerar helt ok till det, kanske hade 15" varit lite bättre med större skärmyta, men det är enda fördelen jag kommer på. 13":aren är otroligt smidig att ha med sig. Jag tar med den till sommarstugan, ser film i sängen, i jobbet när man åker på möten osv. Köpte en snygg 13"-väska, och den är precis lagom storlek/tyngd att bära runt på, jag tror att 15-17 hade kännts för klumpigt för mig.

Jag har testat jobba lite på den och den hänger med ganska duktigt även om man sitter med lite tyngre saker, så det är absolut ingen dålig dator. Har du en extern skärm för när du sitter hemma samt inte jobbar med tyngre saker (videoredigering, 3d-rendering osv) så skulle jag absolut ta 13":aren. Har även spelat WoW på den, fungerar helt ok det med. Och då har jag 9400M-varianten, går säkert betydligt bättre med nya 13":arens uppgraderade grafikkort.

Men som andra skrivit - smaken är som baken Känn efter själv vad du tycker känns bäst.

1
Bevaka tråden