Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jakten på den försvunna grillsmaken...

Tråden skapades och har fått 221 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Väcker den här tråden igen, dags att uppgradera grill igen. Nu blir det en Primo Oval XL, 90 kg keramikgrill, ska bli intressant att testa långgrillningar på den. Pulled Pork och St. Louis Style ribs blir nog premiärgrillningen när solen smält fram altanen.

Vad blir det första ni grillar i år? Och vad gillar ni på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 15:53
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Väcker den här tråden igen, dags att uppgradera grill igen. Nu blir det en Primo Oval XL, 90 kg keramikgrill, ska bli intressant att testa långgrillningar på den. Pulled Pork och St. Louis Style ribs blir nog premiärgrillningen när solen smält fram altanen.

Vad blir det första ni grillar i år? Och vad gillar ni på?

Pulled pork låter drömskt gott, själv kommer jag att frosta av grillen och starta med BBQ pit boys - St Louis style spareribs
http://www.youtube.com/watch?v=ETXRScuvjSQ

Kall pilsner och lite egen coleslaw på det så somnar jag gott

Ursprungligen av FreddeB:

Pulled pork låter drömskt gott, själv kommer jag att frosta av grillen och starta med BBQ pit boys - St Louis style spareribs
http://www.youtube.com/watch?v=ETXRScuvjSQ

Kall pilsner och lite egen coleslaw på det så somnar jag gott

Har gjort deras St. Louis Style ett par gånger, riktigt bra! Allt man grillar 6+ timmar blir gott..

Allt kan grillas, och det blir gott.

Har ni tips på bra BBQ/Grill forum? Gillar att läsa recept och se filmer/bilder på grillat. (Ja jag är lite knäpp!) Men det är roligt att lära sig, och testa nytt.

Kommer att göra både långa och korta grillningar i sommar, och tar gärna emot lite tips och idéer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-03 12:17
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Har ni tips på bra BBQ/Grill forum? Gillar att läsa recept och se filmer/bilder på grillat. (Ja jag är lite knäpp!) Men det är roligt att lära sig, och testa nytt.

Kommer att göra både långa och korta grillningar i sommar, och tar gärna emot lite tips och idéer.

Jag hänger en del här - http://www.aussiebbq.info/forum/index.php . Även om Sverige har bra kött att erbjuda tycker jag det är lite meckigt att behöva avstå från alla grymma kryddor, rubs och såser som behöver importeras så är det ngn som kan rekommendera en riktigt välsorterad och kvick svensk webshop så hojta till

Ursprungligen av FreddeB:

Jag hänger en del här - http://www.aussiebbq.info/forum/index.php . Även om Sverige har bra kött att erbjuda tycker jag det är lite meckigt att behöva avstå från alla grymma kryddor, rubs och såser som behöver importeras så är det ngn som kan rekommendera en riktigt välsorterad och kvick svensk webshop så hojta till

Tack för tipset! Ska kolla in deras sida.

När det gäller rub och såser så gör jag (nästan) allt själv, brukar göra rub i storleken 3-4 liter åt gången och koka BBQ sås i timmar. Har gjort fler olika sorter och jag måste säga att de slår det mesta man kan köpa. Nu när jag hittat några som jag vet fungerar så har jag alltid en hink med rub redo i skafferiet. Det är busenkelt och för mig gör det att jag är lite extra stolt då gästerna slickar sig om munnen och frågar vars de kan köpa rub & sås.

Ibland köper jag rub/sås på Grillhouse för att få lite ny inspiration, de har ett bra utbud av rub och BBQ såser. Det är även där jag ska beställa min Primo Oval XL.

Jag har bunkrat upp med nya grillverktyg nu under vintern, så nu finns det nya termometrar, tänger, rubsprutor och lite annat smått och gott hemma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-03 20:16
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Tack för tipset! Ska kolla in deras sida.

När det gäller rub och såser så gör jag (nästan) allt själv, brukar göra rub i storleken 3-4 liter åt gången och koka BBQ sås i timmar. Har gjort fler olika sorter och jag måste säga att de slår det mesta man kan köpa. Nu när jag hittat några som jag vet fungerar så har jag alltid en hink med rub redo i skafferiet. Det är busenkelt och för mig gör det att jag är lite extra stolt då gästerna slickar sig om munnen och frågar vars de kan köpa rub & sås.

Ibland köper jag rub/sås på Grillhouse för att få lite ny inspiration, de har ett bra utbud av rub och BBQ såser. Det är även där jag ska beställa min Primo Oval XL.

Jag har bunkrat upp med nya grillverktyg nu under vintern, så nu finns det nya termometrar, tänger, rubsprutor och lite annat smått och gott hemma.

Bra tips där om att koka stora batchar, har du lust att dela med dig av några favoritrecept på rub och sås?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-03 22:58
Ursprungligen av keptang:

Allt kan grillas, och det blir gott.

Älskar att grilla fisk måste nog ta fram grillen mellan snöbyarna

  • Medlem
  • Täby
  • 2013-02-05 14:38
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Tack för tipset! Ska kolla in deras sida.

När det gäller rub och såser så gör jag (nästan) allt själv, brukar göra rub i storleken 3-4 liter åt gången och koka BBQ sås i timmar. Har gjort fler olika sorter och jag måste säga att de slår det mesta man kan köpa. Nu när jag hittat några som jag vet fungerar så har jag alltid en hink med rub redo i skafferiet. Det är busenkelt och för mig gör det att jag är lite extra stolt då gästerna slickar sig om munnen och frågar vars de kan köpa rub & sås.

Ibland köper jag rub/sås på Grillhouse för att få lite ny inspiration, de har ett bra utbud av rub och BBQ såser. Det är även där jag ska beställa min Primo Oval XL.

Jag har bunkrat upp med nya grillverktyg nu under vintern, så nu finns det nya termometrar, tänger, rubsprutor och lite annat smått och gott hemma.

Här är en till som är nyfiken på om du kan tänka dig dela några recept, framförallt på sås...

Vad är en mattråd utan bilder...?

Inte ett tips på bättre grillsmak men däremot på något att grilla. Hittade en grönsak på Willys i somras som hette Sivripaprika. Den hade visst "drag". jag gjorde ett snitt i dem, tog ur kärnhuset, stoppade i fetaost o satte ihop skidorna med tandpetare o då såg det ut såhär:

För övrigt hade vi lite svårt att få drag i grillen, ju fler kockar...
Den slutliga lösningen kom iform av några små kolpåsar köpta på Statoil som vi gjorde snitt i o sprutade i mängder med tändväska. Eld på det o sedan "foff!"

Jag ska bara renskriva recepten så postar jag dem! Ska även lägga ut några bilder från i sommar, hade ca 12 kg kött och fågel på grillen vid ett och samma tillfälle då.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2013-02-05 16:48

Jag har en kollega som bloggar så att det vattnas i munnen om grill, rubs och glaze:
http://www.bbqutopia.com/

Kanske något för denna tråden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-05 17:22
Ursprungligen av Ree_Tab:

Jag har en kollega som bloggar så att det vattnas i munnen om grill, rubs och glaze:
http://www.bbqutopia.com/

Kanske något för denna tråden?

"Meat is king", sicken kunglig blog med riktigt bra bilder

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Vad är en mattråd utan bilder...?

Inte ett tips på bättre grillsmak men däremot på något att grilla. Hittade en grönsak på Willys i somras som hette Sivripaprika. Den hade visst "drag". jag gjorde ett snitt i dem, tog ur kärnhuset, stoppade i fetaost o satte ihop skidorna med tandpetare o då såg det ut såhär:

För övrigt hade vi lite svårt att få drag i grillen, ju fler kockar...
Den slutliga lösningen kom iform av några små kolpåsar köpta på Statoil som vi gjorde snitt i o sprutade i mängder med tändväska. Eld på det o sedan "foff!"

Pluspoäng för salladsskålen.

Det börjar bli dags att skotta fram gillen.
Januari har varit för kallt. Men idag kom det minst 4 dm snö... så det blir ett jäkla jobb att komma fram till grillhuset.
Men i morgon tänkte jag försöka införskaffa höstkittet till Assisteten här hemma så jag kan mala saker.
Göra egen korv gav mersmak. Sedan är det dags att dyka ner i burgrarträsket.
http://www.hamburgare.org
I vår/sommar blir det att mixa fram den perfekta burgaren och göra det perfekta burgarbrödet.

Några ribs ska nog hinnas med också och annat.

Nån som vet var man kan köpa nya grillgaller till murade grillar? Har en sån där med skorsten som säljs på t.ex K-rauta men vill inte gärna åka dit och bli rånad för att köpa ett nytt grillgaller.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Nån som vet var man kan köpa nya grillgaller till murade grillar? Har en sån där med skorsten som säljs på t.ex K-rauta men vill inte gärna åka dit och bli rånad för att köpa ett nytt grillgaller.

249 pix är väl inte så blodigt?
http://www.k-rauta.se/Pages/Product.aspx?p=GR...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-05 21:17
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det börjar bli dags att skotta fram gillen.
Januari har varit för kallt. Men idag kom det minst 4 dm snö... så det blir ett jäkla jobb att komma fram till grillhuset.
Men i morgon tänkte jag försöka införskaffa höstkittet till Assisteten här hemma så jag kan mala saker.
Göra egen korv gav mersmak. Sedan är det dags att dyka ner i burgrarträsket.
http://www.hamburgare.org
I vår/sommar blir det att mixa fram den perfekta burgaren och göra det perfekta burgarbrödet.

Några ribs ska nog hinnas med också och annat.

Hehehe hinner du med något annat mellan tuggorna

Vilka grymma länkar ni delat med er av! Ska sätta mig och läsa när grabbarna somnat i kväll, ska försöka renskriva recepten då också.

För er som gör långgrillningar kan jag rekommendera Maverick ET-732 trådlösa termometer, grym om man måste lämna grillen ett tag.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Vilka grymma länkar ni delat med er av! Ska sätta mig och läsa när grabbarna somnat i kväll, ska försöka renskriva recepten då också.

För er som gör långgrillningar kan jag rekommendera Maverick ET-732 trådlösa termometer, grym om man måste lämna grillen ett tag.

Tack för det tipset!
Men en sak som inte står om denna termometer är hur den kommunicerar... wifit är inte så jättebra ute i gillhuset...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-06 11:04

Med största säkerhet ligger den på 432-433 MHz, samma som väderstationerna använder.

Japp, den ligger på 433 MHz. Klarar 90 meter, vilket är löjligt bra! Kanon med dubbla larm, en för grilltemp och en för köttemp!

På söndag ska jag vara med i kvalet till Grill-SM.
Någon mer som gör samma galna sak?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-08 19:33
Ursprungligen av Mattias Hedman:

På söndag ska jag vara med i kvalet till Grill-SM.
Någon mer som gör samma galna sak?

Nej, men det låter helt galet kul.

All lycka!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-08 20:00
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

För er som gör långgrillningar kan jag rekommendera Maverick ET-732 trådlösa termometer, grym om man måste lämna grillen ett tag.

Jag har funderat på att skaffa termometer, men hur gör man när man har klotgrill (Weber performer).

Ursprungligen av Json_81:

Jag har funderat på att skaffa termometer, men hur gör man när man har klotgrill (Weber performer).

Det beror lite på vad du grillar för typ av kött, jag skulle rekommendera en ThermaPen om du grillar "små" bitar. Dvs. där du bara vill se om de är färdiga eller inte. Och en Mavrick ET-732 om du kör större bitar där både grilltemperatur och köttemperatur spelar roll.

Berätta gärna lite om hur och vad du grillar.

Fick min nya grill i fredags:

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-05-09 11:25

Har en egenhändigt byggd grill, av ett tomfat nu, som fungerar kanon. Men nu när jag bygger upp min uteplats igen (den gamla brann ner) så har jag tänkt att bygga ett riktigt utekök, med inbyggd grill, kyl, vatten och kanske även en stenugn ala Strömsö.
Förutom att kunna grilla så är tanken att använda uteköket till att ta hand om det som hämtas hem från naturen.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-05-09 13:01
Ursprungligen av MatsOlov:

Har en egenhändigt byggd grill, av ett tomfat nu, som fungerar kanon. Men nu när jag bygger upp min uteplats igen (den gamla brann ner) så har jag tänkt att bygga ett riktigt utekök, med inbyggd grill, kyl, vatten och kanske även en stenugn ala Strömsö.
Förutom att kunna grilla så är tanken att använda uteköket till att ta hand om det som hämtas hem från naturen.

Iom att jag skall bygga nytt hus så kommer även jag att ha ett utekök med tillhörande grill. Kan du inte lägga upp lite bilder på "tomfatsgrillen". Behöver lite inspiration så att säga.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-05-09 13:24
Ursprungligen av onnyt:

Kan du inte lägga upp lite bilder på "tomfatsgrillen". Behöver lite inspiration så att säga.

Den är rätt rå, inget finlir. Gjorde den med en timme till godo innan användning, typ.

Bevaka tråden