Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installera Time Capsule?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag undrar om någon kan hjälpa mig med en steg-för-steg beskrivning hur man installerar Time Capsule? Jag har en imac som står brevid TC:n..vad jag förstår har TC:n ett inbyggt modem? Som ni kanske märker är jag inte så insatt. Skall installera denna åt en kompis och skulle behöva veta hur man gör. I övrigt finns en macbook pro i huset, båda med Snow Leopard, som skall kunna koppla upp mot internet trådlöst. Ethernet uttag finns lite överallt så man kan också koppla upp sig med sladd om man vill så nätverket skall stödja både tråd- och trådlöst så att säga. Jag skulle också vilja dela en printer i nätverket. Hur kopplar jag och installerar så att det fungerar?

Mycket tacksam för hjälp! O:-)

Tja några detaljer bara TC är inget modem. Det är en router med 3 st ethernet portar. Samt en wi-fi router som stödjer 11,NBG om jag inte missminer mig. Ok först vad har du för ISP (leverantör av BB) Ta sen kabel (rj45) från modemet till TC Wan port. Där har du den hårdvarumässiga inkopplingen Sen ska du ha Wi-fi eller ethernet kabel till IMAC eller?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-04-15 19:39

Läsa manualen som följer med TC kanske...? Den innehåller bilder också så att man slipper läsa...

Ursprungligen av webbdesigner:

Hej, jag undrar om någon kan hjälpa mig med en steg-för-steg beskrivning hur man installerar Time Capsule...

Fick du igång TC.

Senast redigerat 2010-04-15 21:25
Ursprungligen av Bajenwille:

Fick du igång TC.

Hej!

Tack för svar! Visst kan jag läsa manualen, men jag ville ha lite förhandsinfo innan jag kommer till min kompis och ska installera den. Med tanke på hur Apples manualer brukar vara dvs obefintliga..så frågade jag här. Jag skall installera TC:n nu i veckan så nej jag har inte testat om dina råd funkar än. ISP,,tror de har Bredbandsbolaget eller ComHem.

"Sen ska du ha Wi-fi eller ethernet kabel till IMAC eller?"

Ja jag ska ethernet till imacen och sedan Wi-Fi så jag kan koppla upp macbook pro:n trådlöst i huset om jag vill..även om jag har möjligheten att koppla upp den med ethernetkabel från olika platser i huset.

Fler tips om hur man går vidare,,vanliga saker som brukar strula?

Jag meddelar så fort jag vet hur det funkar att kicka igång TC:n med de andra datorerna.

Ursprungligen av webbdesigner:

Hej!

Med tanke på hur Apples manualer brukar vara dvs obefintliga..så frågade jag här. Jag skall installera TC:n nu i veckan så

http://manuals.info.apple.com/en_US/TimeCapsule_SetupGuide.pdf

Är väldig utförlig och stegvis. Finns kanske även på svenska...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-17 12:23

Har du "kopplat in" en router tidigare i ditt liv eller ? Det är precis samma sak som att göra det med en Dlink eller en netgear, skillnaden är ju gränssnittet för administrationen... fysiskt sett är det ju samma sak.... en plats för WAN, 3 för lokalt ethernet, Wireless, en USB port för skrivare/hårddisk/usb-hubb för att köra båda.

Hade du frågat om du skulle till kompisen för att plugga in en Dlink? Ha lite självförtroende så kommer det gå bra

1
Bevaka tråden