Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Migrera epostserver till Mac OS X Server Mail

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi ska migrera från MDaemon i Windows till Mac OS X Server Mail för att integrerad kalender och e-post.

Finns det någon som har erfarenhet av att migrera till Mac OS X Server Mail om det är något man bör tänka på?

Har du kollat upp kalenderfunktionen i OS X Server? Den är inte speciellt klar eller bra..

Jag har kört igång iCal Server och tycker att den fungerar ganska bra, särskilt med tanke på att den stödjer kalendersynkning mot flera plattformar till låg kostnad, till skillnad mot:

* Exchange - kostar apa med många användare
* Kerio - tveksamt hur stödet är för andra plattformar än Mac
* Zimbra - har inte hört något gott om enkelheten i att sätta upp och administrera den
* Firstclass - kostar också apa med många användare

iCal Server funkar fint mot vårt AD, och det är allt vi bryr oss om (iaf i nuläget). Förutom den lilla detaljen att det inte (iaf till jag listat ut vad som är fel) går att lägga till objekt i servern (konferensrum, projektorer, m.m.).

MDaemons kalender är för övrigt riktigt usel, den går bara att synka mot Outlook i Windows och särskilda SyncML-klienter (ingen som fungerar för Mac OS X).

Vi gav upp, det blir Exchange istället.

Vad gick snett?

Vi lyckades inte lösa problemen själva och vi hade svårt att hitta någon som kunde hjälpa oss med att åstadkomma det vi ville med OS X Mail Server.

Migrering till OS X Mail Server verkar vara ett svart hål, samma verkar gälla koppling av alla tjänster som finns i OS X Server mot AD (kalenderserver och ichatserver är de största frågetecknena).

Synd, företagsmarknaden vore bra för Apple men då krävs förstås bra supportmöjligheter. Förhoppningsvis kommer det så småningom.

Ja, jag hade verkligen velat att det gick smidigt att byta till OS X Server för e-post, kalender, m.m. Men tyvärr finns det väldigt dåligt med stöd för annat än att starta från scratch.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-10 13:44

jepp, tyvärr är det min erfarenhet också. Nu vet jag inte hur många ni är på IT-avdelningen, om ni har något Men att köra OSX Server låter ju bra i teorin men är en HELT annan sak i praktiken, speciellt om man inte har 50 unix-script-geeks som bara väntar på att få scripta allt som inte fungerar i osx som default.

Mac OS X Server är en tråkig historia och känns väldigt lågprioriterad av Apple. Jag önskar att de biffade upp sig och skapade en lokal MobileMe-liknande lösning istället.

Jag undviker de sämsta delarna i OS X Server, dvs i mitt tycke Mail, Adressbok och Kalender. Visst, mailservern i sig (Dovecot) är väl bra, men webbgränsnittet är bedrövligt. Push Notifications är väl också ansett som ett skämt mer eller mindre.

På mitt jobb (grundskola) använder jag endast de delarna som jag tycker är bra i OS X-server, dvs wiki och bloggarna (förutom själva kontohanteringen + tjänster).
Hela skolans hemsida är faktiskt baserad på en wiki med eget tema. Funkar riktigt bra som ett billigt CMS-system för personal och elever. Förstasidan är till och med gjord i iWeb!

Så istället för att använda OS X Server-mail så påbörjar jag en flytt till "Google Apps for education" och låter Gmail hantera mailen.

Man får ju plocka russinen ur de olika kakorna.

lemshaga

  • Oregistrerad
  • 2010-06-11 20:37
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Man får ju plocka russinen ur de olika kakorna.

IMHO väldigt dyra russin i så fall, ni verkar ha massa pengar på skolan

Ursprungligen av studiox:

IMHO väldigt dyra russin i så fall, ni verkar ha massa pengar på skolan

Hur menar du då? Vad är dyrt? Google Apps/Gmail är gratis till skillnad mot vad FirstClass var som användes innan. För den nya hemsidan så använde jag ju redan det som fanns på plats, dvs en OS X Server.

Jag är helt enig med studiox och Martin Pettersson!

OS X Servers wiki- och blogglösningar är riktigt smidiga.

Varför Exchange?
Kerio är billigare per användare. Bättre, funkar snabbare än en Exchangeserver, speciellt då vi talar sök och få det att funka perfekt på alla klienter (Mac, Windows, Linux).

  • Oregistrerad
  • 2010-06-28 23:41
Ursprungligen av Sweet_112:

Varför Exchange?
Kerio är billigare per användare. Bättre, funkar snabbare än en Exchangeserver, speciellt då vi talar sök och få det att funka perfekt på alla klienter (Mac, Windows, Linux).

Nej, exchange är en miljard ggr bättre. Vill man ha alternativ till exchange kan man ju köra Zimbra, det kan vara helt gratis eller kostar en bråkdel av exchange.

Förutom att du bla. inte får nån kalendersync till mobiltelefoner med gratisversionen.

  • Medlem
  • Partille
  • 2010-06-29 22:56

Angående web-mail

Enligt en källa hos Apple var tanken att MobileMe-gränsnittet skulle varit med som Web-gränsnitt vid bytet till Dovecot i 10.6 men man "hann inte med". Det kan ju tyda på att det finns med i 10.7.
Den dagen, den

  • Oregistrerad
  • 2010-06-29 23:55
Ursprungligen av Allan Z:

Enligt en källa hos Apple var tanken att MobileMe-gränsnittet skulle varit med som Web-gränsnitt vid bytet till Dovecot i 10.6 men man "hann inte med". Det kan ju tyda på att det finns med i 10.7.
Den dagen, den

Skeptisk. Men om det skulle bli så, så skulle den webmailen blir riktigt nice. Gissar att dom känner lite press från MS nu när Exchange 2010 tom supportar safari så man slipper deras "go-back-to-80-squrrel-likande-äcklig-mail"

1
Bevaka tråden