Ljud-klick med MDD G4!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-12 22:44

Vi har upptäckt ett allvarligt problem i vår redigering på jobbet. Under installation så la vi märke till ett rel. lågt "klickande" i högtalar från en MDD 1Ghz G4 som är tänkt att vara en Final Cut Pro redigering. Först trodde vi det berodde på någon fas/späningsgrej, men efter att ha flyttat rund mixer och datorer så har vi kommit till en lite jobbig slutsats:

Det är något märkligt med ljud-ut på MDD-macar när de kopplas via mixern.

Av följande testade maskiner och enheter:

- PowerMac G4 DP/500
- PowerMac G4 DP/1000 (MDD)
- PowerMac G4 DP 867 (MDD)
- PowerMac G4 867
- AJA Io
- AVID BOB
- Panasonic CD-discman

De kopplas via en Mackie mixer till ett par Bose högtalare.

Det var endast de båda MDD maskinerna som gav upphov till detta klickande, när de kopplades vi mixern - inte när de kopplades till högtalarna direkt.

Har någon annan upplevt samma fenomen?

Går det inte att lösa lär vi få reklamera maskinen och antingen skaffa en ny G4:a eller byta till G5:a. Eftersom BÅDA våra MMD-maskiner lider av samma fel känns det som om något är fel på dessa...

Vad gäller extra hårdvara så är DP 867:a helt basic G4:a. Den har en extra HD och lite mer RAM. That´s it.

DP 1000 har ett SCSI-kort och en AJA Io kopplad till sig via FireWire, samt mer RAM o extra HD.

Någon som har ett tips? Vill lösa detta ASAP!

Jag har också ett "tickande" i min MDD 2*867. Men eftersom det är i "ljud-ut" har jag inte brytt mig om det. Det är bara lite trist när man lyssnar på ett ljud med låg utsignal.

Det verkar vara en konstant nivå på tickandet, så om man kör fullt på datorns ut-signal och lägre på den externa mixern/förstärkaren är det inte särskilt påtagligt.

Och sen är det ju inget som "fastnar" i filerna, så det påverkar ju inte slutresultatet i en produktion.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-13 10:59

Du också?

Nej, det påverkar inte ljudfilerna... Lite dåligt att en maskin för 25 000 kr skall behöva ticka kostant. Okej om själv datorn låter, men om ljudet som kommer ut ur maskinen, till mina högtalare är fel så är det lite jobbigt. Speciellt i en redigeringsmiljö där jag kanske ska få bort "hum" och "klickande" i ljud jag redigerar.

Någon som försökt få detta fixat av Apple tro?

• Oregistrerad
  • 2003-08-21 13:14

Har oxå problem med ljudutgången, men när jag var förbi LANmaster och dom kopplade till jordat uttag var det försvunnet. Så nu kör jag via PCI-ljudkort istället och struntar i den interna högtalaren:(

Tror det är svårt att få Apple att gå med på att det är problem. Gå till www.g4noise.com's forum, där finns det en lång tråd om just detta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-21 23:18

Okej... Vi har en Ground Loop Insulator på ingång, hoppas den kommer imorgon till och med...

1
Bevaka tråden